Dressyrsadel till häst m svängd rygg

E

emci

Vad har ni för tips på dressyrsadlar som passar en häst med mycket kort, mycket mycket bred och rätt svängd rygg (läs svankig). Vill ha en sadel med stora knästöd och rätt djup sits.
Har testat en del sadlar med de flesta verkar vara för raka och för smala i bommen

Sv: Dressyrsadel till häst m svängd rygg

Har hästen svankig rygg när du arbetar honom med?
Vad har du provat för märken?
Countys islandssadel kanske?

Appaloosa Prestige brukar ju vara ganska svängda. Wellington passar både raka o svängda ryggar. Sen har ja inte så mycke mer koll :)

Wellington passar inte raka ryggar, utan de passa hästar som har en liten böjning och som är något överbyggda och med lite manke.

Hm, den tjejen som har wellington i stallet, hennes häst måste jag säga är rak i ryggen, den ligger toppen på hästen :o

Har du verkligen känt igenom sadeln på hästen och sett avtrycken efter ridning? Påstår du verkligen att hästen är rak i ryggen utan minsta böjning under arbete och inte är det minsta överbyggd, men fortfarande ligger Wellington bra? Väldigt märkligt, för det har jag själv aldrig sett... En sadel kan se ut att ligga bra vid första anblicken, men kollar man mer noggrannt så ser man att den bara ligger sådär...

Och återigen detta med rak vs svängd - det är så olika vad folk definerar som rak! Folk kallar gärna hästens rygg rak om den inte är direkt svankryggig...
Så inte konstigt att det blir fel...

Har du verkligen känt igenom sadeln på hästen och sett avtrycken efter ridning? Påstår du verkligen att hästen är rak i ryggen utan minsta böjning under arbete och inte är det minsta överbyggd, men fortfarande ligger Wellington bra? Väldigt märkligt, för det har jag själv aldrig sett... En sadel kan se ut att ligga bra vid första anblicken, men kollar man mer noggrannt så ser man att den bara ligger sådär...

Brukar vara gaaaanska bra på att se om sadlar passar o hur hästen ser ut o JAAAA den är rak i ryggen o inte överbyggd och JAAAA den ligger toppen! (har provat ut alla mina sadlar jag haft på mina hästar, förutom en som jag hade en sadelprovare som provade ut, o den fick jag kassera efter 3 veckor eftersom jag litade på sadelutprovaren att den skulle passa. Efter detta gör jag det själv o har inte fått problem med mina pållar)

en tjej i vårt stall har en county som är mycket vid i bummen
hon har en tinker som är överbygd ca 3-5 dm och den ligger mkt bra!

Och återigen detta med rak vs svängd - det är så olika vad folk definerar som rak! Folk kallar gärna hästens rygg rak om den inte är direkt svankryggig...
Så inte konstigt att det blir fel...

Ja, jag vet. Därför skrev jag det inlägget ovanför ditt... Eller så tror dom att alla raka ryggar ser likadana ut och alla svängda ser likadana ut, och att alla sk raka sadlar har samma passform osv.... Att folk inte lär sig när man har skrivit det en miljon ggr ;)

Har en Zaldi Llavaneras som ligger rätt bra på henne och är tillräckligt svängd i bommen men skulle vilja ha nån sadel som är ännu djupare och har större knästöd. Har testat Edinburg men den passade inte 100 %. och ja, Edinburg (wellington) är svängda i sina bommar.

Men då tycker jag du ska prova en vanlig County dressyrsadel i den bredaste bomvidden och se hur den passar!

är du medveten om att 5 dm = en halvmeter :crazy:
och så mkt kan en häst bara inte vara högre bak...
vill se bildbevis isf :D

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 321
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 176
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka