Dressyrsadel med bakåtskurna kåpor?

Targa

Trådstartare
Vilka märken har bakåtskurna kåpor som ger bra bogfrihet? Jag har letat runt lite bland trådarna här på Buke och bara hittat ett tips, nämligen Wintec Isabell Werth. Finns det fler?

Hästen har idag en Crown Jessica.

Sv: Dressyrsadel med bakåtskurna kåpor?

Jag har en häst med väldigt breda bogblad som dessutom går långt bak. Han har en Amerigo Vega som ligger kanon på honom. Den stör inte bogarna alls.
Du kan ju kika på Amerigo-sadlarna och se om du tror någon kan funka. Personalen på Ridin kan nog hjälpa dig bra också.

Jag tror att Isabel Werth-sadeln ser mer bakåtskuren ut än Amerigo för att den går längre fram i framvalvet. Men jag är inte säker. Har inte mycket erfarenhet av den sadeln.

Jag hade Crown Jessica förut på min häst men har nu bytt till en Morris o Nolan, ger mycket bättre bogfrihet än jessican. Iallafall på min häst.. Vet inte om resulatet skulle bli samma på din.

Isabell Werth har inte bakåtskurna kåpor, därmot så är den väldigt öppen i kammaren/framvalvet jämfört med andra modeller.

prestige har två modeller med bakåtskruna kåpor, amerigo har några, och alla childeric sadlar är gjorda för att ge mer bogfrihet.

Tack för alla tips!
Ska kolla runt lite på de modeller ni nämnt o se vilken/vilka som kan passa min häst.

Jag tycker att den Kentaur-modellen jag hade, Artemis, har lite bakåtskurna kåpor. Detsamma gäller t ex Kentaur Medea tror jag.

Har du haft isabellen? Har fått för mig att du har kort häst, jag har nämligen en kortryggad dam som passar ganska bra i Bates 17,5 (caprilli dressyr) men den blir lite lång, kanske ngt svängd också.

Funderar själv på en isabell som ska vara ngt rakare. Hästen kan ha en anläggningsyta på ca 45 cm, helst kortare...är det kört?

Efter att ha provat en Frank Baines Reflex på min häst som också behöver bogfrihet så lägger jag till den bland förslagen.

Kentaursadlarna passar bra på häst med breda/stora bogblad. De har dessutom flexande ortspetsar.

Bates är ngt. rakare än Wintec Isabell. Bates i 16,5 är 50cm lång W Isabell 16,5 är 47cm.

17.5 är ju närmare 55cm full längd.

jajamen det är alldeles för långt...

Är nu inne på albion och globus eftersom hästen verkar ha rakare rygg än jag trott

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 322
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?