Dressyrsadel till bred häst

MaRomer

Trådstartare
Nu är ju min tjej dräktig och fölet ska ploppa ut innan jag börjar leta sadel på allvar;)

Men vad ska man lägga för sadel på damen? Hon är ännu ganska hög bak. Och jag behöver alltså en sadel med låga bossor...?

Sadeln ska ha bra stöd för benen, brun eller svart spelar ingen roll.

Manken är minimal. Och hon har ganska svängd rygg. Jag har bara testat att lägga på sadeln jag hade på min gamla häst. En T6 hopp men NW järn i. har köpt det vidaste men inte testat ännu. Den hade för stora bossor bak kändes det som.

Jag kommer ta hjälp av kunnig sadelutprovare! Men vill ha lite tips så jag kan ringa runt och fråga var de har för sadlar hemma.

Max pris ligger runt 5000kr.

30803145.jpg

30749431.jpg

Sv: Dressyrsadel till bred häst

Ser ut som du har en svår häst att hitta sadel till. Framför allt med den maxgränsen. Bäst av allt är att ta ut en sadelutprovare. Köper man sadel av dem bjuder de ofta på utprovningen. Det är omöjligt att se via bilder vilken sadel som skulle passa, tyvärr.

Jo jag har märkt detta:/ Testade min gamla häst sadel med vidaste järnet i. Men då blev den nästan för vid och låg inte an alls på bakvalvet. Stod snarare rakt ut. Så den passar inte ens för "inridning".

Nu vet jag att jag måste åka till sadelutprovare. Vilket jag också skrev i TS. Men man kan ju alltid fråga om tips.

kort, väldigt hög bak och ingen manke samt bred och max 5000. det blir inte lätt att hitta något då....

någon begagnad bomlös av dressyrmodell är troligvis det smartaste valet.

Jag förstår. Knepig situation att behöva prova sadel för att sedan byta inom kort. Jag tror det inte är så ovanligt med sadelutprovare som har tillgång till sadlar för ett par tusenlappar :idea:

kort, väldigt hög bak och ingen manke samt bred och max 5000. det blir inte lätt att hitta något då....

någon begagnad bomlös av dressyrmodell är troligvis det smartaste valet.

bomlös kommer det inte bli;) Hatar dem;9 Hehehe. Kort?? Hon har 155 i täcke.... Så skulle nog inte kalla henne speciellt kort.

finns ju mängder av begagnade dressyrsadlar för runt 5000kr.

Kan bara instämma med Centaur. Att hitta sadel till den svåra ryggen tror jag kan bli svårt. Under 5000 kr är utbudet för sådan rygg rätt dåligt tyvärr. Förhoppningsvis finns det, men det är svårare. Om man tittar på sadlar uppemot 30000 kr så kan man få specialsydda sadlar samt anpassning av stoppning osv. Jag vet att det är låångt över din maxgräns (min med :o) Det jag menar med det här är att ju mer man är beredd att ge, ju lättare är det att hitta sadel :)

Svårt vet jag att det kommer bli. Men jag får vel rida barbacka så länge då;) Tur man är van att göra det!

Tittade lite på Henri de Rivel Anthenor, och det är en sadel i det stuket jag letar efter men tror mig veta att det kan bli svårt att hitta en liknande. Den Henri jag hade till min förra häst var väldigt "platt" bak till och passade inte alls min förra häst. Dock var det en hoppsadel.

Priset står ca max 5000kr. Dvs lite över funkar. Men som mamma ledig är det lite svårt att motivera en ny dressyrsadel för 30 000kr när det behövs så mycket annat här i livet;)

Senast ändrad:

Jag tror 30000 kr är en maxgräns för måånga. :) Den hästen som fått den måttbeställd är färdigvuxen osv. Ett enormt problem att hitta sadel till den hästen. Inte ens Amerigo funkade till den hästen.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 095
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 864
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka