Dricker exremt mkt vintertid?

Yrja

Trådstartare
Har märkt även tidigare år att våra lösdriftshästar dricker otroligt mycket under våra kallaste perioder. Dvs när det är minusgrader dygnet runt, -5 eller kallare. FFa när det ligger runt -10 eller kallare.

Vad beror detta på? Som det är nu dricker de thermobaren helt tom dagligen (3 normalstora hästar) och den har tidigare räckt åt 7-9 hästar utan problem när det inte varit minusgrader. Dett har som sagt hänt tidigare år också, med helt andra hästar. Beror det på att de äter mer när det är kallare kanske? Vi har hösilage med en ts på ca 65 just nu. Och snö att "äta".

Sv: Dricker exremt mkt vintertid?

Jag tror det beror på att luften blir högre och torrare. Märks på mina händer, huden är hård och torr och spricker. Jag dricker också mer nu när det är kallt känns det som.

Jag har också reagerat på att våra hästar dricker mer. Det brukar räcka med 2 hinkar som fylls 2 ggr om dagen (morgon o kväll) i vanliga fall. Men nu fyller vi de 4 ggr om dagen, det går alltså åt 8 hinkar om dygnet. Det är väl kanske inte så stora mängder, men åt 3 hästar (varmblod, arab, shettis)...

Men vår termometer visar mellan 80 och 90% luftfuktighet. Så så torrt verkar det inte vara... Det är normalt för oss...

Edit: om inte vår termometer är trasig förstås :p

Våra drack otroligt mycket igår när vi hade -10. Vanligtvis dricker de kanske hälften av avd de gjorde igår. Som du säger beror det förmodligen på att de äter mer för att hålla värmen.

Men vår termometer visar mellan 80 och 90% luftfuktighet.

Det kan inte vara rätt! Var då någonstans :confused:? Luftfuktighet på 80-90 % är ju väldigt HÖGT. Vi hade 36% i huset i morse. Jättetort och obehagligt, tycker jag! Sedan tvättade jag och hängde den fuktiga tvätten, och nu har vi nog 46% ungefär. Lite bättre, alltså.

Tack alla. Det verkar uppenbarligen ske hos fler än bara hos oss iaf och det känns ju positivt. :D Våra hästar dricker mer än dubbelt så nu jämfört med vad de brukar. Vet inte vad det är för luftfuktighet men jag är väldigt torr i huden själv så det känns ju som att det är ganska låg luftfuktighet.. Kan det vara det som påverkar så mkt? Jag bor i uppland.

Luftfuktigheten ute ligger på 85% just nu. Vi har en sån supernyjätteavancerad manick här...

Vi har för övrigt -13 just nu. Vattnet bara fryser och det är ett rent h-vete. Som tur är har vi precis satt in en ny bal som är mycket fuktigare än den förra...

KL

Jag har läst någonstans att islandshästar dricker extra mycket när det är kallt för att höja andelen vatten i kroppen. Ju större andel vätska kroppen består av, desto bättre lagras värmen.
Någon här som kan mer om fysik än jag kanske kan spekulera? ;)

Vänta tills det blir -25, då kan vi prata om att bära vatten. Vi har en typ av thermobar (från Bole) på om jag inte minns fel 60 eller 80l. Den dricker tre hästar ur två gånger per dygn när det är riktigt kallt, då får man bära hinkar (funkar inte med slang när det är stadigvarande minusgrader, kanske om man har kran inomhus).

Jag vet att jag har hört någon förklaring till varför de dricker mer när det är kallt men jag minns inte vad det var.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 120
Hästhantering Hej! Det är andra gången jag skriver här om min nya häst men måste bara få ventilera lite... Min häst då som jag har haft i ca 1,5...
2
Svar
32
· Visningar
4 340
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 711
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?