Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Insåg precis att jag dricksade elektrikern vi haft ute.Jag var så tacksam över att han kom ut så snabbt en helg och sedan en vardag att jag utan att reflektera över saken avrundade lite uppåt.
Hurså?betalade du elektrikern kontant eller med kort? Brukar de inte skicka faktura?
Ja det var det verkligen, knappt några av de ställen jag brukar gå till var med.Här i Skåne var det för något år sedan mycket artiklar om Michelin-krogar som inte har kollektivavtal. Före detta anställda vittnade om uteblivna löner, semesterersättningar m.m.
Googlade och hittade den här kartan där man kan se om restaurangerna man brukar äta på har avtal eller ej https://www.schystavillkor.se/
När jag zoomar ner i Malmö blir jag förvånad, flera av ställena jag brukar gå till har inte kollektivavtal. Tycker det är väldigt glest med kollektivavtal på restaurangtäta gator och torg!
Jag har enbart betalat på faktura när jag har haft elektriker ute, och jag skulle själv absolut inte dricksa på en faktura som kommer 3 v senare så det är därför jag undrar.Hurså?
Är inte dricks lite importerat nu då? När vi reser mycket och ser att det förväntas utomlands. Vi är himla duktiga på att importera traditioner..Nej, för jag tycker hela grejen är oerhört märklig. Serveringspersonalen har väl avtalsenlig lön som alla andra? Det finns många serviceyrken, varför ska just de tjänsterna separeras ut och kryddas med extra pengar (som jag misstänker ofta inte beskattas korrekt heller).
Jo, så är det säkert. Men i Sverige är ju inte förhållandena sådana och då blir det ju oerhört märkligt att anamma den traditionen här - tycker jag.Är inte dricks lite importerat nu då? När vi reser mycket och ser att det förväntas utomlands. Vi är himla duktiga på att importera traditioner..
Finns många andra länder där lönerna inte är bra och det hjälper till att fylla upp lite om de gör ett bra jobb.
Men ja, dricks i Sverige känns rätt onödigt.
Håller med. Totalt onödigt. Men jag tycker å andra sidan inte vi behöver tex Halloween hellerJo, så är det säkert. Men i Sverige är ju inte förhållandena sådana och då blir det ju oerhört märkligt att anamma den traditionen här - tycker jag.
Ni som jobbar i branchen ; Hur mycket tjänar man på dricks?