Drömmar om föl

Madick

Trådstartare
Jag har blivit helt kär i ett sto som kommer användas i avel när hon tävlat. Så nu klurar jag på vad jag skulle välja för hingst om jag fick chansen att välja och köpa fölet redan i magen, ett beställningsföl alltså.

Stoet är ca 1.61 (lagom höjd, några cm till max på avkomman). e.Opius - Maraton - Ganesco (mamman helsyster till Magini). Rör sig trevlig, galoppen bästa gångarten. Ridbarheten är suverän, och hopptekniken helt otrolig, särskillt bakbenen. Suveränt temperament.

Skulle önska ngt bättre halsansättning och lite mindre "burkighet" och bättre manke/sadelläge.

Det som söks är alltså en multitalang som inte ger alltför stora avkommor. Med avkomman är det meningen att

Vad får ni för tankar?

Sv: Drömmar om föl

Inga som helst funderingar???

Mostern som jag gillar skarpt har fått fina avkommor med Cortez och Ragazzo bl.a. Rätt olika hingstar, men bra resultat, dock väldigt olika hästar i typ.

Non stop R är helt fantastisk, Annars ger Qalle ruskigt fina avkommor som lämpar sig för det mesta, Quiet Easy e oxå bra,

Men Qalle är väl inte så bra om man vill ha "mindre burkighet" och Non stop R är väl knappast någon multitalang?

Riccione var läcker! Honom har jag missat helt. Är väldigt förtjust i R-hingstarna.

Waliant går fetbort. Vill absolut inte ha nåt Cordon Bleu-blod, och dessutom är han alldeles för grov.

Non Stop R är jättefin och det finns en trevlig avkomma efter honom i stallet, dock rör den sig inte som man kunde önska (men hoppar som f-n).

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 612
Senast: Fredag
·
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel Först och främst dilemmat; Jo nu är det så att jag sitter och funderar, klurar och tänker på hur jag ska göra med mitt sto. Jag har...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 338
Avel Sist jag skulle till att betäcka kom det lite annat emellan och sedan rullade träning och tävling på så bra att jag kom av mig i några...
2
Svar
21
· Visningar
2 197
Senast: fia-lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka