Dressyrsadel till denna?

Sv: Dressyrsadel till denna?

Provade en sådan med, lättade oxå.. Nu vill jag inte att du ska ge upp hoppet utan säger bara vad som hände för mig. Det är ju jätte fina sadlar och jag var grymt sugen eftersom dom dessutom syr upp efter hästen utan extra kostnad, men dom pengarna och en relativt okänd sadel som dessutom inte går att ändra bomvidden på fick mig att backa.:cry:

För det första hade jag ingen otrevlig ton...du måste ha missat mina smajlisar eller valt att ignorera dom.
För det andra så sa jag att sadeln var för SMAL inte för vid och det är inte speciellt svårt att se på alla dom bilder TS tagit.

För det tredje så är det precis som TS säger, man måste se i verkligheten för att kunna råda. Här kan man bara tipsa o det är det jag gjort.

Så jag fortsätter att tipsa:

Din Röösli som du säljer, hur ligger den på hans rygg? Och din Amerigo hur ligger den? Har du inga kompisar med sadlar som du kan prova?

Ja Albion börjar nog bli lite "hårdvaluta" så dom kan vara svåra att hitta. Sen har ju inte marknade svämmat över med dom heller så så himla många finns det ju inte.

Provade en sådan med, lättade oxå.. Nu vill jag inte att du ska ge upp hoppet utan säger bara vad som hände för mig. Det är ju jätte fina sadlar och jag var grymt sugen eftersom dom dessutom syr upp efter hästen utan extra kostnad, men dom pengarna och en relativt okänd sadel som dessutom inte går att ändra bomvidden på fick mig att backa.:cry:

Fast jag måste faktiskt säga att du säger många konstiga saker...Albion okänt märke??? Är ett mycket väl inarbetat engelskt märke som sålt sadlar här i Norden långt innan Amerigo, Childeric o Prestige kom hit.

Dessutom är ju dom nya bommarna i K2 ändringsbara så det stämmer ju heller inte som du säger.

ett tips är att kolla hos de som säljer mycket begangnat. tänker framför allt på en internet affär som har sadlar av alla de märken som diskuterats här och många därtill! Vet inte vart du bor men de provar ut och man kan även köpa sadlar på öppetköp via postorder.

Fast jag måste faktiskt säga att du säger många konstiga saker...Albion okänt märke??? Är ett mycket väl inarbetat engelskt märke som sålt sadlar här i Norden långt innan Amerigo, Childeric o Prestige kom hit.

Dessutom är ju dom nya bommarna i K2 ändringsbara så det stämmer ju heller inte som du säger.

jag tror hon menade Black county sadeln.

Vad himla synd att du inte bor i närheten av mig annars hade du självklart fått testa min K2 med smal midja.
Men visst finns det en i V-land som säljer Albion? Vore väl alldeles förträffligt om du kunde åka dit o prova! Skulle det sen vara så att modellen passade både dig o hästen så kan jag pm:a min kontakt i England där jag köpte min. De levererar inom en vecka. (Förutsatt att den finns i lager men jag vet att de hade en stort lager med nya sadlar i våras.:)) Där kostar en ny lika mycket som en begagnad kostar här.

Grymt otrevlig ton!

Nu tror jag nog att du överreagerar lite.:rofl::rofl: Så farligt var det väl inte? Hon är faktiskt väldigt duktig på sadlar och har drygt 20 års erfarenhet. Lyssna på vad hon säger istället!:idea: Man kan alltid lära sig något nytt vettu..;):D

Som Stilett skrev så var det Black County sadeln jag refererade till och inget annat i det inlägget! Vad är det för många konstiga saker jag säger?? Har inte skrivit något annat om Albion än att även dom lättade bak på min häst!

Nu tror jag nog att du överreagerar lite.:rofl::rofl: Så farligt var det väl inte? Hon är faktiskt väldigt duktig på sadlar och har drygt 20 års erfarenhet. Lyssna på vad hon säger istället!:idea: Man kan alltid lära sig något nytt vettu..;):D

Du får tycka att jag överreagerar men jag står fast vid vad jag skrev. Ironier tar bort i alla fall mitt intresset för att lyssna. Men nu tycker jag vi släpper denna diskussion, jag är inte ett dugg intresserad av den.

Den jag trodde hade Albion hade inte dom kvar, men jag ska kolla vidare om ngn annan har! Tack för tipset!

För skojs skull eftersom jag har kvar provsadlarna så testade jag att lägga en fårskinnspad på Teknan. Såg ju betydligt bättre ut med pad på...Så här blev det då:

bilder

Det roliga med Teknan är att man kan flytta knästöden själv där man vill ha dom...herrejisses, jag kom åt knästöden när jag provsatt den inne...(ja är man kort så är man)

Albion Legend är en gammal modell och inte likadan som K2, Legenden finns inte som ny längre utan där får man leta begagand om man vill ha en sådan. Nu säljs 2 modeller, Albion K2, (för väldigt raka ryggar) och Albion SLK för lätt böjda ryggar. Men för att komplicera det lite mer så har jag ett mellanting :) En SLK Platinum Ultima - den är något rakare än vanliga SLK:n - men inte lika rak som K2. Platinum betyder att det är den nya bommen med utbytbar front (inte att förväxla med koppjärn, här byts delar av träet) så man kan få den bredare, smalare, för högre manke eller lägre manke. Man kunde dessutom välja midjebredd för att ryttaren skulle få rätt bredd.

Så jag har för normal manke men extra smal midja :)

Som kuriosa kan jag nämna att "Ultima" är varianten med kalvläder :) Sadeln är i vilket fall som helst en dröm att sitta i. Dock börjar hästen bredda sig väldigt fort... så snart blir det byte av bomfronten....

Tack för infon! Nu blev jag lite klokare på det!

allmän fråga...
är det ngn som vet hur Islandssadel Thorowgood är?
Alltså, jag är inte så mkt för sån typ av syntetsadel, men just modellen verkade ju vara lite intressant ändå..ska kanske ta mig en titt på den?

Fast vad blev bättre menar du den är lika smal eller ännu smalare snarare, :crazy: Resten påverkars ju av det?

(Jag vet hur det är i sadelträsket, man grabbar efter halmstrån:D)

Håller med Hedwig att Nova är suveränt kunnig om sadlar :bow:

Alltså...just ang den sadeln och bomvidd så värmer man alltså bommen till önskad vidd vid köp,,däremot finns det bara i en storlek att prova.
Menade mest att den blev i bättre "balans" på hästen med pad på än utan.

Har också haft problem med att många sadlar släpper helt baktill på min häst. Fick hjälp av en duktig sadelmakare som stoppade sadeln efter min häst, och med extra mjuk stoppning för att sadeln skulle komma ned bättre och forma sig mer efter hästen. Dock är man tvungen att ha lite extra koll på stoppningen när den är lite mjukare/tunnare.

Din Röösli som du säljer, hur ligger den på hans rygg? Och din Amerigo hur ligger den? Har du inga kompisar med sadlar som du kan prova?

Rööslin är för svängd på hans rygg. Rööslin passar mina andra hästar men inte denna häst. Amerigon lättar baktill som dom andra. Ligger ok med padd. Isabellen jag har, lättar lite baktill också. Men om vi jämför tex Isabellen och Teknan så ligger Teknan mera balans än Isabellen. Isabellen lägger sig gärna lite neråt-framåt mot manken (oavsett bomvidd)

En annan sadel som jag kom på är Tolga, dom har en "budgetvariant" i kalvskinn med singelkåpa, påminner väldigt mkt om Equipen i utseende men är lite bredare i midjan (om man står ut med det). Kostar ca 14900:- ny. Passar väldigt raka ryggar, var för rak för min pålle så jag vågade faktiskt inte provrida i den då pålle går så pass bra nu och jag vill inte skapa några spänningar. Synd att du inte bor nära annars skulle du kunnat få prova den.

En annan ide är Equipe dom har ju även en islandsadel och jag har sett några ute till salu då och då.

Prestige Rembrandt är oxå jätte rak, låg ok på min pålle, men pålle själv tyckte inte om den ändå så den fick åka tillbaka..

Idag har jag tagit hem en RICHARD DAVISON dressyrsadel.
(vidare än teknan)
den är lik Teknan, men har inte samma utförande baktill.
Denna är lite plattare i stoppningen och går inte lika högt baktill.
Har inte lagt den på hästen ännu dock.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka