Jag förstår din ångest, hästköp och hästägande är långt ifrån riskfritt
Min erfarenhet är blandad, jag har besiktigat flera hästar ua som visat sig ha både det ena och det andra och till slut fått tas bort, så besiktningen i sig säger inte alltid så mycket om vad som kommer fram i ett senare läge.
Däremot tycker inte jag att försäkringens livvärde är så viktigt, jag har en rätt låg nivå uppdelat på liv och användbarhet just för att min erfarenhet för det första är att köpesumman är "förbrukad", den får man ju i stort sett aldrig igen om man inte är utbildare eller lyckas sälja hästen i ett fräscht skick, för det andra är de stora kostnaderna de dagliga och själva undersökningarna/vården/rehabben vid "fel"och skador, dessutom får man inte alltid ut på försäkringen vid avlivning beroende på diagnos och försäkringsbolag.
När det gäller fynd får man nog bara bestämma sig för om man tror på att det inte kommer påverka, är ju väldigt jobbigt att ha en misstanke gnagande i bakhuvudet och det kan påverka en mer än man tror.
I mina "fall" har det inte varit fynden som varit problemet utan vad som inte uppdagades/syntes vid besiktningarna, så en besiktning ua med fläckfri röntgen betyder inte att hästen absolut är tiptop medans en med lite röntgenförändringar kan funka ypperligt