Dressyrsadel till denna?

Sv: Dressyrsadel till denna?

Alltså jag har full förståelse för att du vill ha en billigare variant till första sadel. Men i detta fallet har du ju bara maskerat problemet lite med att lägga en ullpad under? Sadeln släpper lika mycket i bak som förut men passar ngt bättre i fram i denna vidare bomvidd. Dessutom är den fortfarande för liten i sitsen för dig men det går ju lätt att åtgärda.

Men kanske detta är den bästa kompromissen du kan komma fram till i dagsläget. Testa iaf en med större sits så du inte hamnar på bakvalvet, i o med att sadeln reser sig där i traven så trycker du ju den neråt uppåt varje gång du sätter dig ned i lättridningen. O när du sen sitter ner så blir trycket bakåt mot länden.

Är dessa sadlar lite små i sitsvidden? Vilken tum var detta?

Det är en 18 och är den största storlek som går att beställa...
det är så här det blir med alla sadlar för mig så det är omöjligt att få större.
Tyvärr! Hade ju samma problem med det när jag letade till andra hästen, provade massor av sadlar och oftast då i största storlek som går att beställa.
Däremot så kan man flytta fram knästöden och genom detta möjligen komma ner ngt i sadeln. Jag har bara ridit i den en gång och kände redan då att jag ville flytta fram dom lite till nästa pass.

Tränaren tyckte den var för vid i dagsläget och skulle paddas lite till framtill.

Nu har jag sålt min "isabell" sadel :cry: och jag provade för skojs skull en av mina andra dressyrsadlar på han för ca 3 veckors sen och det räckte att jag satt upp så ville han ha av mig lika fort så han säger allt till att det inte kändes bra,,,han gjorde dock inga protester med denna. Ingen ruggad päls, inget ömmade fastän han gick en ridlektion med den.

jag tror det blir svårt att hitta en sadel som ligger 100 bra på han just nu då alla sadlar reser sig baktill, jag måste ha padd oavsett vilken sadel jag har i dagsläget. (även med hoppsadeln)

Har du kunnat prova någon K2 ännu? Vet att s*delm*gasinet har en 17.5 mw. Om du kunde låna hem den så fick du i alla fall möjlighet att prova modellen. Tänk om den passar honom perfekt!:) Och dig med.

Fast den ser ju verkligen ut att vara liten i sitsen om man tittar när den lilla flickan rider! Den är ju nästan lagom till henne....Nåväl, ja tittade igen på filmen o möjligt att den tippar lite framåt, dvs är lite vid, men det är ju ok iaf.

Och som sagt, jag förstår om du vill satsa på denna sadeln i dagsläget. Känns den ok o hästen tycker det så får du väl göra en chansning då?

Men det kunde ju vara värt att prova en K2 om det nu finns en. Dom är flatare i sätet så det blir mer plats att sitta.

Jag vill absolut prova en K2, jag måste ju ändå köpa en annan sadel till honom snart igen, jag hoppas mest bara att kunna ha denna under vårterminen,,,sedan blir det ju sommar och han lär växa och bredda sig ännu mer och då är jag ju där och får leta sadel igen. Han rids ju inte med dressyrsadel alla pass heller (begränsar ju lättridning lite) utan har har hoppsadeln mera.

Jag gick in på hemsidan o kikade, man kunde låna hem sadel men man var tvungen att åka dit och hämta den och det blir ju en väldigt lång resa som synd är :-/

Går det att hitta K2 i 18-18½ sitsar beggnat eller är det en bristvara? En del 17 har jag ju sett (men det går ju inte tyvärr, har ju provat det innan)
vad kostar en helt ny K2? För jag misstänker att jag inte hittar ngn med rätt bomvidd och sätestorlek begagnad, utan måste köpa en helt ny.

Men det var ju typiskt! Visst har de skickat förr?

Ska du köpa en ny K2 så ska du absolut skicka efter en från England. Där jag köpte min kostar de just nu 1351.77 euro medan de i Sverige kostar
18800 sek.
De finns i 18 tum. Bomvidderna på de nya K2 är väldigt generösa och enligt sadelprovaren som jag hade kontakt med i England är tex en w mer som en xw. Dessutom är bommen ändringsbar vilket ju är en fördel när du har en unghäst. :)

Du kan ju alltid maila bilder till den brittiska sadelprovaren på hästens rygg, mäta honom med ett sk "witherns pattern" (vad heter de på svenska) och fråga om de tror på K2 till den ryggen och i sådana fall vilken bomvidd som skulle lämpa sig bäst.

Nypriset i England motsvarar begagnatpriset i Sverige på en sadel som är ett till två år.

Jag gick in på hemsidan o kikade, man kunde låna hem sadel men man var tvungen att åka dit och hämta den och det blir ju en väldigt lång resa som synd är :-/

Går det att hitta K2 i 18-18½ sitsar beggnat eller är det en bristvara? En del 17 har jag ju sett (men det går ju inte tyvärr, har ju provat det innan)
vad kostar en helt ny K2? För jag misstänker att jag inte hittar ngn med rätt bomvidd och sätestorlek begagnad, utan måste köpa en helt ny.

Det kanske stämmer att man bara får låna hem om man kan hämta:confused: Men dom har öppet köp också så du har en vecka eller vad det är på dej att skicka tillbaka och få pengarna åter. Men hemsidan är inte så bra uppdaterad, du kan alltid höra efter om det finns nån 18 också. Jag är stammis där just nu:angel: pga söker hoppsadel och allt finns inte på hemsidan och det som finns där är inte alltid kvar....Tex fanns ingen K2 när jag frågade men det var ett tag sen, nu letar jag ju bara hoppsadel igen;)

jo han är ofärdig ännu (tror det är svårt att hitta ngt som ligger helt perfekt i dagsläget) därför ställer jag mig tveksam till att köpa sadel för hur mkt pengar som helst. Priset för dessa två (som är återlämnade dock) är 5900 kr/st...vilket känns som ett ok pris för en såpass ofärdig häst lixom.

Har försökt se om jag har ngn bild på datorn med Amerigon på, men inte hittat ngn...han har bara haft den typ 3-4 ggr eller ngt. Amerigon är väldigt lite stoppad baktill och är ju väldigt vid. (Den kan han dock inte ha utan padd för den blir alldeles för vid då...och det är x-vid på den sadeln, men sånt där skiljer sig ju på olika modeller)

Liisaa - har småkikat på kieffer i butik bara. Hört många säga att det är "musknäckarsadlar" :o

jo hade jag med hört...men nu har jag en kieffer malmö och den är bättre än många av dom hundratal sadlar jag haft hem ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka