Sv: Dressyrsnackis nr 9
Ja, jag tycker tömkörning är lite dumt att utbilda dressyrhästar i ja.
Problemen med tömkörning syns ju rätt tydligt på era filmer med.
Ni upplever att häst ett har lättare m piaffen. Ja, men det är en häst som lättare trycker med underhalsen mot bettet och lutar sig där. Så inspänningstjofräsets bakåtverkan som man får i töm gör att hon lutar sig framåt, triangulerar och hoppar med bakbenen. Bakbenen skuttar fint. Men det blir ingen bärighet.
Det blir en häst som tar i likt den ska dra en vagn.
Er andra är en sån som hellre rullar ihop/backar av från bettet och därför inte kommer luta emot handen. Den har ist i er värld lite svårare för piaff.
Klart det är svårare med den då den inte går att bara hålla. För den kommer IOM benägenheten att bli kort i halsen inte få rum att få in sina bakben.
Här anser jag att det är överlägset att ta dem för hand. IOM att en häst inte blir för kort i halsen då IOM att man inte alltid behöver inverka exakt rakt bakåt(som man måste IOM tömmens låsta riktning).
En häst börjar heller inte luta sig lika lätt mot en som en rullator. Det känner man mkt tydligare än i töm.
Visst finns det många vägar till Rom. Men den här tror jag på. Jag tror också det finns många vägar som INTE leder till rom. Eller som är väldigt långa. Eller leder till Milano. Det är nära. Men inte rom.
Jag vill ha en kvalitativ piaff. Inte bara bensprattel utan bärighet.
För mig är inte piaff slutmålet. Det går vidare. Ur en piaff ska man tex kunna göra levad. Då måste man plötsligt ha en högre kvalitet på piaffen.
Så tänker jag. Och jag tycker det är lite viktigt att ta upp hur man annars kan göra. Folk HAR problem med samlingen idag, proffsen med.
Här är iaf ngt för de flesta nytt att testa.
Proffsen har börjat ta hjälp sen många år. Men det snackas inte så mkt om det bland folket.