Drogad häst

C

CarolineNSV

Kort berättat;
Hörde av mamma att hennes bekanta hade varit och tittat på en häst 2 gånger, när de sedan hade köpt den visade sig att den var spritt språngande galen och kunde absolut inte ridas.
De visade sig att hästen hade drogats när spekulanter hade varit där.
Det är nu uppe i rätten...

Hur kan någon människa göra så här?!
OCH Vem? Vilka är det som är så korkade!!!?

Sv: Drogad häst

Vansinne.. Fattar inte hur folk är funtade igentligen.
Var det hos någon hästhandlare eller hos en privat person?

Hur visade det sig att hästen varit drogad? Togs det några blodprover eller har de bara antagit att den var det?

Hur visade det sig att hästen varit drogad? Togs det några blodprover eller har de bara antagit att den var det?

Ställer nog samma fråga, för i de fall jag har sett hästar drogade så har det synts tydligt att de faktiskt varit drogade. Det går ju inte att ta miste på det, däremot känner jag till ett par stycken som köpt häst. När de provridit så har allt gått bra, men efter några dagar på nya stället så har hästen blivit något helt annat. I ett av fallen kunde man påvisa att hästen haft smärtstillande i kroppen, pga köparen var så förutseende att de tog ett blodprov vid besiktning.
I det andra fallet fick köparen bita i det sura äpplet, hästpriset var 70000 kr, därtill åtskilliga dyra veterinära räkningar under en period av 24 månader för att avslutas med en avlivning och inga försäkringspengar. Orsaken var att hästen inte var försäkrad vid köpet, den påvisade allvarliga problem kort efter köpet och detta föll under den karens som försäkringsbolaget tillämpar.

Jag tror säkert att det förekommer att hästar drogas inför provridning.
Men också att även icke drogade hästar kan vara snälla vid provridningen men svårridna när de kommit till sitt nya hem. Det tar tid för hästar att bo in sig, men många vill inte ge dem den tiden utan ställer för stora krav direkt när hästen klivit ur transporten på det nya stället. En del ska helst ut och tävla samma vecka - inte konstigt att hästen reagerar och säger ifrån....

Immer

vet inte riktigt var det var?

Jag vet inte så mycket alls om detta, hörde det bara och blev upprörd!

Jag vet inte hur det visade sig eller om de ens hann köpa hästen.
Vet bara att det är uppe i rätten.

vet inte riktigt var det var?

Jag vet inte så mycket alls om detta, hörde det bara och blev upprörd!

Jag vet inte hur det visade sig eller om de ens hann köpa hästen.
Vet bara att det är uppe i rätten.

Köpet bör ju ha genomförts, annars finns det ju inget att tvista om sas.

Jag har en bekant som köpte en häst som förmodligen gick på smärtstillande vid provridning och veterinärbesiktningen.

Troligtvis för att den inte hade en användbarhetsförsäkring så säljaren hade inte fått ut några pengar om h*n fått den utdömd som ridhäst. Så det är nog ofta pengarna som styr tyvärr.

Läste om fula tricks som vissa hästhandlare bla håller på med.Man tömmer hästen på en del blod,vilket gör den loj och trött=lugn.Dessutom tappar den känseln om den är halt etc=ren gång.Efter ett par dar återställer sig blodnivån,och man kan inte bevisa att ngt gjorts.

Man ger inte hästen vatten på 2-3 dgr,vilket gör att den slickar på dom som kommer och tittar på hästen=Åh! Den tycker om mig!,och hästen har större möjlighet att bli såld.Dessutom blir den väldigt lugn när den har vattenbrist..

Man skickar en liknande häst till röntgen,men säljer en helt annan häst med dessa röntgenbilder och besiktning.

Kortison ger en hämmande effekt mot infektioner och smärta.Men kan upptäckas i blodprov.

Om en häst har "väsljud" när den andas,sätter man på radion högt i stallet så att det inte hörs.
:cry: :mad: :cry: :mad: :cry: :mad:

Kan bara hålla med om vad som skrivits.

Vet inte vad sådant folk tänker med, de skjuter ju bara upp problemet och dessutom är det hästen som far illa.

Sedan vet jag ett flertal hästar som faktiskt fungerat bra hos säljaren och den omgivningen men blivit helt knasiga på ett nytt ställe, de brukar ju coola ned bara de har kommit till människor med god hästhållning och ledarskap.

Sålde bla en häst som gick bra att lasta men hos nya ägarna blev det problem, men det är ny omgivning, nytt foder, människor som hästen inte har förtroende för ännu och en annan transport osv...

Dom som gör så har ingen vett i kroppen och så tänker dom bara på pengarna *Morrr*..
Skott pengar borde det vara på sånna människor.

Ställer nog samma fråga, för i de fall jag har sett hästar drogade så har det synts tydligt att de faktiskt varit drogade. Det går ju inte att ta miste på det,

Jag skulle vilja påstå att det faktiska går att dölja att hästen är drogad. Det hela beror ju på hur stor dos hästen fått. Jag har själv varit med om att droga hingstar inför uppvisningar. Det för att de ska "hålla sig på mattan" och klara av alla applåder och liknande utan att bli jätte stressade. Det har gällt hästar som normalt blir lätt stressade eller är svåra att hantera. Vid hingstvisningarna har de varit lite drogade och uppträder då mkt lungnare även i en stressande miljö. Tror ingen på läktaren skulle kunna se att hästen ifråga varit drogad! Så det är fullt möjligt att lura spekulater som ska köpa häst.

Men att se en häst från läktaren är ju en sak, men att se den rakt framför sig och rätt in i ögonen är en annan. En häst som fått lugnande tappar ansiktet kan man säga, och det syns om man ser hästen på nära håll. Att det inte skulle synas för publiken på en läktare är jag övertygad om.

Men det är ju inte så säkert att de som ska köpa häst har tittat så många hästar i "ansiktet" innan. Många som ska köpa sin första häst är inte så rutinerade så de kan se skillnad. Speciellt inte om man inte har sätt hästen "frisk" innan. Då har man ju ingenting att jämföra med heller.

Därför är det bästa att genomföra ett ridprov under överinseende av veterinär, det kan man be om vid besiktning. Tråkigt är bara att många fakstiskt inte tar sin undersökningsplikt på så stort allvar, och när problemen hopar sig så är det alltid säljarens fel.:crazy:

Ja, det sista kan jag hålla med om. Många får problem med sin "nya" häst för att de inte är tillräckligt tydliga i sitt ledarskap heller. Det är då lättare att skylla på säljaren än att erkänna att man inte var mogen uppgiften.

*kl*

Det finns även en hel del köpare som försöker med både det ena och andra för att få hästen reklamerad också utan egentlig anledning...då hittar man på i stället ;)

Ställer nog samma fråga, för i de fall jag har sett hästar drogade så har det synts tydligt att de faktiskt varit drogade. Det går ju inte att ta miste på det

Jag håller inte heller med om att det är lätt att se om en häst är drogad. Det här beror ju förståss på hur starkt dosen är och så är det ju olika från häst till häst, hur mycket de tål så att säga.

När vi skulle på ferian med 7 hingstar fick en av dem lite lugnande innan för att han inte skulle stressa upp sig allt för mycket och flyga i luften helt. Det märktes inte mycket, han fick diverse utbrott den dagen. Dumt att ta med en sån häst till en feria..men så är spanjorerna.

Ett exempel på att hästar tål olika doser. Ett sto skulle resa och gick absolut inte att lasta, hon var helt hysterisk. Hon fick en dos lugnande och gick att lasta. När de sen lsatade ur henne kunde hon knappt gå, de fick stötta henne.

En 1,5 års hingst som höll på att ridas in var helt omöjlig. Han var nästintill ohanterbar. Blev blindgalen med ryttare på ryggen. Det hjälpte inte att ta i tyglarna, man kunde dra så att hakan tog i halsen och han sprang och sprättade fortfarande. Om man red in honom mot en vägg stannade han inte utan stod liksom o gungade från sida till sida (som om han vävde). han slängde av alla i stallet och knappt nån vågade rida honom. Det beslöts att han sku drogas för att kunna ridas lugnt och sansat och förstå att det inte var farligt. Det hjälpte inte mycket.. Tillslut fick han dubbelt så mycket som stoet tidigare hade fått och då gick han med nöd o näppe att rida, men det var inte kontrollerat. Det enda man kunde märka att han var drogad på var att snoppen hängde ut. Men den här hästan var ju extrem. Han var alltså så drogad att snoppen hängde ut men sprättade fortfarande runt helt galen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar