Dressyrsadel till denna?

Sv: Dressyrsadel till denna?

knapplån

nu har jag ljusat upp 2 bilder på R.D på ryggen.
kanske syns det lite bättre här.
(eftersom det pratas lite om bossor o dylikt) :laugh:
obs! jag har kanske inte fotat helt rakt bakifrån för jag ser inte ovanför hans rumpa så jag har bara höjt kameran och tagit kort :D

buke.jpg

buke2.jpg

Bra bilder!

Men det är nåt underligt med bossorna...dels lutar ju sadeln åt höger? Är detta efter ni ridit? Du sa att den flyttade sig när ni red, tror jag? Dessutom ser dom ut som om dom "gräver sig ned" i sidorna på honom? Mycket strange...:confused:

nej, han är inte riden här.
Det är taget direkt då vi lagt på sadeln...
(vi sadlade ju dock om sedan med schabrak o dylikt när vi skulle provsitta)

jag har fotat ett par bilder med isabellen och amerigon också, om jag orkar så fixar jag ordning bilderna på dom...

stackars min häst, han är så snäller när matte klänger på han hela tiden just nu :o

Här är det bomvidd "normal mot vid". Den lägger sig gärna i framvikt...detta ser man tydligt IRL,,,men sadeln lurar ju ögat lite och ser hög ut framtill, men det syns på ngn bild att den faktiskt ligger i framvikt. Bossorna ligger i luften. Sadeln skulle nog lägga sig bättre med normal järn...men jag tror inte riktigt det blir så bra det heller. (blir hög framtill) Det går inte att ha pad på denna sadel på honom!
Bilder Isabell

Här är bomvidd "x-vid" och även den ligger i framvikt, denna är ju dock för vid för denna häst. Det är close contact och den är alltså mycket lite stoppad baktill. Denna ligger inte bra utan pad! Med pad blir det bättre. Denna sadel är ju dock min andras häst!
Bilder Amerigo

Här är hans rygg utan sadel...han är ju ganska tunn ännu och jag vet inte om jag kan säga att han har ngn bred rygg. Han var väldigt tunn när han kom från tyskland och han har fortfarande en del som ska musklas upp!
Bilder rygg

Nu tänkte jag vara snäll mot min bebishäst och låta han vara fotoledig några dagar :D

Amerigon är för smal och för svängd tycker jag. Deras vida är inte så vid.

Wintecen ser också alldeles för smal ut och helt fel form dessutom. Med vidare järn blir den väl ännu mer opassande pga mer böjd....Han är ju supervid pga ingen manke än. (säger amatören, visserligen...)

Senast ändrad av en moderator:

Efter att ha tittat på alla bilderna har jag bara ett förslag...Sälj hästen!:devil:

Skojar bara...:D

Men svår är han definitivt. Han är lika rak som vår ponny o vi höll på lääänge innan vi hittade vilken modell som passade honom. Nu var ju det en hoppsadel, blev en County Symmetri, som var den enda som följde ryggen.

ja svår är han absolut! eller ja...det vet jag förstås inte,,,jag har ju inte provat så mkt mer än dessa sadlar, men man ser ju sambandet ;) jag har lagt 2 hoppsadlar på honom och dom har luggit bra, men hoppsadlar är ju alltid lättare att tillpassa än dressyrsadlar. Så utan sadel är jag inte som tur är...
Isabellen känns inte bra och det är ju synd för det var Isabellen som folk sagt borde vara den som ska passa på honom men njaee...det tycker jag inte.
(Isabellen har annars varit lätt att tillpassa på andra hästar jag provat)

flashlight - Amerigon är som tur är inte hans sadel, den är ju utprovad på min fries så för min del får gärna han ha sin sadel ifred...om inte annat blir jag mest nojjig av att lägga den på 3 åringen...livrädd för repor :angel:

Här kommer bilder på min pålles rygg. Ska försöka få till bilder med Tolgan på senare.

21870144.jpg

21870146.jpg

21870145.jpg

15314917.jpg

5.jpg

Ok lägger bild på TS häst för att jämföra lite...

Din häst super, är ju lite äldre så den har mer markerad manke än TS häst. Annars ganska lika men jag tror Stiletts är lite värre för tillfället pga outvecklad manke o platt på ryggen.

Nu lägger jag in bilder på min hästs rygg. Har precis samma problem, alla dressyrsadlar jag provat lättar jätte mycket bak...
Hästen är 4 år

29759894.jpg

29759897.jpg

29759896.jpg

29759895.jpg

Lägger som kuriosa in bilder på en måttsydd Equipe till min häst, en Bates Isabelle som han nu går med samt Prestige Rembrandt som en sadelutprovare provade ut till honom. Equpen ruggade honom i pälsen baktill, Rembrandten hatade han och Isabellen älskar han. Han har fått mkt mer gung i gången sedan jag skaffade Isabellen och är mycket lättare att få lösgjord! Trots att den på bild kanske inte är den som ser ut att ligga bäst.....

22663433.jpg

27089804.jpg

29768939.jpg

Här kommer dom utlovade bilderna på Tolgan när den ligger på hästen.

29773962.jpg

29773959.jpg

29773960.jpg

Här har jag ritat med jätte snygga pilar.. Den blå pilen markerar där det blir tryck och den rosa markerar där det blir tomt.

29773977.jpg

Men dina bilder o det du säger bekräftar ju bara ännu mer det jag sagt innan...:D Nämligen att raka hästar kan inte ha rundbossor som släpper så tidigt i bak!

Och jag tycker tvärtemot dig att Isabellen är den enda som ligger bra på hans rygg. Det tycker jag eftersom Equipen ligger i bakvikt, man kan tydligt se att sittpunkten blir för långt bak o att den då kommer att trycka bakåt o antagligen även tippa framåt. Den ser dessutom för smal ut i bomvidden.

Rembrandt sadeln måste göra att du sitter på bakvalvet!:eek: Den passar ju överhuvudtaget inte till din häst.. Både för smal o fel sväng på bommen.

Så slutsatsen är nog att Isabellen passar för den är rak och har kilbossor men vad händer om du sätter i ett vidare koppjärn?

Ang. tolgan så ser den ut som hoppsadlarna. Den skulle också släppa i bak om vi la den på vår ponny.

Såg en Cliff barnsby N-Gage på annons, den såg väldigt rak ut. Såg att du skrev om Zaldi atlanta, såg en sådan oxå, den såg ut att kunna passa bra till en kort person :angel:

Jag vet inte hur du kan få bilderna till att bekräfta allt du sagt? Ingen av sadlarna lättar ju bak på bilderna. Rembrandten lägger jag inget perspektiv på då jag själv tyckte den låg väldigt högt över hästen, fast jag har svårt att se att djupaste punkten är så långt bak som du vill få det till, men sadelutprovaren hävdade att den låg bra så jag provade den.

Tycker inte att Equipen ligger i bakvikt heller..

Jag har provat med ett vidare koppjärn men då tippar den, precis som på Stiletts häst..

Hurvida Tolgan skulle lätta på er ponny eller inte kan jag inte uttala mig om men den trycker baktill på min häst och lämnar ett tomrum under i mitten = för rak..

Tror nog att vi får enas om att vi är oense.. Det känns som du mest vill bevisa att du tycker du kan mest och det var ju inte riktigt det tråden handlade om eller hur? Jag har försökt visa vad jag tycker samt ge tips, jag kan ta kritik men nu känns det mest som felsökning av mina råd, så jag släpper tråden nu.

Lycka till med ditt letande Stilett, jag vet vilket helvete du går igenom!

Fy tusan för o vara i sadel-letartagen:crazy: Är iallafall glad att du hjälpte mig hitta passande sadlar till Heddan! Märks att du vet vad du pysslar med och jag är verkligen tacksam. :bow:Har haft Sadeldoktorn ute nu för en check o båda var bra förutom att dressyren behövde lite mer fyllning fram. Men det är ju inte så märkligt med tanke på hur bra hon jobbar i dessa sadlar och då utvecklas ju också ryggen.:)
Stilett: Hoppas att du hittar något som passar till fina hästen!

Såg en Cliff barnsby N-Gage på annons, den såg väldigt rak ut.

Det är den. SPIKRAK! Problemet med den är att den är så väl uppbyggd i fram för att även passa HÖG manke, och ligger därför inte bra på lågmankade unghästar som TS pålle (och min egen treåring).

Annars en helt UNDERBAR sadel - så skön och av underbar kvalitet! :love:

Fy tusan för o vara i sadel-letartagen:crazy: Är iallafall glad att du hjälpte mig hitta passande sadlar till Heddan! Märks att du vet vad du pysslar med

Ja jag kan hålla med om att hon är rätt träffsäker :D

Ja,,,just nu blir det ju en tillfällig sadel man köper, för att senare antagligen få köpa en ny när han växt till sig mer...det är det som är tråkigt med unghästar! :-(
Jag har fått hem en annan Tekna på prov, med större sits och vidare bomvidd!
(Dock märkt som samma bomvidd men denna va mkt vidare! Är väl så med vissa sadlar att bomvidderna kan skilja sig från sadel till sadel även om det är samma modell)

Hästen klagade inte...Han kändes avslappnad och han såg avslappnad ut...
liten film

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka