dressyrträns!

Sv: dressyrträns!

visst ere fiiiiiiiint :love: :love: :love: att man dessutom får tävla med det (om jag först¨ått det hela rätt... :banana: )
dyrt som skam bara :crazy:

Mitt Kieffer-kandar har också guld på samma vis som det på bilden och det är inga problem... :love:

Det enda man inte får ha är de pannbanden som endast består utav en kedja. Ordet "diskret" är inget man behöver bry sig på. Det är bara en säkerhetsformulering för att inte modet ska skena iväg alldeles... Så det är bara att "strassa" på! :love:

Precis som Saigon skrev så är nog ordet diskret tillagt just för att det inte ska gå alldeles överstyr. Och tränset med små stenar på nosgrimman, man får inte ha den nosgrimman. Utsmyckning får endast finnas på pannbandet. Rätt synd, för det där tränset var faktiskt riktigt tjusigt!

Jag har tävlat lokal med pannband som är som en guldlänk elle hur man ska säga. En smal guldkedja helt enkelt. Ingen anmärkte på det. Meningen är väl att det ska vara "diskret" och passa in i övrig utrustning? Däremot måste man ju ha pannband då det tillhör utrustningen.
Kommer man med ett rosa träns kanske det inte är så poppis, fast å andra sidan är ju såna färgade träns ofta inte ens av läder, vilket det måste vara?
Samma sak med nosgrimma är det väl som med pannband. Utsmyckningar såsom "stenar" på det är ju ok. De flesta ser ju ändå normala ut!
Tävla dressyr får man göra på engelsk, remont och acchen.
Alla träns som är uppvisade här är ok att tävla med och jag fattat TR rätt!

Och tränset med små stenar på nosgrimman, man får inte ha den nosgrimman. Den borde ju få användas den är ju ändå rätt diskret och passar in liksom? Då borde man inte heller få använda det svarta tränset med guldpasspoalerna? *utsmyckning* men det går ju bevisligen?
Men men TR är krångligt ibland! :smirk:

Senast ändrad:

Magnum skrev:
Jag har tävlat lokal med pannband som är som en guldlänk elle hur man ska säga. En smal guldkedja helt enkelt. Ingen anmärkte på det.

Var det bara en guldlänk? Alltså inget läder bakom? För om det inte var det så var pannbandet egentligen inte tillåtet... :crazy:

Fast på lokala tävlingar har man ju inte alltid en överdomare, men även de missar ofta såna där saker. Jag är en riktig polis som brukar gå runt och skvallra om kedjepannband, bett, tyglar osv osv :p

En vanlig länk ja, inget läder bakom..

Egentligen känns det lite löjligt ju. Så länge tränset är funktionellt och propert med diskreta uttsmyckningar, varför kan man inte få använda det då?
Likaså rakt tränsbett tex. Många rider ju på det idag. Att ha tre alternativ, rakt, tvådelat eller tredelat? Alla är ju tränsbett.
Man rider ju på rak kandarstång ju! ;)

Magnum skrev:
En vanlig länk ja, inget läder bakom..

Jag pratade precis, förra helgen, med en av de som har utformat det nya TR. Hon sa att om hon dömde och det kom in någon med bara "guldlänk" som pannband så skulle den bli diskad. Så om jag vore dig skulle jag nog hoppa det pannbandet nästa gång.

ååhh.. jag hittade ett träns som såg precis ut som det för 400:- på falsterbo ifjor. jag ÅNGRAR mig att jag inte köpte det direkt, för när jag kom dagen efter så var det borta.. :cry:

VILL HA!! men vet inte var jag kan få tag på det...

åh nej... till det priset också :( ... för denna jag visat bild på får man lägga till en 1:a framför... så billigt är det ju inte... men det finns på h*nrikssons

Jfrelin skrev:
Jag pratade precis, förra helgen, med en av de som har utformat det nya TR. Hon sa att om hon dömde och det kom in någon med bara "guldlänk" som pannband så skulle den bli diskad. Så om jag vore dig skulle jag nog hoppa det pannbandet nästa gång.

Men eftersom det pannbandet är svart (i ändarna då!) så använder jag det inte längre, eftersom sadeln är brun :crazy: måste jag ju ha ett brunt träns också! Måste matcha ju! :)

En annan fråga då? Är det pannbandet tillåtet inom hoppning? det måste det väl vara? Har sett en hel del hästar tävla hoppning med liknande sånt.

hoppning är mkt roligare än dressyr på det sätt att det mesta är tillåtet, ja pannbanden får se ut som du vill, tränsen, pannband likaså. schabrak i vilken färg o dylikt du vill...
o i hoppning är ju benskydd, lindor, olika bett tillåta, så även bettlöst. Tänk om dressyren kund esläppa efter vissa löjliga regler lite mera. (ja menar utesluten för gudlänk istället för läder på pannbanden är ju ironiskt löjligt igentligen)

javisst äre!! kan ju förstå vissa saker som att man kanske har en "fördel" av att rida på vissa typers bett... alltså hästen kröker finare på nacken med vissa :crazy: ...(ironisk)
men säg då att jag skulle storma in på en dressyrtävling med naken häst, utan sadel å träns göra en bättre runda än alla andra.. vad händer: jo jag blir utesluten! fånigt...
och som detta med pannbandet, hur sjutton kan det ge en "fördel" till den som har det??
skulle vara intressant att höra hur dom resonerat när dom hittat på alla dessa regler :p

LillaMy84 skrev:
*lånar tråden lite* :angel:

men då måste det väl vara förbjudet med detta tränset iom nosgrimman... men pannbandet borde vara ok eller??
kieffersulaika.jpg

Jag som tycker det är så fint :smirk:

ett sånnt träns har jag också :love:
men jag trodde inte man fick ha det alls. Dessutom vill jag ha mässningsspännen.... :p

Jag tycker att reglerna är helt befogade. Även de som egentligen inte påverkar hästen det minsta, tex. pannbanden. Om man accepterar kedjepannband, vad är då nästa steg? Dressyr är en sport som ska vara klassisk, det ska se snyggt och prydligt ut. (Dessutom är det vansinnigt fult med kedjepannband också... :crazy: ).

neej d e ju fint jue ;)
men du har ju rätt i det där ang nästa steg osv...
tycker kanske ändå det är lite hårt att bli utesluten för en sådan sak... men men... :)

PathOfClovers skrev:
Jag tycker att reglerna är helt befogade. Även de som egentligen inte påverkar hästen det minsta, tex. pannbanden. Om man accepterar kedjepannband, vad är då nästa steg? Dressyr är en sport som ska vara klassisk, det ska se snyggt och prydligt ut. (Dessutom är det vansinnigt fult med kedjepannband också... :crazy: ).

Ett pannband är ett pannband. Hur menar du att "vad är nästa steg"?
Det enda som isf borde vara nästa steg är väl att tillåta raka tränsbett då?
Det är ju det folk mest reagerar över och vill ha in i reglerna?
Man behöver inte tillåta "allt" bara för att EN utrustningsdel blir ändrad/tillagd.
Regler ändras och tilläggs/tas bort varje år nästan ju. En smärre DETALJ (som detta verkligen är!) vore ju hemskt att ändra på :angel: , speciellt då detta inte i större mån påverkar hästen. I synnerhet inte pannband. Och vill man nu ha ett rakt bett för det funkar bättre så varför INTE? Alla vill ju på tävling visa upp sin häst från sin bästa sida!?

Det är för hästarna skull som dessa regler finns inte för att det ska stämma med vad vi tycker är snyggt. Bara en reflektion.

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod