Dressyrsnack nummer 18

Jag kommer ihåg att du höll på med sadelfix till den gamla häst.😆
Jag hakade först på när stall kompis hade ut sdelmakare. Han tyckte jag skulle fortsätta ha sadel som börjat ligga skit och ha svanskappa. 🙄
Sen tog jag annan utprovare. Synd att hon gick bort. Hon var bra på riktigt och var ingen krängare heller.
Hennes första ord var ”Åh, helvete! Det här kan bli svårt!” Och inte typ ”Hej, jag heter..”. Säger en del om ponnyns sdelläge. 😅

Ridit lite program med Dio idag och det kändes kattskit. Såna här dagar undrar jag varför jag vill tävla. Det är så roligt att bara rida runt och jobba sin häst. Att kunna samla och flytta när en har läge osv. Avslutade mitt programridande med att trava runt, jobba tempo och försöka hitta samling. Dio blir så himla spänd och svårpåverkad om jag vill för mycket men idag fick jag ETT passagesteg där han lyfte hela fronten😍. Kommer antagligen dröja en månad eller två innan jag lyckas igen-men det steget var värt massor❤️.

Ponnyjäkel!!!❤️
Idag gjorde hon ett satans bocksprång så matte slog bokstavligen en kullerbytta över öronen.

Mer beredd hoppade jag upp igen så galopperade vi ett helt varv åt båda håll - två gånger!! Utan bocksprång! Allt glömt och förlåtet men återstår att se om jag kan gå imorn 🫣

Hon skulle bara påminna mig om att exakt allt sker på hennes villkor. Inte glömma det. 🫡

IMG_0801.webp

Ponnyjäkel!!!❤️
Idag gjorde hon ett satans bocksprång så matte slog bokstavligen en kullerbytta över öronen.

Mer beredd hoppade jag upp igen så galopperade vi ett helt varv åt båda håll - två gånger!! Utan bocksprång! Allt glömt och förlåtet men återstår att se om jag kan gå imorn 🫣

Hon skulle bara påminna mig om att exakt allt sker på hennes villkor. Inte glömma det. 🫡

Visa bifogad fil 163654
En sån buse!
Hoppas du inte känner av det för mycket imorgon.

Ponnyjäkel!!!❤️

Visa bifogad fil 163654
Heja dig!! Unghästar alltså😅

jag red femåringen idag också, hon har vilat två veckor pga underlaget och ingen transport.
Men hon kändes fin efter lite startsträcka! Haft lite bekymmer hur mycket tid jag ska lägga på henne och hur jag ska prioritera. Men landat i att klart jag ska rida henne! Ägaren har lovat försöka hjälpa till lite mer och försöka rida ut med mig och Nova lite. Besvärligt med småbarn tycker jag 🤣

Gubben på gården stod 15m ifrån ena långsidan och svetsade på en container idag också😅 jag bryr mig mer än hästen så de kändes skönt att vi gjorde hela ridpasset utan krångel! Hon spänner sig såklart lätt när jag gör det. Men hon är så duktig!

Alltså Mysen är den mest speciella hästen jag någonsin träffat.😁 Idag tömkörde vi vårt vanliga pass vilket innebär att först kör vi i skogen ca 35 min där vi jobbar piaff, trav och skänkelvikning sedan avslutar vi på ridbanan med lite galopp. Han var jätte duktig men väldigt pigg idag så när han galopperade så fräste han på en del och gjorde således lite gropar. Så när vi avslutat så fäste jag upp tömmarna och tog jag en grep för att kratta igen hålen. Jag trodde då att Mysen skulle följa efter mig som han brukar men icke han marserar med bestämda steg bort till kortsidan av ridbanan och följer spåret med huvudet lågt.. Jag stod ungefär i mitten och undrade vad han pysslade med, men så insåg jag att vi brukar alltid avsluta med skritt på kortsidorna och att jag brukar vilja att han ska gå med huvudet lågt och vara avslappnad. Detta för att han tycker kortsidorna är läskiga och brukar bli spänd där så brukar alltid köra avslappning där för det lönar sig nästa gång jag ska rida. Tydligen så tyckte han att han kunde lösa sin avslappning själv..🤣🤣 Hade jag inte sett det med egna ögon så hade jag aldrig trott det.😂😍

Alltså Mysen är den mest speciella hästen jag någonsin träffat.😁 Idag tömkörde vi vårt vanliga pass vilket innebär att först kör vi i skogen ca 35 min där vi jobbar piaff, trav och skänkelvikning sedan avslutar vi på ridbanan med lite galopp. Han var jätte duktig men väldigt pigg idag så när han galopperade så fräste han på en del och gjorde således lite gropar. Så när vi avslutat så fäste jag upp tömmarna och tog jag en grep för att kratta igen hålen. Jag trodde då att Mysen skulle följa efter mig som han brukar men icke han marserar med bestämda steg bort till kortsidan av ridbanan och följer spåret med huvudet lågt.. Jag stod ungefär i mitten och undrade vad han pysslade med, men så insåg jag att vi brukar alltid avsluta med skritt på kortsidorna och att jag brukar vilja att han ska gå med huvudet lågt och vara avslappnad. Detta för att han tycker kortsidorna är läskiga och brukar bli spänd där så brukar alltid köra avslappning där för det lönar sig nästa gång jag ska rida. Tydligen så tyckte han att han kunde lösa sin avslappning själv..🤣🤣 Hade jag inte sett det med egna ögon så hade jag aldrig trott det.😂😍

Min fux brukade sköta sin avskrittning själv när vi tömkört över bommar och hon fick gå lös medan jag plockade undan - marcherande skritt på spåret flera varv tills jag var färdig 😄

Min fux brukade sköta sin avskrittning själv när vi tömkört över bommar och hon fick gå lös medan jag plockade undan - marcherande skritt på spåret flera varv tills jag var färdig 😄

Min nuvarande och mina två tidigare har alla avslutat tömkörningspass med att skritta i cirklar runt mig. Trots att jag tagit av utrustningen och tex går och mockar eller plockar in bommar.

Låååång dag igår. Körde Barka till kliniken för rörelsekoll och ultraljud. Inga problem med rörelserna och på ultraljudet ser det mesta av ligamentet ut att ha läkt jättefint. Finns en tunn, tunn strimma som ännu inte är riktigt lika tät som resten, så veterinären ville se en uppföljning till, men nu får vi börja trava och om 2 veckor kan hon få gå knattelektioner om hon är lugn.

Vi pratade lite om hennes magbesvär och veterinären höll med om att det skulle kunna vara magsår även om symptomen inte är helt typiska. Så då är frågan om vi provbehandlar eller gör en gastroskopi. Hon ville dock att jag först får trava henne en del och se om det blir nåt bättre. Är inte sugen på att svälta henne i 16 timmar med tanke på hur hon stressad hon blir.

När vi var tillbaka i stallet och hade gjort ren transporten för att lämna av den på hyrstället så ringer ridskoleschefen. Vi har en ponny med en skadad läpp, kan jag ta med honom tillbaka till kliniken? Jo, det kunde jag ju, men det tog sin lilla tid att få honom ihopsydd (de fick klämma in honom akut) så vi var hemma ett antal timmare senare än jag hade trott. Skulle ha ridit idag men fick vila ryggen och jobba ikapp en massa jobb som inte blev gjort igår.

Äntligen kom vi iväg på dressyrträning!
Ärtan har inte åkt sen december men det var inga konstigheter, bara slänga grimskaftet över ryggen och hon lastade sig själv som vanligt. Känns fint att hon har sånt förtroende med tanke på att hon har varit mer eller mindre svårlastad tidigare i livet.

Det är så fint att komma till min tränare! Både hon och hennes mamma gav mig ett varmt välkomnande och talade om att jag varit väldigt saknad 😍
Hästvärlden är så full av prestige och jag har varit med om flera tränare som favoriserat de med mycket pengar och fina hästar.
Jag är en fattig hobbyryttare som kommer i en 20 år gammal Volvo, Ärtan är fin men högst ordinär men det spelar ingen roll alls. Jag känner mig alltid välkommen där, sedd och inkluderad.

Ärtan var fantastiskt fin! Så häftigt ändå att hon kan fräsa runt på terrängbanan på söndagen, gå en promenad igår och sen åka på träning idag, var mjuk som smör och på tygeln direkt från start.
Vilan gjorde henne gott, hon har blivit både starkare och rakare under vintern.
Härlig och glad känsla hela passet 😍

20250311_111332.webp

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
318
Senast: Elo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
860
Senast: Mli
·
Utrustning Hei, Ser etter dressyrsadel og kom i snakk med en som har Devoucoux. Hun påstår at 18 tommer er som en 17 tommer på andre saler. Hun...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: zarmino
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 780
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka