Men i det har fallet var det ju LB? Det är ju inte så ansträngande för hästen. Det hänger väl på framridningen tänker jag och krasst så innehåller ju inte LB så mkt som hästen behöver vara rejält uppvärmd inför.Självklart är det lika illa att aldrig kolla upp som att kolla upp - konstatera hälta och sedan inte åka på återbesök innan tävling. Jag skulle inte vilja göra något av alternativen. Själv gör jag regelbundna veterinärkontroller, dock inte lika ofta som "proffsen", men minst en gång per år (om allt flyter på och känns bra). Skulle hästen ha reaktioner på böjprov som veterinären vill göra något åt så skulle jag rannsaka mig själv, fundera över hästhållning, ridning osv. Jag skulle definitivt åka på återbesök för att få "kvitto" på att hästen är ok igen.
Att en dressyrtävling inte skulle vara ansträngande för en häst under pågående rehab är en lustig inställning tycker jag. Iaf om man rider en eller två klasser som är på samma nivå som är hästens normala nivå som frisk.
Jag har också ridit lite fälttävlan, men ändå ser jag dressyrtävlingar som "riktiga" tävlingar. Ok om man har en häst som normalt går höga klasser i ft, och under rehabtiden gör några starter i lätta dressyrklasser, då kan det ju vara ett lätt arbete jämfört med hästens friska normalnivå. Men en häst som i normala fall är en lättklasshäst inom dressyr och under rehabtiden går samma klasser som den gjort som "frisk", det blir inte samma sak tycker jag.
Jag kan inte bedöma om @Fiorano är "extremt noggrann med sina hästar" utan jag läser bara det hen skriver här, och då får jag inte det intrycket. Men det är möjligt att det är på ett annat sätt i verkligheten än bilden som förmedlas här
Man skulle ju teoretiskt kunna rida en LB utan mer uppvärmning än lite skritt.