Dressyrstövlar vs hoppstövlar

Flingan

Trådstartare
Ligger tråden fel, flytta den gärna.

Jag har måttbeställt ett par dressyrstövlar (mina första någonsin:D) men tkr att de sitter för löst nere vid vristen. hon som tagit måtten vet vad hon gör så min fråga är om dressyrstövlar ska sitta så? jag förstår att de inte ska sitta som hoppstövlar men ska det verkligen vara så mkt utrymme nere vid vristen??

Sv: Dressyrstövlar vs hoppstövlar

Nej, det skall det absolut inte vara. Antingen har det mätts fel eller så har någon slarvat.

Alla stövlar ska sitta tajt. Det som brukar skilja på dressyr och hopp är längden på dem. Oftast vill man ha längre till dressyr och lite kortare i hopp.

hm okej, det låter som att jag måste skicka tillbaka dom då :( usch va drygt!

Ja, gör det. Be någon att mäta dina ben ordentligt (mät båda benen!), och inte bara vadens omkrets och benlängd. Vristen är ju precis lika viktig!

jo men vi mätte ju vristen, hm får åka tillbaka med dom och höra vad hon säger :)

lite bredare tycker jag dom är när dom inte har dragkedja. jag tycker personligen att det är snyggare utan kedja.

Jag håller med om att de mer ser ut som raka stuprör när kedjan saknas bak. Själv tycker jag det är bäst med kedja framtill/på insidan. Den syns inte, och man kan få stövlarna otroligt tighta runt benet. Dessutom drar man inte sönder lädret (eller sina händer! :D) när man tar på och av stöveln. Jag vet inte många som har dressyrstövlar utan kedja nuförtiden.. det är helt enkelt mer praktiskt att ha den.

yes det är dragkedja på insidan, f*n vad less jag blir. allt ska krångla..

Jag tycker att det är ganska stor skillnad i vristutrymme på hårda dressyrstövlar (oavsett om de har dragkedja eller inte) och mjuka hoppstövlar.

Det håller jag med om. Eftersom dressyrstövlar är hårda måste det ju finnas utrymme kring vristen för att de ska "vecka sig" utan att det bli obekvämt.

Ja precis, o även om vristen kanske smalnat lite på de som har dragkedja så är det fortfarande inte i närheten av mjuka stövlar...

Fick lära mig när jag måttade stövlar häromveckan att hårda dressyrstövlar automatiskt blir vidare kring vristen än mjuka hoppstövlar. Det går inte att tillverka stövlarna hur tajta som helst nedtill i och med att lädret är så hårt. Därför blir dressyrstöveln rakare, som ett stuprör, medan hoppstöveln blir mer insvängd.

Håller med jag hade inte velat ha på mig mina dressyrstövlar om dom satt lika tajt i vristen som mina hoppstövlar. Nu har jag dessutom dressyrstövlar utan dragkedja och då hade jag nog inte ens kommit i dom med smala vrister.

Har måttat mina königs och dem är också lite större nere vid vristen. Men tror det blir bättre när dem sätter sig. Och sen har jag höga vrister med, tror jag iaf. Menmen. Dom är supersnygga och till mina konstiga ben kan jag förstå om det är svårt att göra stövlar x)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 506
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
15
· Visningar
1 739
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
15 290
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar