Agent Orange
Trådstartare
Hej! Vill ha tips på sadel till en häst som är rätt rejält bred, rak och lite överbyggd. Ser rätt svängd ut på stallgången men blir rak vid arbete. Nu har jag Santa cruz arthur deluxe i XXW samt Celine hoppsadel i samma storlek.
Celinen ligger HELT perfekt och åker varken fram eller bak. Arthurn börjar dock kännas för rak och för smal, åker fram.
Har en Welligton greenline hemma nu och hästen har ALDRIG gått så bra som han gör med den. Problemet är att den släpper lite i bakändan när jag rider. Kan bero på att stropparna sitter långt fram och att den är väldigt dålig i stoppningen, den åker ner ganska långt över manken när jag rider. Vågar jag chansa och köpa en sådan och stoppa om den eller bör jag leta vidare?
Har testat:
Wellington elite: för böjd, släpper mycket bak
Cliff Barnsby: För rak, ligger inte an i mitten
Knights: Låg bra för några år sedan, har inte testat någon nu
Knetaur Medea (tror jag): För böjd
Globus clic och crincle: Verkar ha OK bomform, men jag gillar inte utformningen
Prestige: För böjd
Stübben Avalon: För böjd
Jag är hemskt sugen på Wellington greenline men jag vill gärna testa några andra också innan jag betsämmer mig. Krav är att de likt greenlinen har mycket stöd och sadelstropparna fästa i ortspetsen eller långt fram eftersom hästen är rätt rund. Ska gå att få tag på begagnat för max 8000-10000.
Så vad säger ni, finns det något mellanting mmellan Arthur del luxe och wellington greenline?
Celinen ligger HELT perfekt och åker varken fram eller bak. Arthurn börjar dock kännas för rak och för smal, åker fram.
Har en Welligton greenline hemma nu och hästen har ALDRIG gått så bra som han gör med den. Problemet är att den släpper lite i bakändan när jag rider. Kan bero på att stropparna sitter långt fram och att den är väldigt dålig i stoppningen, den åker ner ganska långt över manken när jag rider. Vågar jag chansa och köpa en sådan och stoppa om den eller bör jag leta vidare?
Har testat:
Wellington elite: för böjd, släpper mycket bak
Cliff Barnsby: För rak, ligger inte an i mitten
Knights: Låg bra för några år sedan, har inte testat någon nu
Knetaur Medea (tror jag): För böjd
Globus clic och crincle: Verkar ha OK bomform, men jag gillar inte utformningen
Prestige: För böjd
Stübben Avalon: För böjd
Jag är hemskt sugen på Wellington greenline men jag vill gärna testa några andra också innan jag betsämmer mig. Krav är att de likt greenlinen har mycket stöd och sadelstropparna fästa i ortspetsen eller långt fram eftersom hästen är rätt rund. Ska gå att få tag på begagnat för max 8000-10000.
Så vad säger ni, finns det något mellanting mmellan Arthur del luxe och wellington greenline?