Jag utvecklar gärna. En inverkande sits är inte en avslappnad sits. Det du vinner in inverkan förlorar du i avslappning. (Ungefär som i fysikens grundlag: det du vinner i väg, förlorar du i kraft).
Jag vet att många reagerar på det jag skriver, folk vill gärna omtolka det jag (mfl) skriver till att jag eftersträvar en spänd sits. Så är det INTE, jag vill säga det redan nu.
Problemet med en avslappnad sits (spec hos kvinnor, som har lägre muskeltonus än män) är att den blir "sladdrig" och förstärker hästryggens rörelser. Och låter ryttaren ryggrörelserna fortplanta sig uppåt i sin egen kropp förskjuter ryttaren hästens balans allt mer. Du kan säkert "höra" när duktiga ryttare rider att deras hästar går "tyst" i ridhuset. Obalanserade ryttare rör sig mer i bålen, överlivet, benen och deras hästar hörs mer. De faller sig framåt, de går sig inte framåt. Om ryttaren rubbar hästens balans och skjuter dess tyndpunkt framåt hela tiden genom en fladdrig sits, faller hästen framåt och måste "stolpa" sig fram. Frambenen landar tungt i spånen.
De här tipsen tror jag att jag skrivit snart 100 ggr, så nu blir väl folk uttråkade på mig, men de kommer en gång till:
En stilla och lodrät sits är A och O för att hästen ska kunna börja jobba. Det låter enkelt men tar år och åter år att lära sig. Dessutom är det en fördel om man har en duktig tränare, som man kan träna för ofta...
Nåja, börja med att skritta runt på lång tygel. Blunda gärna och känn hur först det ena sittbenet rör sig. Känn vilken rörelse det gör när hästen skrittar. Kanske cyklar det baklänges? Kanske blir det en rektangel? Kanske rör det sig mest upp och ner? Det är olika från häst till häst. Känn sedan efter på det andra sittbenet.
Sätt sedan en hand på magen och känn hur mycket handen rör sig framåt/bakåt. Kan du få handen att bli stilla? Rörelserna i hästryggen behöver du inte fånga upp med annat än dina sittben, resten av dig ska vara stilla. Och ja, jag vet att det känns forcerat och allt annat än avslappnat i början, men det tar tid innan kroppen gör detta per automatik. Sätt sedan en hand i korsryggen och känn hur mycket denna hand rör sig. Kan den bli stilla? Kombinera nu händerna och se ifall området mellan dina händer kan bli stilla.
Därefter kan du sätta händerna i midjan och känna hur mycket du går av där. Kan du göra dig "bred" i midjan och stabil? Kan du vara still? Många hästar vill att man går av mest på ena sidan, försök att INTE låta dig rubbas.
Lägg sedan till att ta kontakt med hästens mun. Var noggrann med att inte göra något med bettet i början, bara koncentrera dig på att sitta stilla, spänn mag- och ryggmuskler. Och låt INTE hästen kasta omkring dig i sadeln. Det finns som två nyckelhål i hästens rygg där dina sittben ska vara för att han/hon ska börja jobba optimalt, det gäller för dig att hitta dem och sedan sitta kvar över dessa. (Liknelsen kanske är dålig, det känns ungefär som om man hittar två plommon att sitta på, och så får man kämpa för att hålla sig kvar på dem)