Dressyrsnack 17

Tydligen är tantens hoppsadel katastrof, så hon har fått en provosorisk sadel till våren. Då får jag skaffa en ny egen åt henne helt enkelt.

Dressyrsadeln låg som väntat bra. Stoppades lite för att jämna till. Väldigt lite så nu hoppas jag kunna låta den vara 1år ☺


Har ni klippt era hästar ännu?

Jag brukar klippa rätt tidigt men eftersom vi inte är i toppform ännu så känns de inte så brådskande 🤔

Jag brukar inte klippa förrän efter nyår, då behöver man bara klippa 1 gång. Jag hatar att klippa. Har dessutom 4 st.


Men jag har inte ens gjort årets första start än så hästarna ska ju vara igång hela vintern för omväxlingsskull så måste nog klippa tidigare beroende på vädret. Kan jag rida ute hela vintern behöver jag nog inte klippa. Jag täckesklipper iof alltid så slipper jag ländtäcken och skit oftast.
 
Jag brukar inte klippa förrän efter nyår, då behöver man bara klippa 1 gång. Jag hatar att klippa. Har dessutom 4 st.


Men jag har inte ens gjort årets första start än så hästarna ska ju vara igång hela vintern för omväxlingsskull så måste nog klippa tidigare beroende på vädret. Kan jag rida ute hela vintern behöver jag nog inte klippa. Jag täckesklipper iof alltid så slipper jag ländtäcken och skit oftast.

Jag hatar också ländtäcken så klipper aldrig över rygg och rumpa 😅 värsta jag vet är att lägga på massa saker när man bara vill rida 🙃

Hästen e också lite frusen av sig så klipper inte av allt förens i februari typ ☺
 
Jag brukar inte klippa förrän efter nyår, då behöver man bara klippa 1 gång. Jag hatar att klippa. Har dessutom 4 st.


Men jag har inte ens gjort årets första start än så hästarna ska ju vara igång hela vintern för omväxlingsskull så måste nog klippa tidigare beroende på vädret. Kan jag rida ute hela vintern behöver jag nog inte klippa. Jag täckesklipper iof alltid så slipper jag ländtäcken och skit oftast.
Här uppe slipper en inte ländtäckena ändå vid uteritt, i ridhuset är det inga problemför där har vi alltidplussgrader. Under -15 brukar jag ha dubbla ländtäcken😁.
 
Varit på kliniken med Maja och det fanns reaktioner lite överallt. Behandlad bbknäna och hfkota. Är inga extrema reaktioner och röntgen ser bra ut. Hon har verkligen gått och förstärkt sin egen skevhet, är inte alltid helt lätt med äldre hästar som inte gjort så mycket. Men alltså psyket är absolut fantastiskt på henne! Så himla klok och enkel att ha med sig.
20241008_124549.jpg
 
Nu är årets tävlingssäsong (”äntligen”) slut och vi kan summera och börja träna för nästa år 💪

IMG_5005.webp


Efter att i juni varit osäker på om vi skulle kunna tävla alls pga min skada till att ha gjort tre tävlingar, ridit meeting, debuterat MsvB:1 och lyckats klara alla målen jag hade (innan skadan) så måste jag vara sååå nöjd ❤️

Vid denna tävling lyckades vi äntligen sätta över 70% i LA och vi fick livets allra första NIA på en galopp fattning 🥳
Otroligt roligt att få ihop det i ett och samma program ❤️

MsvB:1 starterna var också roliga, han hör hemma i klassen i grunderna men när han blir het fungerade bytena inte alls bra 😅 så det blev ganska dåliga procent. Helt klart måste bytena bli helt befästa hemma först, det är ju inte så stor sannolikhet för att lyckas bättre på tävlingsbanan än man gör hemma och på fem starter har vi lyckats med vänsterbytet tre gånger och högerbytet noll gånger på banan ;) så det är rätt tydligt något som måste lösas.

GALET rolig att rida är han i alla fall!
Blir ännu känsligare och gör ”mer” inne på banan, fantastisk känsla men lite svårridet när det plötsligt sprattlar ben när man lägger på skänkeln (han är lätt och känslig för hjälperna annars med men inte på detta sätt). Så glad i denna häst, hoppas få ordning på byten och börja träna mot piruetter under vintern så blir nog detta bra 👍
 

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
727
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
230
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp