dressyrsadlar med kilbossor

panzy

Trådstartare
någon som vet några bra märken på dressyrsadlar med vida bommar (bomvinkel ca 103 grader) och kilbossor???
har tänkt att ta ut sadelutprovare och köpa begagnat men det skulle vara bra att veta vilka sadlar som är värda att köpa begagnade...

Vet ju inte exakt vilken bomvinkel min har men den är vid! En Appaloosa av något slag och den har kilbossor och är urskön att sitta i! :love: Tycker att den var väl värd att köpa begagnad! :)

Hej! Har själv en Wintec 500 cair, som jag köpte i höstas. Är egentligen supernöjd med denna( billig, skön , ligger bra på ryggen, stor anläggningsyta mm)Det är ju utbytbara koppjärn i den och det vidaste är ca 105 grader. Tyvärr måste jag sälja den för att min häst har en extremt bred ryggrad så fastän tunneln är bred så räcker det inte till min pålle. Jag kan bara rekomendera denna sadel!

Kilbossor är extrautrustning på Prestige (Appaloosa het dom tidigare), fås endast på Venus'en. Andra Prestigesadlar har ej kilbossor! Men rejält vida är dom, har en 37'a på mitt breda halvblod.

har en wintec på honom nu och den passar inte, måste ha pad under där bak för att den inte ska ligga i bakvikt så den måste bytas ut. Är väldigt nöjd med själva sadel men när den inte passar på hästen så hjälper ju inte det tyvärr... :(

man mäter bakom bokbladen på hästen med en stor "vinkelmätare"... är lite svårt att förklara...

Wellington Elite och Windsor Elite (samma sadel) har kilbossar och finns i vida storlekar

Är inte Zaldi ganska bred också?

Har dem? E inte d samma som Edinburgh? Den har väl iaf inte d? eller ja vet inte :)

Sv: dressyrsadlar med kilbossor

Globus har jättebra dressyrsadlar och finns upp till 38 bom (extra vid), Windsor är också väldigt sköna och väldigt vida enligt mig, Albion (tycker dom är väldigt obekväma, men det kanske inte du tycker..) Frank Baines, men jag vet inte hur vida dom är (tror dom är som Albion) väldigt sköna är dom iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
985
Senast: tara
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 272
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka