Dressyrsadel till isis

Ninnie

Trådstartare
Jag är på jakt efter en dressyrsadel till mitt islandssto.
Har en äldre helt underbar långfärdssadel till henne (handgjord på Island :)) men nu är det dags för en ren dressyr.

Har kikat runt lite på olika modeller - vad tror ni om Stubben Scandica ? Eller är en Pioneer Island att föredra ?

Sv: Dressyrsadel till isis

Beror på hur din hästs rygg ser ut och hur bred den är. Inga stubben sadlar passar min, han är för bred, 105-110grader. Ett tips är att fota och mäta ryggen för då kan man ofta utesluta väldigt många sadlar på en gång :laugh:

Som sagt beror det helt på hur din hästs rygg ser ut. Hur bred den är, hur profilen ser ut osv osv.

Till min häst, som är bred, rund och ganska svängd och överbyggd så passar Stübben jättebra! Han är ca 105grader bred vid manken, och har max anläggningsyta på ca 45cm. Vi har en Stübben Juventus D, som jag älskar! Det är en av deras ponnydressyr-modeller.

Det är ju inte bara vidden man får ta hänsyn till när man skaffar sadel, även bomvinkeln är viktig. Jag har dressyrsadlar till mina hästar, och de kan inte ha varandras sadlar för de passar inte. Till den ena har jag en Prestige hippos dressage, den sadeln passar till hästar med en mycket tydlig rygglinje och/eller lite överbyggda. Sedan har jag en Jessica Crown till den andra hästen, han har en mer rakare rygglinje så be om hjälp när du provar ut en sadel och gärna hos en sadelmakare som har många olika modeller i lager.

Nu har jag fått hem ett gäng sadlar av sadelmakaren som även är sadelutprovare.
Min häst har en ganska kort smal rygg med obefintlig manke.

De sadlar jag nu har hemma och prova ut och är i ungefärlig prisklass är:

Stubben Island
Stubben Scandica Dl
Pioneer Island
Ken Taur Andromeda
Globus Gloi
Trainers Island

Nu ska jag ägna helgen till att prova och titta och sitta och rida....

Önskar bara lite åsikter på dessa sadlar till islandshäst ovan beskrivning vad gäller kvalite osv.

Tack //Ninnie

Menar du Stübben Focus?
Jag har en sådan (används på en kbl-travare, två fjordingar och en islandsvalack) och tycker att den är mycket bekväm.
Använde den på en fjording vid träning för dressyrdomare igår, hon tyckte den såg OK ut men den är ju inte lika djup i sitsen som en "riktig" dressyrsadel så om man tänker ren dressyrsadel så "kommer man inte ner" riktigt lika bra.

Jag köpte min som tävlingssadel vid dressyrtävlingar med fjordingarna och kbl-travaren i första hand. Ren bonus att den passar islänningen också.

Jag har en Globus Gloi. Tycker den är helt ok. Det är nog en sån som man antingen gillar eller inte alls. Finns både bättre och sämre sadlar, men den ligger väldigt bra på min breda och extremt korta och överbyggda häst. Det mesta jag provat kanar annars fram.

Jag har också en Jessica Crown .Har nog aldrig haft en så skön sadel. Men kan kanske vara svårt till riktigt kort rygg. Det är ju en dyr sadel men det går att hitta bra begagnade.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 037
Senast: Fille
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 132
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 801
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 572
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar