Dressyrsadel, vad tror ni?

feel

Trådstartare
Vad tror ni om den här sadeln?

DSC00049.jpg

Har fler bilder, ska kolla om de går att ljusa upp dem lite.

Sv: Dressyrsadel, vad tror ni?

Svårt o se om den kanske är något för vid eller om det är att den är lite för svängd. Vill gärna se fler bilder :)

Det är som sagt svårt att avgöra från en bild men det blir lite lättare om du sätter dit en sadelgjord.:idea:

Ser ut som samma märke som min nya, dvs Prestige Doge optimax??

Svårt att se på bilder hur den ligger när den inte är fastspänd, men var jag vet om sadeln (om det nu är den) är att den är åte det rakare hållet och det passade min utmärkt

Här kommer två bilder till från sidan, de som är tagna "framifrån" blev tyvärr riktigt dåliga.

Får in ca 4 fingrar mellan häst och sadel när gjorden inte är spänd.

DSC00048.jpg

DSC00051.jpg

Vet att det är väldigt svårt att avgöra på bild. Vill bara ha en lite åsikter härifrån, alltid nyttigt.

Det stämmer att det är en sådan. Den och Leonardon ska väl vara de rakare Prestige sadlarna.

*kl*

Har provat en hel hög lite rakare sadlar, Crown, FB, Globus bla... alla glappar baktill, släpper ungefär i mitten av sadeln och resten "svävar" i luften, inte bekvämt för varken ryttare eller häst. Har dragit slutsatsen att de måste vara för att de blir för raka, har ingen annan förklaring till det!

Din häst ser inte så rak ut i ryggen att de sadlarna skulle varit för raka:confused: Det du beskriver tycker jag brukar hända snarare om de är för böjda? Eller för vida, är du säker på att det inte var problemet?

Den här ser kanske möjligen ngt för rak ut? Men hästen kanske blir rakare vid arbete? Verkar ligga högt över hästen?

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför jag vill se den fastspänd för det är ofta först då som det visar sig om den lättar bak, vilket denna sadel oxå verkar ha en tendens till att göra. Den ligger oxå väldigt mkt ovanpå sas. Jag har haft liknande problem med min pålle att allt lättar bak. Jag har dock äntligen hittat en som förmodligen passar, får den i morgon:banana:, en Equipe Oracle. Slänger in lite bilder så du kan se.:idea:

Här är en bild när jag rider i min Bates Caprilli, i stallgången så såg den ut att ligga bra tills man drog åt sadelgjorden då lättade den lite och när man red lätt så såg det ut så här...:crazy:
21839337.jpg

Samma sak med Childericen..:crazy:
21522520.jpg

Samma sak med Jaguaren som dessutom var alldeles för smal och låg extremt mkt ovanpå.. så den provred jag aldrig, det räckte med att leda ut han på ridvolten...
21979615.jpg

Till sist blev det som sagt denna Equipe Oracle, det var endast den modellen som passade dom andra modellerna av Equipe lättade bak precis som alla andra sadlar...
22663433.jpg

tycker inte det ser så tokigt ut. :) vad säger hästen?? och hur ligger den när du rider?

delvis *kl*

Så här ser min ut på min rakryggade häst. De flesta sadlar har lättat bak på honom men det gör denna inte. Dock så skulle nog min bomvidd vara något lite bredare men den går ju att värma om.

optimax.jpg

Din ser ut att ligga en aning bättre än på ts häst men det är ju svårt att se på bilder :cool:
Den ser ut att passa hästens rygglinje bättre, kanske.

Den ser av någon anledning ut att lätta lite mer på ts häst, dock inte katastrof alls, och dessutom har ts inget schabrak under vilket kan göra skillnad på hur det ser ut. Eller att den är lite för vid, då kan den ju tippa lite framåt och lätta en aning bak.

Svårt med sadlar och hur dom ligger på olika hästar. Båda tycker jag ser ut att ligga lite högt över hästen:confused: Kanske är båda rätt nya och har inte satt sej riktigt det ser ut så.

Delvis kl

Supers equipe (den sista bilden) ligger väldigt bra tycker jag.

Sen har jag samma erf som Lancet att hästar och utprovare inte alltid är helt överens.....Vissa hästar väljer tydligt och då får man lyssna på det också.

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker inte den ser så dum ut. :) skulle vilja se bilder med sadelgjord samt bilder när du rider o efter du ridit. då kan man se mer hur den ligger, vilken tendens det går åt.

Precis sådär ser det ut när jag rider med de flesta sadlar, inte kul när sadeln hänger med upp när man rider lätt. Samt att det blir mycket svårare att sitta i galoppen när sadeln kommer med upp i varje språng :crazy:

Har ju tyvärr alldeles för långt till närmaste Equipe utprovare (för de ser himla intressanta ut), eller till alla sadelutprovare överhuvudtaget. Det är mitt största problem...

Kan tillägga till alla att med spänd gjord ser det precis likadant ut som utan, sadeln har ca 2-3 år på nacken och stoppningen är rejält tillplattad så det händer inte så mycket när man spänner fast den. Har dock inte provat sitta i den ännu så vet inte vad som händer då.

Senast ändrad:

Din häst ser inte så rak ut i ryggen att de sadlarna skulle varit för raka

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Nej han är inte så rak i ryggen, utan mer "normal". Därför jag tror att tex Globus blir för rak, den är spikrak och hästen är svängd? Missförstår jag dig?

Såhär ser ryggen ut när han står på gången (tejpen är för att markera var bogbladet rör sig), blir dock lite rakare vid arbete;
P1010045.jpg

Såhär ser en fastspänd Frank Baines ut, vid bom (ska tydligen vara rymliga också). Denna glappar fruktansvärt, trots att den verkar vara för smal och absolut inte för svängd;
ejspnd.jpg

Har inte provridit den, kanske borde ta mig en provtur med den.

En till grej som är himla intressant, har gjort en noggrann mankmall på hästen. Mätt efter alla konstens regler, får honom till 107 grader. Iofs är han ju lite fet så fettet "sjunker" ju som undan när man sadlar. Denna Prestige är en 36, omvärmd från 35. Dock är stoppningen rätt platt men ändå... så tokigt ser det ju faktiskt inte ut.

Senast ändrad:

nä tycker inte det... men som jag sagt tidigare ang att det påstås att prestige 37 är under 100 grader så kan det omöjligt stämma. den är bredare än bates vita järn. så minst 110 måste den vara, förmodligen närmare 115. jag har lagt sadlarna på samma häst på samma dag och det bates var för smal och prestige lite vid. så om din häst är 107 grader så kan det stämma med hur din sadel ligger tycker jag.

testa att rida i den. :) såg du mitt pm om en doge 37?

Jo såg PMet ;)

För denna 36 borde isåfall vara en bra bit under 100 grader och det får jag verkligen inte ihop, den verkar vara vidare än FBn som är vid. Men det beror ju på hur sadeln är uppbyggd också, hur bossorna är placerade och vad som är optimalt för hästen.

Att den släpper minimalt baktill kan jag ta. Då hästen inte verkar störas alls av sadlar som släpper, däremot blir han stensur om de trycker för hårt baktill, då vägrar han galoppera....

De måste ha smygökat vidden isf för min prestige 37.5 var definitivt inte vidare än 105 grader. Och enligt stall eldhästras tabell så ligger ingen av Prestiges sadlar över 100 grader. Då är det ju mätt på naken bom utav en mkt duktig sadelmakare (vet av egen erfarenhet då jag anlitade henne innan hon blev sjukskriven).

Lägger till:

Prestige har dock en så bra formning så den förlåter en lite försmal vidd, den är så pass öppen att det fungerar. De har helt enkelt lätt att hamna rätt.

Jag menade att det inte brukar glappa bak när de är för raka, utan mer brygga på mitten liksom. Bak bör det i så falll trycka ner mot ryggen precis som på bilden med Frank Bainessadeln:idea: Men i o m att det inte ligger an hela vägen så ligger ju sadeln ostadigt, så jag tror vi menar samma sak.

När de är för böjda ligger de som en gunga uppepå liksom, i alla fall är det så jag upplevt att då åker den upp bak, eller hamnar för högt fram. Tror nån sadelsida har bra bilder på det där, vad som händer. Kanske ridin, minns inte:confused:

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka