Dressyrsadlar med "stoppstropp"

feel

Trådstartare
Många moderna dressyrsadlar har främre stroppen fäst väldigt långt fram för att förhindra att sadeln glider fram, finns det någon nackdel med det och funkar det? Har bara haft sadlar med sådana stroppar på mina hästar så har ingenting att jämföra med (de sadlarna kanske hade legat still med "traditionella" stroppar också).

Sv: Dressyrsadlar med "stoppstropp"

Jag har hört att med sadelgjordsfäste i ortspetsarna så är det extra viktigt att sadeln verkligen har rätt vidd eftersom det annars blir ett tryck som på sikt kan vara skadligt.

Finns väl lite olika skolor på området, vissa av sadelutprovarproffsen menar att ortspetsfästa stroppar är enbart av ondo, andra (de flesta skulle jag tro) säger som jag skrev ovan, att med en väl anpassad sadel kan det vara en bra lösning för att hålla sadeln på plats.

Jag har haft båda varianterna på mina sadlar, kan inte avgöra om det ena är mer rätt än det andra.
På en häst som sadeln gärna åker fram på, så kan "stoppstroppar" kanske vara den bästa lösningen. Sadlar bör ju alltid vara rätt i storlek, så om de är det är det kanske mindre skadligt med en sadel med "stoppstroppar" än en som ständigt kasar upp på bogarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Badrumsrenovering
  • Textilåtervinning
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur