Dressyrstövlar

the_connemara

Trådstartare
Vad jag förstått det som vill dressyrryttare ha väldigt mycket stöd av sina stövlar, att de ska vara ganska "stela" eller hur man ska säga? Varför då?

Ursäkta min kanske korkade fråga, jag rider alltid i chaps så länge det inte är tävling och då har jag hoppstövlar oavsett diciplin :o

Sv: Dressyrstövlar

Varför inte? Jag tycker det är bekvämt med raka, stela och höga stövlar. Dessutom så ser det bra ut.
Chaps och hoppstövlar är bland det fulaste som finns.

För att det inte finns något behov av vinkla fotleden.

För min egen del så är det skönt med hårda stövlar för jag är trasig och överrörlig i min kropp och vrikar mig lätt. då är det skönt med hårda stövlar. Som självklart ska vara lövtunna och mjuka som champ på insidan mot hästen och hårda på utsidan.

Dressyrstövlar ger mycket bättre stöd, blir liksom stadigare vid ankeln. Dessutom är de absolut snyggast på en dressyrbana, ser mycket mer elegant ut än chaps och hoppstövlar. Men om man vill rida både och å inte har råd att lägga massa tusenlappar på ett par dressyrstövlar är det nog mer praktiskt å gångbart att ha ett par hoppstövlar som faktiskt går att rida dressyr i, skulle tro att det är värre å hoppa med höga å stenhårda dressyrstövlar, men vad vet jag. Har aldrig provat:laugh:

jag hoppar, rejsar ute på fält o i skog, rider unghästar Förutom att just träna och tävla i dressyr i mina dressyrstövlar. Extra hårda extra höga!
Kan absolut inte ens jogga hästar utan dem.

samma skäl här. och jag rider också ut med dom, galopperar osv. tycker det är jättehemskt att rida utan, mina fotleder är som gummi och går alla vägar (överrörliga leder). ångrar bara att jag inte köpte hårda stövlar tidigare!!!!!!!

Jag brukar alltid rida ut i mina dressyrstövlar, just för jag helt enkelt tycker det är bekvämare , men jag har alltid dressyrsadel när jag har dressyrstövlar. Har varit rädd att dom ska nypa i knävecket och skjunka ihop mer om man har kortare läder å annan vinkel på benet i hoppsadel men de kanske jag inte behöver bry mig om då. Nu har jag dock båda delarna så de få gånger jag hoppar så använder jag hoppstövlar men de är inte alls lika sköna så jag får nog ta å testa dressyrstövlarna i hoppsadeln också:d

*delvis kl*

För att det ser så stelt ut :eek: Jag tycker helt enkelt de ser himla obekväma ut och jag förstår inte riktigt varför man vill ha mer stöd än vad "vanliga" ridstövlar/chaps ger. Att man inte vill rida i enbart strumpor förstår jag, det har jag själv testat. Man jag förstår inte riktigt "beroendet" av det extrema stödet? Om man inte som remmis o Centaur tex har problem, ligger inte benen rätt automatiskt då utan stövlar som inte går att vinkla fotleden i (remmis ord, jag har som sagt ingen erfarenhet)?

Så fort hästen skall arbetas har jag mina stela Königsstövlar. Kan inte rida utan dem. Har shortchaps vid uteritter, skrittpass eller hoppning (gud förbjude....).
Stödet för mina ben är ovärdeligt i stövlarna. Skänklarna bara ligger där de ska (förhoppningsvis).

jag kan rida i både, strumpor, tofflor, barfota o skor... men då rider jag utan stigbyglar. Kan absolut inte rida lätt....
Ajajaaj...

Så fort hästen skall arbetas har jag mina stela Königsstövlar. Kan inte rida utan dem. Har shortchaps vid uteritter, skrittpass eller hoppning (gud förbjude....).
Stödet för mina ben är ovärdeligt i stövlarna. Skänklarna bara ligger där de ska (förhoppningsvis).

*delvis kl*

Vad gör skänklarna annars då? Om ni är fler som håller med om AnnBurs svar för ni oxå gärna förklara :o

Jodå benen ligger rätt i alla fall. Jag red hela vintern i fula kängor, för att det var svinigt kallt.
Men det är skitfult och jag skulle aldrig köpa något som är ännu fulare. (hoppstövlar eller chaps.)

jag har alltid mina mjuka hoppstövlar, tycker det är läskigt med hårda stövlar, jag känner mig låst o obekväm. Nää, helst skulle jag nog rida i foppa tofflor :p

Tycker mina stövlar är jättesnygga även på dressyrbanan, tycker det är lite löjligt att det måste se ut på ett visst sätt allting.

Uhm vad är hoppstövlar? :S och ni får gärna visa med bilder och så på dressyrstövlar med känner mig lite förvirrad även om jag nog vet egentligen.

Jag har vanliga dressyrstövlar, inte med extra hård utsida, men tycker att de är rätt hårda iaf, ger bra stöd.

MEN jag tvingar mig själv att rida med shortchaps någon dag i veckan (absolut inte på träning eller ordenligt dressyrpass då jag gärna vill vara snygg också ;) ) för jag tycker att man ska kunna ha skänklarna stilla även utan hårda stövlar.

Har under många år bara ridit unghästar och då naturligtvis både konditionsträning med låånga galoppbackar, rakt ut i skogen, klättring och ridning på bana. Har under den här tiden vant mig helt vid mina skor o shortchaps så nu när det äntligen var dags att tävla igen tog jag fram mina hyfsat nya Königridstövlar (får väl anta att de är dressyrstövlar).
VIDRIGT var ordet :eek::eek::eek:

Fick inte alls samma närhet och flexibilitet mot hästen som jag är van vid utan kände mig helt låst. Jag fortsätter att träna i skor och rider bara i ridstövlar precis innan tävlingar så jag vänjer mig.

Hur det ser ut är mig fullständigt egalt, huvudsaken är att det är skönt och att jag och hästen kan kommunicera.

Har precis köpt nya Königs och de är INTE sköna... ännu. De kommer bli super när de är inridna. Tycker det är snyggt med dressyrstövlar när man rider dressyr och snyggt med hoppstövlar när man hoppar. ;)

Innan har jag haft ett par Cavallo som nu håller på att rasa samman. Dressyrmodell fast inte riktigt så hårda och "tighta" som königsen. Grejen med königsstövlarna är ju också att de är måttbeställda och sitter som en smäck!

Vid hoppning använder jag helst skor och chaps men har även hoppat i mina Cavallo. Vid uteritt tar jag det som jag känner för chaps eller stövlar.

Rider även dressyr med mina chaps ibland om jag känner för det! Tycker om ibland som någon annan skrev att "kontrollera" mig själv med att rida i chaps eller bara strumpa.

Smaken är ju som baken - delad. Och tur är väl det!:)

Jag kan rida i vad som helst men föredrar hårda dressyrstövlar vid dressyr och "mellanhårda" stövlar vid hoppning. Har jäkligt klena vrister så helt utan eller med mjuka stövlar så gör det ont efter ett tag även om jag rider lika bra:idea:.

Förutom att dressyrstövlar är väldigt snyggt så ger de maximal förutsättning för en stadig skänkel som ändå "hänger" löst och sviktande. Precis så som det ska vara. Vem vill inte underlätta så mycket som möjligt för att det ska vara enkelt att göra rätt?

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: valy
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar