Jag har precis bytt sadel till en Jaguar. Dyrt...
men värt pengarna ändå. Kan tillägga att jag ändå köpte en begagnad för annars skulle det bra bli FÖR dyrt.
Säger bara en sak....
Jag har en sk close contactmodell som är ganska bred i sätet och inte så djupt skuren, lite flatbackkänsla.
Den är underbar, man sitter fritt men ändå rätt, hjälperna kommer rätt och sist men inte minst; inga skavsår.
Det är ingen "dressyrsoffa" direkt, man känner sittbenen och hästen. Lite barbackakänsla ändå.
För min häst är den jättebra.
Den är skuren på en speciellt sätt för att ge maximal bogfrihet och det märks verkligen att den gör det. Den ligger jättebra på hästen.
Vi har faktiskt gjort enorma framsteg i dressyren sen jag bytte sadel.
Tidigare hade jag kieffer och den är till skillnad mot denna sadel väldigt låst i sätet.
Min häst har varit väldigt spänd och låst i bogarna, behövt ridas loss och värmas upp i det oändliga förut. Att det var något som var fel blev mer och mer påtagligt.
Nu i efterhand förstod jag att det berodde på sadeln. Egentligen förstod jag först när jag själv fick enorma skav på knäna att den kunde bara inte ligga bra på hästen.
Misstanken bekräftades av att han gick mycket bättre efter två veckors tömkörning och barbackaridning.
Jag kan egentligen inte säga att jag varnar för Kieffer utan bara säga att den stjäl mycket bog från hästen och kanske inte riktigt passar en mer modern ridhäst. Den är utformad mer för den gamla typen av halvblod.
Har hört samma om Passier, men jag kan inte uttala mig om det stämmer alls