dressyrträns!

Sv: dressyrträns!

LillaMy84 skrev:
men säg då att jag skulle storma in på en dressyrtävling med naken häst, utan sadel å träns göra en bättre runda än alla andra.. vad händer: jo jag blir utesluten! fånigt...

Dressyr handlar faktiskt också om att man kan rida hästen på ett sådant sätt så att den accepterar sadel och träns.

De flesta GP ryttare rider inte sina hästar på kandar hemma utan när de tränar och tävlar. De kan göra alla svåra rörelser på tränsbett men det är meningen att man ska kunna visa att hästen accepterar ett skarpare bett och att man är ryttare nog att klara av det.
Föråldrat kan man tycka men så är det.

Svarar på ditt inlägg högre upp också, angående nosgrimman med små stenar. Visst är det diskret utsmyckning, men det tillåts endast på pannbandet och inte på nosgrimman.

Med nästa steg menar jag inte tex. rakt tränsbett, nu menade jag främst de reglerna som gäller saker som inte direkt påverkar hästen. Vad som skulle kunna vara nästa steg efter kedjepannband? Tjaa, tex. rosetter och blommor etc. i manen, glitter? Färga manen, svansen? Jag vet att det låter långsökt, men om du hade frågat folk som tävlade dressyr för 50 år sedan så hade de nog tyckt att idén med en kedja som pannband också lät rätt befängt.

Himla dumt att man inte får rida med Hackamore på dressyrtävlingar, iaf i lägre klasser... Vet en tjej som har en d-ponny, den skulle inte ha bett i munnen på ett halvår. Lite svårt när hon tävlade dressyr... Alltså blev det träns på tävling vilket pållen inte gillade! Vår häst HATAR verkligen träns, har varit helt usch.. Jaa ibland har man undrat vad som är fel i huvudet! Men för ett år sedan (hon är 21 nu) bytte vi till hackamore och hon är en (ehm..) liten ängel nu! :angel:

Men om den inte skulle ha bett i munnen på ett halvår, är det läge att tävla alls då?
Då kanske man kan låta bli tävling ett halvår..
Antar att det kanske hade med tänderna att göra?
OM den då hade ont av bett så kanske man borde vara försiktig med att använda det isf...Spec när den inte gillade det=hade ont av det(?).
Men det är min åsikt..

Ja, tänderna på ena sidan hade slipats ner tror jag på nåt sätt. Så om den fortsattaes att ridas med bett skulle det inte funak alls sen. Hästen hade inte direkt ont av detta, han bet sig fast i högersidan bara.

Så att hon red med bett, låt säga, en gång i månaden gjorde ju inte så mkt. Men håll med om att det bästa vore att man fick tävla med hackamore? :)

det finns en anledning till att man inte får tävla på bett med hävstångseffekt............
(undantaget kandarstång då men den används alltid tillsammans med bridong)
och eftersom man inte får tävla på bett med hävstångseffekt, varför skulle det då vara ok å tävla på hackamore..........
kan man inte rida sin häst på tränsbett har man faktiskt inte på en dressyrbana (tävling) att göra.........

Jag håller med dig i den frågan. Iofs handlade det inte om att hon inte "klarade" att rida ponnyn på tränsbett, men som någon annan sa; om veterinär har sagt att ponnyn skulle gå bettlöst i ett halvår, då tycker jag inte att man ska tävla alls. Det är väl klart att ponnyn inte gillade att få bett i munnen en gång i månaden när den dels var behandlad i munnen OCH att den gått bettlöst en månad innan. Men de som vill söka dispans för diverse saker, tex. att rida utan sporrar, utan bett osv, de måste acceptera att de kanske inte har på en dressyrtävling att göra.

Så om jag har en häst som är i stort sett omöjlig att rida med bett, som verkligen avskyr detta men inte har ont och i övrigt är en jättefin häst- ska inte jag få chansen att visa upp min häst och tävla som alla andra bara för att hästen inte kan ha bett i munnen?

Tycker det är himla onödigt att bråka och tjafsa med hästen ända tills båda blir sura, när man istället kan lösa det på ett mycket enkelt sätt!

Självklart ska man överväga att inte tävla, men när man börjat komma igång, rider i lag och saker börjar gå bra, då är det ju inte så kul att avsluta tävlandet.

Näe, jag tycker faktiskt inte att man ska tävla då. Att acceptera bettet tycker jag är en självklarhet, sen kan det bero på att jag har svårt att tänka mig att hästen är omöjlig att rida på bett utan att den har ont/inte blir bra riden. Det är klart att det är onödigt att bråka och tjafsa med hästen i onödan, men som sagt jag tycker nödvändigtvis inte att man ska tvinga in ett bett i mun på hästen, men man kanske får avstå från att tävla om det absolut inte går.

Jo ofta kanske det är så att den har ont eller blir dåligt riden.
Men vår häst har blivit undersökt hela hon x antal ggr och det är våran ridlärare som ridit in och utbildat henne tills det att hon var 15 år, då vi tog över henne. Men,men, det kanske var vår eminenta ridning som förvandlades till grand prix status när vi fixade ett hackamore istället för bett :rofl:

jaja, det där är ju upp till var och en vad den tycker!

Jarå, men nu är hon så gammal så det blir bara clearrounder isåfall och då får man ju ha det. *yeah*
hehe

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod