Drogad häst

Sv: Drogad häst

Kan bara hålla med om vad som skrivits.

Vet inte vad sådant folk tänker med, de skjuter ju bara upp problemet och dessutom är det hästen som far illa.

Sedan vet jag ett flertal hästar som faktiskt fungerat bra hos säljaren och den omgivningen men blivit helt knasiga på ett nytt ställe, de brukar ju coola ned bara de har kommit till människor med god hästhållning och ledarskap.

Sålde bla en häst som gick bra att lasta men hos nya ägarna blev det problem, men det är ny omgivning, nytt foder, människor som hästen inte har förtroende för ännu och en annan transport osv...

Håller helt med. En tjej i ett stall där jag stod för ett par år sedan köpte en DYR häst. Den hade tävlat högt (både i hopp och dressyr) och såldes i tävlingskondition. Första veckan gick allt jätte bra. Hästen hoppade högt och gick jätte fint när hon red. men sedan gick allt utför. Hästen blev mer och mer ohanterbar. Vägrade gå på tygel och rusade i hoppningen. Tjejen var jättearg och sa att hästen varit drogad då hon köpt den. Föräldrarna gick på hennes linje och krävde att köpet skulle gå tillbaka. Säljarna vägrade förståss. istället kom säljaren ut till vårt stall och red hästen... då var den åter snäll som ett lam. Tjejen hävdade fortfarande att hästen var drogad (säljaren måste ha stoppat i hästen något sa hon). Så hästen skickades till klinik (tyvärr inte tillräckligt snabbt för att ta blodprov). Där hittades lite pålagringar bl.a. på kotorna i fram (vilket veterinären sa var fullt normalt för en häst som tävlat så mycket och högt och att hästen inte hade problem av det). Tjejen hävdade att detta gjorde hästen oridbar och fortsatte skylla på ägaren. Till slut såldes hästen tillbaka till ägaren för en bråkdel av inköpspriset.

För oss i stallet var det helt klart att det var tjejen som inte kunde rida hästen. Fruktansvärt med alla som måste skylla ifrån sig!

Det var en som stod i samma stall som jag förut som råkade ut för något liknande. Det slutade med att hon fick lungan punkterad, och köpet gick tillbaka.

Helt sjukt att vissa människor kan göra så! :mad:

Fruktansvärt juh!
Ridskolan jag red på tidigare hade incidenter där hästarna var supersnälla på provridningen men när de kom hem var det som helt andra hästar. Vissa kunde man helt plötsligt inte sitta upp på. Men vad detta beror på har jag ingen aning om.
Dock vet jag att många av de hästar som hämtades hem sas vara 7 år men när veterinären senare kollade på tänderna var alla mellan 3 och 4 år!:mad: Så många hästar var alltså på tok för unga för att gå på ridskola. Vi fick ingen med den åldern som hästhandlaren intygade!
Vildheten kan ju ha berott på detta!

Hur kan någon människa göra så här?!
OCH Vem? Vilka är det som är så korkade!!!?

har för mig att det är rätt vanligt, eller brukade vara i alla fall! förekommer mycket på s.k. hästmarknader...
Ett perfekt sätt för säljare att bli av med "galna" hästar :smirk:

Håller helt med. En tjej i ett stall där jag stod för ett par år sedan köpte en DYR häst. Den hade tävlat högt (både i hopp och dressyr) och såldes i tävlingskondition. Första veckan gick allt jätte bra. Hästen hoppade högt och gick jätte fint när hon red. men sedan gick allt utför. Hästen blev mer och mer ohanterbar. Vägrade gå på tygel och rusade i hoppningen. Tjejen var jättearg och sa att hästen varit drogad då hon köpt den. Föräldrarna gick på hennes linje och krävde att köpet skulle gå tillbaka. Säljarna vägrade förståss. istället kom säljaren ut till vårt stall och red hästen... då var den åter snäll som ett lam. Tjejen hävdade fortfarande att hästen var drogad (säljaren måste ha stoppat i hästen något sa hon). Så hästen skickades till klinik (tyvärr inte tillräckligt snabbt för att ta blodprov). Där hittades lite pålagringar bl.a. på kotorna i fram (vilket veterinären sa var fullt normalt för en häst som tävlat så mycket och högt och att hästen inte hade problem av det). Tjejen hävdade att detta gjorde hästen oridbar och fortsatte skylla på ägaren. Till slut såldes hästen tillbaka till ägaren för en bråkdel av inköpspriset.

För oss i stallet var det helt klart att det var tjejen som inte kunde rida hästen. Fruktansvärt med alla som måste skylla ifrån sig!

verkligen! det är rätt uppenbart att tjejen inte kunde hantera hästen! Eller det kan vara så att hästen testade henne..? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar