Dressyrsadel!

Rosenblad

Trådstartare
Jag har aldrig ridit i en dressyrsadel och någon sa till mig att man inte rider lätt i dressyrsadlar :confused:! Stämmer detta, eller är det bara ett dumt påhitt?

varför skulle man inte rida lätt i en dressyrsadel? Bara ett påhitt.

De är ju gjorda för att man ska sitta i dem men det är klart att man rider lätt i dem, vid framridning, nedvarvning osv. Men man ska ju sitta i dem så att säga ;)

Klart man ska rida lätt men som Breccia skrev så har de ju djupa säten, bossor osv för att man ska sitta ner och känna så mkt av hästen som möjligt osv genom sadeln och för att man skall få en bra lodrät sits.

Själv får jag ont i ländryggen om jag rider lätt i min dressyrsadel. Men det kan bero på att jag sällan rider lätt (jag ríder akademiskt).

Immer

Jo, visst värmer man upp. Men man gör det i skritt. Det finns ingen som helst anledning att fara runt i trav i en kvart innan man börjar rida "på allvar".

Lättridning anses f ö störa hästens balans (dunsar i ryggen)

Immer

Hmm? :confused: Okej om man är nybörjare, men jag tycker då inte att jag eller någon annan som kommit en bit på väg dunsar på våra hästar. Kan du utveckla det? Och vem anser det? :confused: :)

Jag har hört att man hela tiden flyttar tyngden när man rider lätt så att det kan bli svårare för hästen att förstå.
Och för mig låter det rätt logiskt. :)

Det är väl snarare så att vissa anser att det stör hästens balans genom att då man reser sig så för man sig själv, sin tyngdpunkt framåt. Och att det ska störa hästen. Eftersom deras egen tyngdpunkt också flyttas då vi flyttar vår.

Hm.. :confused: Hoppas ni förstår vad jag menar. Är väldigt trött just nu. :D

Jag tycker snarare att jag hjälper min häst genom lättridning :confused: Och jag ''dunsar'' verkligen inte i sadeln, då borde nog Alpin ha ryggproblem eller nåt eftersom att jag rider ganska mycket lätt på honom.

Flänga runt i trav i en kvart? Haha, är det så alla som inte rider AR gör eller?

Okej att tyngdpunkten flyttas, men jag har lärt mig att ha så pass korta läder att man bara kommer några mm/någon cm upp och det blir inte framåt eller bakåt som tyngdpunkten förskjuts, snarare uppåt :confused:
Nu är jag väl väldigt fördomsfull, men det låter som AR-trams om ni ursäktar mig :crazy: Har stått i ett stall fullt av AR-ryttare som inte var så roliga hela tiden, inget ont menat om dem som är seriösa men...

Det är klart att man kan rida lätt i en dressyrsadel.
Jag rider alltid lätt när jag värmer upp min häst.
Hon får då möjlighet att jobba/värma upp ryggmusklerna mera fritt utan tyngd och det tror jag de flesta gör.
En "grön" häst inom dressyr /markarbete orkar inte bära upp en ryttare längre stunder om man sitter ner hela tiden.

Tycker det känns himla konstigt att rida lätt i dressyrsadel... :crazy: Men det kanske beror på att jag nästan aldrig gör det, har mina hoppsadlar hela tiden istället, gillar dom så mkt bättre.

Jo, men när du rider lätt reser du dig och oavsett hur mycket du reser dig hamnar du inte på precis samma ställe som innan du reste dig.

Nej det är klart, men min häst blir hjälpt med att hålla takt när jag rider lätt, t.ex. i ökningar osv.

De gamla mästarna, Guerniere t ex. Och naturligtvis BB som "återupplivat" den gamla ridkonsten.
Lättridningen uppfanns av kavalleriet.

Immer

Nu är jag väl väldigt fördomsfull, men det låter som AR-trams om ni ursäktar mig
Det är inget AR-trams och det verkar som om du inte vet vad AR är.

AR är alltså inte något nytt påfund utan det är den den gamla ridkonsten som utövades för flera hundra år sedan. Napoleon "uppfann" kavalleriet och ridkonsten föll i glömska. Så enkelt är det.

Immer

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: fio
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30