Dressyrspö?

M

Miidaz

Hur används ett dressyrspö igentligen? :crazy:

Det är väl mest till för att peta på hästen så att
den "vaknar", eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Vet inte om jag la tråden heeelt rätt, men isf får
någon flytta på den. :D

Sv: Dressyrspö?

Jag brukar kalla mitt spö för "påpetaren", vilket är precis det jag använder det som, de få ggr jag använder det.
Spö ska användas som förstärkning/korrigering av hjälperna och är absolut iinget bestraffningsredskap.

Hej!
Dressyrspöt är bra eftersom det är mycket enklare att, som du säger, peta på hästen :D Jag tycker att det är lättare att rida med dressyrspö eftersom man inte måste släppa tyglarna för att kunna peta på hästen :)

Så det är mest till för att få hästen att vakna? xD

Jag använder spöt som en förlängning av min hjälper. Dels för att peta på rumpan när jag tycker att hästen måste aktivera bakbenen bättre. Sen har han även varit lite slarvig i framdelsvändningarna, då har jag använt spöt och petat på bogen.
Sen rider jag såklar inte alltid med spö,inbillar mig att han blir okänsligare då. Bättre att plocka fram det om jag vet att jag ska träna på specifika saker där han brukar försöka smita undan...

Jag använder spöet för att förstärka en hjälp där jag inte kommer åt med övriga hjälper.

Om jag t.ex. använder skänkeln för att aktivera ett bakben, men hästen inte uppfattar det så kan jag peta med spöet mera på själva benet/låret, liksom för att tala om att "det är exakt här jag vill att du tar i". ;)

Jag använder spöet för att förstärka en hjälp där jag inte kommer åt med övriga hjälper.

Om jag t.ex. använder skänkeln för att aktivera ett bakben, men hästen inte uppfattar det så kan jag peta med spöet mera på själva benet/låret, liksom för att tala om att "det är exakt här jag vill att du tar i". ;)

Samma här.

123

Jag använder nästan aldrig spöet men om något så för att få hästen att vakna (få tillfällen) eller för att förstärka skänkelhjälperna vid t.ex skänkelvikning. Den sista använder jag mig av vanligast.

jag använder spöet för att få min ponny att vakna eller för att jag vill att hon ska ta i mer eller om hon inte tar skänkeln så kan man bara förstärka skänkeln med spöet :)

När jag tar ett spö blir min häst direkt mer uppmärksam- behöver aldrig använda det. Får direkt mer tryck i honom, ibland blir det tom för mycket...

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
826
Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: Badger
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: escodobe
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar