Sv: Dressyrsadel till denna?
Jag skrev att Teknan ser för vid ut på vissa bilder och på andra inte! Tyckte att balanspunkten hamnade för långt fram på vissa bilder och eftersom det är en rak sadel så då tolkade jag den som för vid. Hur den sedan klämmer vid sidan om manken är ju omöjligt att avgöra från en bild.
Nyfiken, varför bedömmer du den som för smal? För att den ligger högt över manken eller bedömmer du att den ligger i bakvikt?
För vissa sadlar kan jag tycka ligger högt över manken pga att hästen kanske har en outvecklad manke och inte för att sadeln för den skull är för smal. Men det är min känsla pga att jag själv har en häst med outvecklad manke så alla sadlar ser i princip ut att ligga högt över manken på honom. Jag har dock fått omvärdera min åsikt om hur sadeln ska ligga i förhållande till manken, för om jag skulle leta efter en sadel som ligger "lagom" nära manken så skulle jag fortfarande leta sadel till min pålle..
Jag tycker (observera att jag skriver
jag tycker, säger inte att det är rätt, men det här är det jag försöker gå efter i alla fall) att det viktigaste med sadelinpassning är att:
1. Hästen trivs med sadeln.
2. Att den ligger an på så stor yta som möjligt utan att trycka för mkt baktill=trycker undan ländryggen på hästen.
3. Att balansen är rätt i sadeln = att den djupaste punkten är på rätt ställe och då kan det på vissa sadlar
(tycker jag) se ut som att sadeln är för smal eller ligger för högt uppe på. Visst hade det varit idealiskt om den punkten oxå hade stämt men om man inte har pengarna att sy upp en sadel efter hästen och hästen har ett knepigt sadelläge så kanske man får bortse från att det kan se lite lustigt ut så länge punkt nr ett är ok.
4. Att bomvidden är paralell med hästens sida = följer hästen utan att avvika i vinkel och inte trycka mer upptill eller nertill.
5. Att sadeln passar ryttaren så att ryttaren får största möjliga hjälp med att hitta sin balans.
Detta är vad jag försöker gå efter när jag letar sadel i alla fall.