driftkostnad...

L

loizzanne

Ni som har egna stall vad har ni för driftkostnad av dem?
Vad räknar ni att varje häst kostar i el, vatten , spån m.m?

Fick en OTROLIGT hög räkning denna månad och är fundersam om nått gått fel...

Sv: driftkostnad...

El har jag ingen aning om men inte så mkt.500/månad kanske(högst).Borrat egen brunn.
Spån har vi tagit gratis men nu börjat köpa balat å det kostar 1000 för 9 balar på ca 20-25kg.
1-2 balar/vecka kanske.

chrysler skrev:
Spån har vi tagit gratis men nu börjat köpa balat å det kostar 1000 för 9 balar på ca 20-25kg.

:eek:

VA? 1000 kr för 9 balar spån?
Det måste ha blivit en felskrivning väl?

För jag köper spånbalar för 40 kr/st och de på lantmännen kostar 70 kr/st

men hur stort är ditt stall?
500kr BARA för el låter mycket.... :crazy:

Nix.Här i norrbotten är det ocker priser som gäller :smirk:

Ne jag har inte stort stall 3*3 boxar.Tror allt med hö kostar 500 alltså.Men måste nog börja räkna på det nu när du nämner det.
Kan tilägga att jag betalar dyrt för vissa grejer, som sagt 1000 spänn för 9 spånbalar(körning hit men inte fram till stallet är då inräknat) Nästan 4 kr/kg hö.
Å jag har inget annat val, här får man inte tag i spån å hö så lätt så jag måste ju betala eller svälta hästarna.
Nu har jag oxå en ganska dyr luftkonditionering i stallet med både varm/kall funktion i 3 olika lägen + utsug.Anläggningen gick på över 30 000(å då har jag som dagt ett litet stall)

4kr/kg för hö??? VARS KÖPER DU DET?? 2kg säckar På en djuraffär i stan eller?? :eek:
Jag bor också i Norrbotten men 4kr??? :eek:

Bor du kring Luleå eller?

Men hur många boxar har du?
500kr, är höet INRÄKNAT i den summan då? :cool:

jag betalar 45:- för spån balar, brukar räkna ca 1-1/2 i veckan på två hästar +-0
Hö räknar jag 12kg om dan för två hästar 1,50 kg ca 540:-

El är minimalt har bara lampor o en radio o ett element i sadelkammaren, det är knappt nån ide att räkna på det kanske blir nån hundring i månaden, vatten har vi egen brunn så ingen kostnad där.

Vi betalar 50:- för en spånbal på ca. 40 liter.
Annars kan man "plocka" själv i sopsäckar för 5:-/säck

Har ett stall med fyra boxar.
Drar inte mycket el. Endast lampor, element i sadelkammare & radio. Om det är RIKTIGT kallt ute (25-30 minus) så har jag en värmefläkt på, på natten.
Elen kanske går på 100 kr per månad.

Vattnet betalar jag inte för. Egen brunn.

Spånet kostar ca 500 kr om året till fyra hästar. :)

Ojj, vilket billigt spån ni måste ha då.

På det stallet jag är uppstallad på går det en container/månad till 8hästar. ca 350-400kr/container(container är inte en STOR utan en mindre.)

Förstod inte riktigt, har du värme på inne i stallet?
Jag tror du skulle kunna spara en hel del pengar genom att leta rätt på en billigare höleverantör. Om du köper större mängder spån så bör du kunna få bättre pris. Vid leverans av 12pallar spån med 18balar på varje pall betalar vi "bara" drygt 1000kr. Om det finns fler mindre stall i närheten kan ni kanske gå samman för en större leverans. Bra kontakter med bönder och stall i närheten kan nog hjälpa dig att få tips då ni bör ha liknande problem p g a ert geografiska läge.

Hej! Oj vad dyrt spån du köper, var köper ni spånet ifrån??
Bor ju oxå i Norrbotten, men här har det turat sig att det finns 2 sågar inom 1 mil typ :).
Köper 250L-säckar med spån för 5KR ST!!
Det går 5 säckar per vecka totalt till mina 2 hästar, vilket ger 25 kr/vecka & 100kr i månaden i spånkostnad!
Får packa själv, men tycker ändå att jag är lyckligt lottad..
:D

Räknar med ca 1700 per månad utslaget på hela året.

I normala driftskostnader ingår inte bara hö, strö och el utan hö, kraftfoder, saftfoder (betfor), saltsten, strö, el (för stall och ridbana), tömmning av gödelselplatta, sophämtning, latrin, vägavgift, röjning av snö, sandning, bränsle till traktor, försäkring, löpande underhåll och reparationer av stall, boxar, ridbana, hagar.

Lägg till i de flesta fall räntekostnader för lån för stallet så får du en mer komplett och sann bild av vad en stallägare har för kostnader.

Sett till kostnaderna och den digra arbetsinsatsen så går de flesta stallägare med inackorderingar knappast mer en runt ! Någonting att tänka på när man klagar över höga stallhyror !

1700kr för hur många hästar?

Jaa, inte är det så att det blir många kronor över... Men ett stall med ca 8 hästar, hur mycket kan belysningen kosta där?

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
782
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama