Driftsbidrag till privat ridskola

Glimris

Trådstartare
Driver en liten privat ponnyridskola som tyvärr inte går med vinst, men iallafall +-0. Får tyvärr stänga ner några månader över vintern för mörkrets skull och svårt att hålla bra underlag på ridbanan. Den föreningsdrivna ridskolan på orten har inte många fler elever än jag men massor av olika bidrag. Kan man som privat söka några bidrag eller ska jag bilda en förening ? Har jag då automatiskt rätt till vissa bidrag ? Jag skulle kunna höja ridavgifterna lite men är då dyrare än den föreningsägda.

Sv: Driftsbidrag till privat ridskola

Ta kontakt med din kommun!
Iaf i min gamla kommun så sker bidragen genom föreningsbidrag och det är dom föreningsdrivna ridskolorna som får mest i bidrag, övriga föreningar får mindre/inget alls. Men föreningsdrivna ridskolor är ju ideella och har inte vinstsyfte.

Kolla även med RRO om de har några tips (som är riksorganisationen för privatdrivna ridskolor).

Det finns en hel del akademiska och kommunala studier, där de tex jämför fördelar och nackdelar med privata ridskolor.
Titta tex i detta examensarbete på Hippologen över Stockholms ridskolor, där de flesta säger att det är tufft att konkurrera mot föreningsdrivna ridskolor.
http://www.slu.se/Documents/externwebben/vh-fak/hippologenheten/396 Claar Nilsson .pdf

Tack för tips, men ni som driver något privat, klarar ni er helt själva? Har rannsakat mig själv och ser att jag haft stora utgifter som inte förhoppningsvis kommer nästa år, såsom inköp av häst, avlivning häst, stor veterinärräkning, ny sand på ridbana. Så mycket är ju ändå investering för framtiden... Har också börjat anlita hästtandläkare regelbundet. Har tänkt höja priserna lite i år men känner att man måste försvara sig när folk ev. ifrågasätter en höjning. Men att gå till tex. frissan och betala 1200 ifrågasätts inte så ofta, eller?

Tack för tips, men ni som driver något privat, klarar ni er helt själva? Har rannsakat mig själv och ser att jag haft stora utgifter som inte förhoppningsvis kommer nästa år, såsom inköp av häst, avlivning häst, stor veterinärräkning, ny sand på ridbana. Så mycket är ju ändå investering för framtiden... Har också börjat anlita hästtandläkare regelbundet. Har tänkt höja priserna lite i år men känner att man måste försvara sig när folk ev. ifrågasätter en höjning. Men att gå till tex. frissan och betala 1200 ifrågasätts inte så ofta, eller?

Jag har drivit ridskola privat - och du har inga bidrag att förvänta dig. Jag hade skriftligt samarbete med en ridklubb, och de kan avtala m dig att få lokalt aktivitetsstöd via din ungdomsverksamhet - men det är deras pengar! Däremot antar jag att det fortfarande är 6% moms på ridutbildning (inte turridning) vilket i sig är en form av "bidrag" eftersom du (oftast) får tillbaka momspengar på de inköp som kopplas till ridskoledriften. Det är en hård bransch med liten vinstmarginal och ingen dans på rosor. Det bästa är om man kan "nischa" sig och kunna erbjuda något som konkurrenterna inte har och därmed kunna ta bättre betalt. Men tyvärr är konjunkturen inte den bästa och många ridskolor går på knäna. För mig tog det lång tid innan jag kunde ta ut en vettig lön..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka