drivande sits???

Z

Zonya

Har nu lite funderingar som jag måste få utredd... Man skall ju föja med med sitsen, men hur mycket? Räcker det med sittbenen? Om man föjer med med höft och mage, blir ens sits drivande då??? :confused:

Hoppas ni förstår min fråga... :) :bump:

Strunta i det.
Koncentrera dig på att sitta still och slappna av istället! :) Det brukar bli bäst då! Fast det är svårt!

Jag fick lära mig en gång att man skulle möta hästens steg med rumpan och när hästen lyfte höger bak så skulle man trycka ner höger sittben lite extra och samma med vänster vilket leder till att man sitter och juckar i sadeln och driver precis hela tiden och stör hästen.

Sitta ner på rumpan, avslappnat och balanserat är skitsvårt men övning ger färdighet! :) Jag är inte alls där, faller ofta framåt!

Som ovanstående säger: försök att bara sitta stilla i sadeln, då åker man automatiskt med i hästens egna rörelser. Så länge man inte vill att hästen ska ändra på något ska min bara sitta still och njuta :smirk:

Och jag håller inte alls med ovanstående talare. Man SKA sitta stilla, men du kommer inte dit genom att slappna av och "följa med". För det man gör när man slappnar av och följer med är i verkligheten att man förstärker hästryggens små rörelser. Istället får man kontrajobba med diverse muskler i bålen för att inte låta rörelserna fortplanta sig uppåt.

Fast detta gäller ju om du vill inverka på hästen. Ska du bara "åka med", duger det gott att bara slappna av och följa med.

Det var just detdär jag funderade på... Jag vill ju gärna rida och inte bara åka med... Kan du utveckla ditt svar lite och förklara mer!

Usch, nu blev jag bara ännu mer förvirrad :crazy:

Jag utvecklar gärna. En inverkande sits är inte en avslappnad sits. Det du vinner in inverkan förlorar du i avslappning. (Ungefär som i fysikens grundlag: det du vinner i väg, förlorar du i kraft).

Jag vet att många reagerar på det jag skriver, folk vill gärna omtolka det jag (mfl) skriver till att jag eftersträvar en spänd sits. Så är det INTE, jag vill säga det redan nu.

Problemet med en avslappnad sits (spec hos kvinnor, som har lägre muskeltonus än män) är att den blir "sladdrig" och förstärker hästryggens rörelser. Och låter ryttaren ryggrörelserna fortplanta sig uppåt i sin egen kropp förskjuter ryttaren hästens balans allt mer. Du kan säkert "höra" när duktiga ryttare rider att deras hästar går "tyst" i ridhuset. Obalanserade ryttare rör sig mer i bålen, överlivet, benen och deras hästar hörs mer. De faller sig framåt, de går sig inte framåt. Om ryttaren rubbar hästens balans och skjuter dess tyndpunkt framåt hela tiden genom en fladdrig sits, faller hästen framåt och måste "stolpa" sig fram. Frambenen landar tungt i spånen.

De här tipsen tror jag att jag skrivit snart 100 ggr, så nu blir väl folk uttråkade på mig, men de kommer en gång till:
En stilla och lodrät sits är A och O för att hästen ska kunna börja jobba. Det låter enkelt men tar år och åter år att lära sig. Dessutom är det en fördel om man har en duktig tränare, som man kan träna för ofta...

Nåja, börja med att skritta runt på lång tygel. Blunda gärna och känn hur först det ena sittbenet rör sig. Känn vilken rörelse det gör när hästen skrittar. Kanske cyklar det baklänges? Kanske blir det en rektangel? Kanske rör det sig mest upp och ner? Det är olika från häst till häst. Känn sedan efter på det andra sittbenet.

Sätt sedan en hand på magen och känn hur mycket handen rör sig framåt/bakåt. Kan du få handen att bli stilla? Rörelserna i hästryggen behöver du inte fånga upp med annat än dina sittben, resten av dig ska vara stilla. Och ja, jag vet att det känns forcerat och allt annat än avslappnat i början, men det tar tid innan kroppen gör detta per automatik. Sätt sedan en hand i korsryggen och känn hur mycket denna hand rör sig. Kan den bli stilla? Kombinera nu händerna och se ifall området mellan dina händer kan bli stilla.

Därefter kan du sätta händerna i midjan och känna hur mycket du går av där. Kan du göra dig "bred" i midjan och stabil? Kan du vara still? Många hästar vill att man går av mest på ena sidan, försök att INTE låta dig rubbas.

Lägg sedan till att ta kontakt med hästens mun. Var noggrann med att inte göra något med bettet i början, bara koncentrera dig på att sitta stilla, spänn mag- och ryggmuskler. Och låt INTE hästen kasta omkring dig i sadeln. Det finns som två nyckelhål i hästens rygg där dina sittben ska vara för att han/hon ska börja jobba optimalt, det gäller för dig att hitta dem och sedan sitta kvar över dessa. (Liknelsen kanske är dålig, det känns ungefär som om man hittar två plommon att sitta på, och så får man kämpa för att hålla sig kvar på dem)

Jag tror jag har hittat den bok som din tränare sover med under huvudkudden varje natt. Har läst dina inlägg och – precis som du skriver – så har du sagt samma sak säkert 100 ggr. Ibland har jag undrat vad denna metod kommer ifrån, du har aldrig riktigt givit någon källa annat än sagt Sally Swift i förbifarten ibland. Men är det inte så att du till stor del har anammat Mary Wanless’ metod ”Ride with your mind”? Jag var i London för någon vecka sedan och sprang naturligtvis genast till Foyles och kollade hästböcker. Där hittade jag ett antal böcker av en Mary Wanless, som jag aldrig har hört talas om. Började bläddra i dem och insåg snart att det här är ju exakt det som hon Carmenzita på nätet talar om hela tiden :)
Kap 1: handlar om alignment och den där liknelsen med att hamna stående på marken om man tar bort hästen. Kap 2: Sittbenen...hur bäckenet skall fungera. Kap 3: Plugging in...precis det du talar om i inlägget ovan. Kap 4: Bearing down....sitt inte och wobbla utan stabilisera magmusklerna. Kap 5: Andas och ’bear down’ samtidigt. Lägg hand på mage och rygg...blablabla. Kap 6Muscle tone...män har högre muskeltonus än kvinnor och har det därför lättare etc etc Kap 7: Support your own bodyweight....låren skall ta vikten och ligga an ordentligt mot sadeln. Liknelse med Stokke-stol Kap 8: The pinch...styr hästen med ett 'v' Kap 9: Hur man svänger Kap 10: Hur man använder lower leg Kap 11: Kontakten med hästens mun Kap 11: Rida lätt Kap 12 Shaping the horse

Jag blev nästan fnissig när det stämde överens så himla bra med det du brukar skriva...nästan kapitel för kapitel ;) Wanless använder även feldenkreis som du talar om.
Kände du till henne och hennes böcker?
Här är en länk: www.mary-wanless.com
/puppan

Nej, vad kul! Jag kände inte till boken ej heller författaren. Nu måste jag beställa den! Å andra sidan, god ridning är alltid god ridning, och jag antar att alla tyska beridare och beridare vid spanska ridskolan känner till Pinch, stabilitet i bålen osv... Jag har uteslutande lärt mig detta från min tränare som varit mycket utomlands.

Lustigt att din tränare inte har nämnt henne....
Nåväl, jag köpte den nyaste boken "Ride with your mind - essentials"...den var otroligt lättillgänglig. Läste ut den I London under några längre Starbucks besök ;)
Sedan köpte jag även Masterclass boken som har massor med bra bilder där man förstår teorin. Böcker är ju så otroligt mycket billigare i England. Sedan har hon även skrivit "For the good of the rider" och "For the good of the horse", men jag tyckte det verkade bättre att börja med de som jag köpte.
Är det någon annan här som har kommit i kontakt med Mary Wanless metoder??? Tydligen har hon varit på Flyinge vid något tillfälle och undervisat med Kyra.
/p

Om jag säger så här: det ligger i min tränares intresse att ha elever, och om hon säger "köp den och den boken" istället, så riskerar hon ju att eleverna tar strölektioner och sedan tror att de kan lära sig rida på egen hand... Min tränare är väldigt restriktiv med att namnge böcker (jag har bett om tips, tro mig). Jag som tränat enligt denna metod i 2 år, tror du jag ska ge mig på masterclassboken meddetsamma? Jag är ju väl förtrogen med pinch osv.

"RWYM-essentialls" har du nog råkoll på tror jag, så Masterclass boken är nog bättre. Svårt att säga. Jag bor i Lund och har hästarna i Flyinge så om du vill bläddra i böckerna innan du beställer så är ju det möjligt att ordna.
/p

Vad snällt av dig, men jag tror jag beställer boken osedd ändå. Jag är helsåld redan!

Sv: Re: drivande sits???

Jag utvecklar gärna. En inverkande sits är inte en avslappnad sits. Det du vinner in inverkan förlorar du i avslappning. (Ungefär som i fysikens grundlag: det du vinner i väg, förlorar du i kraft).

Jag vet att många reagerar på det jag skriver, folk vill gärna omtolka det jag (mfl) skriver till att jag eftersträvar en spänd sits. Så är det INTE, jag vill säga det redan nu.

Problemet med en avslappnad sits (spec hos kvinnor, som har lägre muskeltonus än män) är att den blir "sladdrig" och förstärker hästryggens rörelser. Och låter ryttaren ryggrörelserna fortplanta sig uppåt i sin egen kropp förskjuter ryttaren hästens balans allt mer. Du kan säkert "höra" när duktiga ryttare rider att deras hästar går "tyst" i ridhuset. Obalanserade ryttare rör sig mer i bålen, överlivet, benen och deras hästar hörs mer. De faller sig framåt, de går sig inte framåt. Om ryttaren rubbar hästens balans och skjuter dess tyndpunkt framåt hela tiden genom en fladdrig sits, faller hästen framåt och måste "stolpa" sig fram. Frambenen landar tungt i spånen.

De här tipsen tror jag att jag skrivit snart 100 ggr, så nu blir väl folk uttråkade på mig, men de kommer en gång till:
En stilla och lodrät sits är A och O för att hästen ska kunna börja jobba. Det låter enkelt men tar år och åter år att lära sig. Dessutom är det en fördel om man har en duktig tränare, som man kan träna för ofta...

Nåja, börja med att skritta runt på lång tygel. Blunda gärna och känn hur först det ena sittbenet rör sig. Känn vilken rörelse det gör när hästen skrittar. Kanske cyklar det baklänges? Kanske blir det en rektangel? Kanske rör det sig mest upp och ner? Det är olika från häst till häst. Känn sedan efter på det andra sittbenet.

Sätt sedan en hand på magen och känn hur mycket handen rör sig framåt/bakåt. Kan du få handen att bli stilla? Rörelserna i hästryggen behöver du inte fånga upp med annat än dina sittben, resten av dig ska vara stilla. Och ja, jag vet att det känns forcerat och allt annat än avslappnat i början, men det tar tid innan kroppen gör detta per automatik. Sätt sedan en hand i korsryggen och känn hur mycket denna hand rör sig. Kan den bli stilla? Kombinera nu händerna och se ifall området mellan dina händer kan bli stilla.

Därefter kan du sätta händerna i midjan och känna hur mycket du går av där. Kan du göra dig "bred" i midjan och stabil? Kan du vara still? Många hästar vill att man går av mest på ena sidan, försök att INTE låta dig rubbas.

Lägg sedan till att ta kontakt med hästens mun. Var noggrann med att inte göra något med bettet i början, bara koncentrera dig på att sitta stilla, spänn mag- och ryggmuskler. Och låt INTE hästen kasta omkring dig i sadeln. Det finns som två nyckelhål i hästens rygg där dina sittben ska vara för att han/hon ska börja jobba optimalt, det gäller för dig att hitta dem och sedan sitta kvar över dessa. (Liknelsen kanske är dålig, det känns ungefär som om man hittar två plommon att sitta på, och så får man kämpa för att hålla sig kvar på dem)

OK, gammal tråd...:angel:
Det var en bra förklaring för att få mig att förstå bättre hur följsamheten ska distribueras i kroppen. I början försökte jag vara lealös och mjuk, men efter att ha läst här på Buke om hur folk använder diafragman och magmusklerna för att få stadga har jag undrat hur det skulle gå till, utan att riktigt fatta.

Det här med nyckelhålen däremot - någon som kan spä på med lite visa tips?

(Mina fetstilsmarkeringar i texten)

Sv: drivande sits???

riktigt gammal tråd.. men istället för att posta en ny så... undrar om dessa böcker går att få tag på på svenska? hade varit otroligt intressant läsning nu när jag ligger med brutet ben :)

Mycket intressant tråd som jag aldrig läst innan. Den skulle jag vilja vidareutveckla ännu mer. Är intresserad av centrerad ridning m.m och provar lite med hjälp av böcker och har gått lite kurser. Jag märker en klar förbättring med både min sits och min hästs gångarter.
Man blir aldrig fullärd i ridning, alltid lär man sig något nytt.:)

Har letat efter översatta, men endast hittat engelska. Beställde en som jag har tänkt köpa i två år, hoppas den kommer imorgon.
Till dess får jag hålla till godo med Sally Swift.

Det var jag som hette Carmenzita en gång i världen... ;)

Sa*an vad förnumstig jag låter. :o:o:o:o:o

Jag ber verkligen om ursäkt för hur jag lät när jag var relativt nyfrälst. :o

Mary Wanless är väldigt bra tycker jag (och jo Puppan2, min tränare har absolut hämtat mkt från henne!!!). Mary Wanless har en egen webbplats för de som är intresserade.

Jo, det jag menade med sittbenen är att ridning är en ganska precis sport. Om du kan börja kontrollera och styra dina sittben ganska precist, finns det "nyckelhål" där hästen börjar bära när du "pluggar in" dina sittben. Och det är ju jätteindividuellt. Man får laborera helt enkelt. Och var inte rädd för att laborera i "reumatiker-skritt", i början kan det vara nog så svårt att vara stilla. Och hästen dör inte om den får gå i myrfart lite. (Ofta tvärtom, är min ringa erfarenhet).

Det bästa är ju att ha ögon på marken som kan referera till hästens bärande. För man måste öva upp känslan i början, och då är det bra att få referenspunkter hela, hela tiden.

Mary Wanless på engelska är inte svår. Jag lovar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Hej! En psykolog kan ju inte skriva ut medicin det är jag medveten om. Imorgon har jag tid hos psykolog på vc, ej med läkare. Om...
Svar
1
· Visningar
367
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama