Dressyrsadlar med raka bommar

Långnos

Trådstartare
Vilka dressyrsadlar har bommar som passar en häst med rak rygg. Vet att Bates ska passa häst med rak rygg även Frank Baines.

Men vilka mer märken har raka bommar?

Sv: Dressyrsadlar med raka bommar

Ok, har kikat lite på dem, men tycker bommen ser ganska svängd ut, men kan ju vara jag som ser i syne också:D

SLKn upplever jag som något svängd.

K2 är rakare har jag för mig

Albion, Morris and nolan, Vissa Amerigo, Isabell Werth.

Sen beror det ju lite på HUR rak i ryggen din häst är? T ex vissa Prestige går ju också på en rak häst men enligt min erfarenhet är raka hästar ofta ganska breda bakom sadeln o då passar inte rundbossor så bra.

Bates är inte för raka hästar, ju bredare Bates koppjärn desto mer svängd bom dessutom.

Min häst har extremt rak rygg och Frank Baines var det enda som passade honom, annars är det ju Albion som har de rakaste bommarna.

Just nu har jag en Butet hoppsadel som ligger som ett smäck. Har innan haft en Olympic Jessica som även den låg jättebra, men tyvärr blev för smal i bommen.

Har lagt på Isabell Werth som ligger bra, likaså någon Kieffer modell som verkar ligga helt ok. Dock var det lite dumt att det var cutback, för hon har inte så jättehög manke.

Globus, Lemetex, Crown och Trainers har också raka modeller, har själv en häst med rak rygg och har letat sadel. Många Stubben är ganska raka, Pfiff är också rak har jag för mig. Men vad som passar brukar också bero på om sadeln är gjord för platt eller takformad rygg, samt hur lång den är, osv osv.

Hej!

Min pålla, som är rak i ryggen har en kentaur dressyrsadel, som hoppsadel har jag en knights, skulle tro att en knights dressyr skulle ligga lika bra. Båda märkena är lite billigare, men jag är hur nöjd som helst med båda två. Lycka till i sadelträsket:laugh:

Har en Cliff Barnsby N-Gage som är rak. Helt underbar också, för den delen! ;)

K2 är väl den rakaste. Min häst är helt spikrak men K2 ligger ändå inte bra av ngn anledning och jag har nu en Isabell Werth.

Jag hade en Passier Anatrez förut som var för svängd för honom men pålle älskade sadeln och sa "ja tack" när jag lade på den.

Morris & Nolan har han i hoppsadel

Cliff Barnsby är väl rakare

Kieffer passar honom också bra.

Det är bara att prova sig fram.. du har fått bra med förslag :)

Tack för alla svar! Är lite de märkena jag varit inne på. Blir att boka en tid för sadelprovning, känner att jag måste se så de passar mig också ju:D

Kan bygga på med Anky Salinero STS, Lovatt & Ricketts, Clincher, Kieffer (har den nämnts?).

Jag har nyss köpt en Spalding till "min" häst med rak rygg. Utprovad på Str***holm, låg perfekt:) Helt underbar sadel att rida i oxå.

Ja de ser riktigt sköna ut om man ser på hur de ser ut på bilder, och dessutom inte så dyra, iaf inte begagnat:)

Ainsley:idea: En Engelsk kvalitetssadel som passar rakare rygglinje...

Min köpte jag då när vi provade ut den, hade ett år på nacken och jag gav 12tusen. Finns billigare på nätet, har hittat en för 6 bara men den ser inte alls ut som min.
Jag skulle kunna gifta mej med min, bättre sadel har jag nog inte suttit i. Nästan så jag i fortsättningen kommer köpa/låna häst efter sadeln;) Haha..
Kan verkligen rekommendera den, man sitter som gjutet och iaf hela min sist förbättrades på en gång. Fick ont i magmusklerna vilket va längesen då jag gärna "kuvar" ihop mig i överlivet. Denna bjöd in på nät vis att sträcka på sig.
Supersadel:love:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 565
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka