Dricka sprit när man ammar???

Sv: Dricka sprit när man ammar???

Jag kanske ska sluta vara så lat och skriva längre inlägg och lite mer smileys så folk inte misstolkar. My bad, sorry.

:D

Då förstår jag din reaktion bättre.

Man kan amma på en gång, men man ska ju inte dricka sig berusad när man har ansvar för barn..

Mjölken får samma promille som blodet så det är i princip inget.

Men om det är samma promille borde man verkligen inte amma på en gång :crazy:

Edit: Jaså detta kanske handlade om ett halvt glas vin o inte personen TS skriver om *seg*.

Enligt en kompis till mig ska bebisen o mamman leva i symbios med varandra det första halvåret. Vi tycker inte lika om allt hela tiden men det här området är inte mitt :) Vad säger ni om det?

Att gå iväg och supa och ha barnvakt till en tvåveckorsbebis känns helt främmande för mig

Eller hur!

Om man har haft så fruktansvärt svårt o hålla sig från spriten under graviditen kanske man inte var mogen att skaffa barn.. Man borde ju kunna avstå partykvällar några månader till kan jag tycka. Annars valde man nog fel roll - att bli mamma, som råkar vara ett heltidsjobb o framförallt i början när bebisen precis kommit till världen.

Men om det är samma promille borde man verkligen inte amma på en gång :crazy:

Blanda inte ihop procent och promille. (Känns lite så i ditt svar...)
En onykter person med 0,8 i promillehalt har alltså 0,8 i promillehalt i sin bröstmjölk. Det är synnerligen lite. Jag vet inte exakt var gränserna ligger men det är försvinnande lite.

hm tror inte att jag blandar ihop det :D

Tänkte bara att en bebis inte borde tåla nåt öht. Jag skulle i alla fall inte chansa om vi säger så ;)

Så tycker jag också.

Jag kunde dricka nån cider/öl när Loke var liten. Men då ammade jag inte och verkligen inte när han var såpass liten som 2 veckor.

Minns inte när jag drack första cidern, men det dröjde långt längre än 2 veckor. Jag var alltför upptagen med att titta på mitt underverk:love:

Vi festar, om man nu kan kalla det, kanske 1 gång i månaden numera och då är Loke ändå 13 mån gammal. Då har vi givetvis barnvakt.

Filmjölk innehåller också alkohol :)

Men i promilehalt, i ex starköl är alkoholen mätt i procent. Promile är tusendelar om jag inte missminer mig och procent är hundradelar så det blir en rätt stor skillnad!

Det finns "vanliga" maträtter som innehåller alkohol. Som i exemplet med 0,8 promille är det så lite att det säkert inte ens behöver märkas ut i någon innehållsförteckning.
Jag lägger mig inte i det specifika fallet dock.

Enligt en kompis till mig ska bebisen o mamman leva i symbios med varandra det första halvåret. Vi tycker inte lika om allt hela tiden men det här området är inte mitt :) Vad säger ni om det?

Jag förstår hur hon tänker. Barnet har legat i mammans mage i 9 månader och hört hennes röst och hjärta dygnet runt.
Det blir en stor omställning för barnet när den kommer ut. Det är meningen att mamman ska vara nära bebisen den första tiden eftersom det är hon som har maten och barnet känner sig trygg hos henne.
Det är bara att se till vilket annat djur som helst. Friska djurmammor tar hand om sina avkommor och lever nära dem så länge det behövs.
Ingen skulle komma på tanken att ta mamman ifrån ungarna och låta pappan ta hand om dem och låta dem dia ersättning ur flaska. Det gör man i nödfall, om mamman dör eller inte tar hand om ungarna själv.
Varför skulle människan skilja sig från andra djur när det gäller fortplantning?

Med Nova-li så bar vi väldigt mkt (ja i princip hela tiden), ammade helt fritt och lyssnade mkt på hennes "signaler", samsov(er).

Jag förstår hur hon tänker. Barnet har legat i mammans mage i 9 månader och hört hennes röst och hjärta dygnet runt.
Det blir en stor omställning för barnet när den kommer ut. Det är meningen att mamman ska vara nära bebisen den första tiden eftersom det är hon som har maten och barnet känner sig trygg hos henne.
Det är bara att se till vilket annat djur som helst. Friska djurmammor tar hand om sina avkommor och lever nära dem så länge det behövs.
Ingen skulle komma på tanken att ta mamman ifrån ungarna och låta pappan ta hand om dem och låta dem dia ersättning ur flaska. Det gör man i nödfall, om mamman dör eller inte tar hand om ungarna själv.
Varför skulle människan skilja sig från andra djur när det gäller fortplantning?

Det finns flera djur som turas om att ta hand om barnen.

Är pappan nära under graviditeten är hans röst lika välkänd.

Min yngsta kände igen pappans musik från mag-tiden :idea:

Vi var också 3 i våran symbios (ja 4 kanske med storasyster), (men jag gick inte iväg en helkväll utan bebis ändå utan kunde väl gå iväg och handla vid affären någon minut bort och så..). När hon var 1 månad åkte jag iväg till medryttarhäst och red, var väl borta 2 timmar kanske, medans N-L oftast sov i sjalen på pappan.

Senast ändrad:

Men alkoholhalten i bröstmjölken är exakt samma som i mammans blod, vilket ju är en väldigt, väldigt alkoholsvag dryck även om mamman är fullständigt redlös.

Det är när man är gravid som alkoholen kan skada barnet, inte när man ammar.

Men jag trodde det var ännu svagare alkohalt i bröstmjölken än i blodet?

Det finns "vanliga" maträtter som innehåller alkohol. Som i exemplet med 0,8 promille är det så lite att det säkert inte ens behöver märkas ut i någon innehållsförteckning.
Jag lägger mig inte i det specifika fallet dock.

Men ett glas vin eller en cider, vad man nu dricker, är ju inte så lite alkohol att det står "alkoholfritt". För mig är amma o dricka lika sjukt som att köra bil och dricka.

Nej det är det jag undrar, folk här verkar tycka att det är rätt okej att festa efter ett par veckor.. I min värld kan man nog vänta några månader innan man går iväg en hel kväll.

Vi var också 3 i våran symbios (ja 4 kanske med storasyster), (men jag gick inte iväg en helkväll utan bebis ändå utan kunde väl gå iväg och handla vid affären någon minut bort och så..). När hon var 1 månad åkte jag iväg till medryttarhäst och red, var väl borta 2 timmar kanske, medans N-L oftast sov i sjalen på pappan.

Det är sådär jag också tycker och tänker. Inte ska man ut o festa en hel kväll o halv natt..?

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
477
Senast: gulakatten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Söndag natt hamnade jag på sjukhus pga allergisk chock. Fick komma hem efter medicin och några timmar på observation. Igår kväll kom en...
Svar
18
· Visningar
1 124
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Läkaren frågade idag om jag funderat på sjukersättning. Jag svarade att jag inte är där än. För jag tror att FK kommer att kräva att...
2
Svar
21
· Visningar
2 607
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte