dricka äppeljuice?

noble art

Trådstartare
min häst dricker inget inne då han äter hö, tror att det beror på smaken då det kommer från egen brunn och innehåller mkt järn (fast han dricker ute o det borde ju vara samma vatten)
Läste gamla trådar om äpplejuice koncentrat, eller lättdryck? vad är skillnaden vilket är bäst? hur mkt/liter?
tänkte köpa en himalaya salt sten för den gillar han, slickar inte på den vanliga han har nu.
om man ger salt själv, ska man gi i foder eller i maten? vilket slags salt, med eller utan jod? hur mkt, 1msk/dag?

Sv: dricka äppeljuice?

Om jag vore du så skulle jag börja med ganska mycket juice, kanske hälften av vad man brukar dricka själv (dvs 1 pkt till 2 liter vatten?), för att sedan trappa ner när hästen börjar dricka igen. Risken finns ju att hästen annars bara dricker när du har i juice och inte annars. Trappar du ner det sakta men säkert så märker han kanske inte att det blir mer vatten och mindre juice sas. Jag skulle för övrigt använda det som var billigast, tror inte att det gör någon större skillnad. Möjligen känns det bättre med juice pga tillsatser i lättdrycken. Rent sockermässigt ska väl lättdryck inte vara värre än betfor skulle jag tro, men jag är ingen expert.
Ett annat alternativ är ju att du lurar i hästen vatten genom att vattna höet, det har jag gjort under sommaren även om min häst druckit bra ändå. Kanske en kombination eller juice och hövattning är bra?

Min häst hade ingen saltsten i en vecka, den gamla var äcklig så jag tog bort den och hade sedan inte möjlighet att köpa en ny på ett tag. Då fick han lite salt i maten, han fick två tsk vanligt "rödsalt" per dag då men jag vet inte om det var för lite för han blev väldigt glad när han fick sin nya fräscha sten, stod och bet av små bitar i flera dagar.

Har han vattenkopp eller hink inne? Har ni gjort analys på vattnet så det är tjänligt? Hästar behöver samma vattenkvalité som människor.

Om problemet bara är att vattnet är järnrikt så är det tjänligt. Jag jobbade i ett stall där vattnet var så järnrikt att det var lätt orange i färgen, och både människor och hästar på gården drack det. Smakade lite blod, men var väldigt nyttigt.

ja, det är bra vatten, nyttigt med mkt järn. Han har både hink o vatten kopp för säkerhets skull.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte be om lite tips här. Min häst är opererad för tre veckor sedan och fick i fredags förstoppning, ganska allvarlig sådan, till...
Svar
5
· Visningar
1 572
Senast: Boerperd
·
Däggdjur Hej alla marsvins människor. Hämtade hem mina och sambons första egna marsvinspojkar igår:love: Ca: 1,5 år gamla, köpt från...
Svar
5
· Visningar
3 851
Senast: tess91a
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 311
Senast: Alexandra_W
·
F
Hästvård Jag har ett stort problem, min D-ponny dricker nästan ingenting. Han dricker inget på natten och bara pyttelite i hagen (jag har koll på...
Svar
14
· Visningar
1 296
Senast: MorvanMorr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30