Dressyrsadlar

_Peplis_

Trådstartare
har kollat runt lite och kommit fram till att Kieffer och Moris and Nolan, verkar vara de märken som passar lite mer rakryggade hästar. För tex Wintec är bommen för svängd för att passa min häst.

Men vilket är bäst..ska man ha knävulster som är "raka"
som på denna: raka

eler utåtstående, som på denna

Vilket är bäst? Jag antar att man får en mer stilla skänkel m större knästöd, men det ser ju inte så skönt ut..

och vilka mer sadlar passar rakryggade hästar förutom Kieffer o Morris and Nolan?

Jag har sett många sneda Kieffersadlar tyvärr :( Iaf dem där bossorna är fästa med skruvar, som du kan se baktill på sadeln.

Jag har själv en M & N dressyrsadel som jag köpte ny i september. Jag ÄLSKAR den sadeln! Vad jag hört och sett själv verkar det vara en riktig kvalitetssadel och jag hoppas inte den synen ska ändras.

Bild

Jag har stora klossar på min sadel och första gången jag provred i den tyckte jag det var jätteäckligt! :p Men ju fler gånger jag red desto mer gillade jag det och nu stormtrivs jag i den, skönt med stödet. Rider då och då i andras dressyrsadlar men det känns alltid så rätt, så "hemma" när jag sätter mig i min sen :love:
Men det är ju jag, alla trivs säkert olika bra i olika sadlar. Dock måste jag säga att min häst verkar trivas toppen med den här sadeln hon också, en stor fördel är en bred tunnel och breda bossor som ger stor anläggningsyta.

Är dom äldre modellerna lika bra? Och hur är bomvidderna? Funderer på att köpa en beg. dressyrsadel, min häst har också rak rygg (och jättemanke). Passier vet jag ju passar, för det har han på hoppsadeln, men det finns tyvärr inte så många till salu..

Jag kan inte säga att jag har så bra koll på äldre M & N men min sadelmakare tyckte det var ett bra märke som funnits med länge och det faktum att de fortfarande säljer så bra är en kvalitetsstämpel i sig. En sadel som visar sig ha dålig kvalitet och inte funka, blir inte hur långvarig som helst på marknaden.

Hur bomvidden är? Hm ja min häst är ganska bred (och ja rak rygg då) och hon har 32 i bomvidd. Jag är så smått på jakt efter en Stübben hoppsadel också och sadelmakaren rekommenderade 31 i den, så M & N måste vara lite mindre i storlekarna då.
Du kanske kan få tag på nån du kan låna hem och prova som inte är för långt bort? Ja de nya är ju tyvärr höga i pris.
Lycka till :)

Psst, jag har ev. två Kieffer som är till salu :angel: haha.

Köpte ena ny och andra beg. och den beg. är så underbar! Mjuk, inriden o fin. Tre sadelgjordsstroppar dock, lite svårt att hitta sadelgjord...
Ett tips bara; de är fruktansvärt stora i storlekarna! 16½" är som 17" iaf för mig, väldans stora... Fast min rumpa kanske krymper :p
Annars är väl Hubertus ganska raka?
Ska btw hämta stiglädren nån dag nu, fan jag var nere i källaren o röjde men inte fan tog jag med dem!

Hubertus är inte raka, är nästan lika svängda som wintecen :smirk:

Min häst har rak rygg. De märken som har passat på henne är: Morris&Nolan, Kieffer, Zaldi och Hubertus. Har också hört att Hubertus är ganska svängda i bommen men den Hubertus sadeln jag provade satt bra. Det märket som jar har hört ska vara rakast i bommen är Zaldi. Har ridit ganska mycket i en sådan dressyrsadel och den satt perfekt!

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 045
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar