Dressyrsadel glider?

E

Emma_1990

jag har köpt en dressyrsadel på prov och de glider framåt och just nu är min ponny relativt tjock kan det vara därför sadeln glider famåt?:confused::confused:

Sv: Dressyrsadel glider?

det finns en sadel tråd, du kanske kan få hjälp i den?!

Men antingen ligger sadel bra eller inte, sen om den inte ligger helt still utan glider lite framåt pga av en fet sommar mage är en annan sak.

jag har köpt en dressyrsadel på prov och de glider framåt och just nu är min ponny relativt tjock kan det vara därför sadeln glider famåt?:confused::confused:

För rund (inga bogblad som stoppar upp) eller för bred bom.

På en del hästar finns bara en sak som hjälper - svanskappa.
Är att rekommendera framför att låta sadeln fortsätta glida :)

Finns många olika skäl till att en sadel glider.. För smal eller för bred bom, för fet häst, dåligt sadelläge osv. :)

Det är så svårt att veta den ligger liksom bra när han skrittar oh travar och sen i galoppen så glider det .. :/ tror ni att det kanske blir bättre om jag lägger en pad under sadeln? han är under bantning också givetvis.

Finns många olika skäl till att en sadel glider.. För smal eller för bred bom, för fet häst, dåligt sadelläge osv. :)

Att sadeln glider fram när bommen är för smal måste väl ändå vara extremt ovanligt?
Jag har hittills aldrig stött på det.
Dåligt sadelläge med liten manke/undermåliga bogblad, feta hästar och för bred bom är nog de jag kan räkna upp på rak arm.

han är ju lite tjock och har inte direkt någon manke i heller och är ganska rund i kroppen

Jag tycker att det är ett av de vanligaste "symtom" på att den är för smal. Så gör iaf alla sadlar på min pålla om de är för smala (de 5 som varit fösmala vid provning). Tex gjorde min dressyrsadel det innan omvärmning nu ligger den blixstilla!

kanske är olika beroende på resten av bomformen och hästens rörelsemönster + ryttarens sits?
För smal hamnar ju i bakvikt vilket resulterar i lite bakåtlutad ryttare och då skjuter ryttaren fram sadeln med sittbenen (?) (teoretiskt iaf) ;)
Jag kan vara helt ute och cykla!:angel:

*halvt kl*

Min hästs sadlar glider fram non-stop. Har hittills inte hittat någon som inte gör det. Min har dock sadelläget lååångt bakom sadelgjordsläget så sadelgjorden drar fram sadeln. Dessutom har hon en kort rygg som hon höjer en hel del vid arbete vilket också skjuter fram sadeln. Hon har helt ok manke och är inte särskilt tjock.

Många dressyrsadlar har stopparna bakom "knästödet" (heter det vulster? :o ), och nedanför det behöver stropparna gå framåt för att sitta bra vid sadelgjorden. Detta gör givetvis att stropparna drar fram "knästödet" som drar fram sadeln.

Våran lösning har varit en sadel med "lösa" stroppar uppifrån sitsen (alltså som inte sitter fast längre ner, utan de är lösa och går att rikta tidigt), inga "knästöd" på undre kåpan utan allt sådant sitter fast på övre kåpan, och till sist en svängd gjord fast bakofram tror jag. De svängde gjordarna är väl gjorda för att ge utrymme bakom frambenen men eftersom vi har motsatt problem så vände jag på den så svängen går frammåt. Fel? Kanske det men häst nöjd = jag nöjd! :D

Har samma problem som dig. ;) Alla sadlar, exakt alla, glider fram till ett spec. ställe. Där sadeln tydligen vill ligga. Det är absolut inte extremt långt fram eller så att man reagerar, men ändå 1-2 cm längre fram än vad jag skulle vilja. Men jag har fått acceptera läget. Min häst störs inte utav det, och den hamnar inte PÅ blogbladet, så det funkar bra ändå.

En svängd gjord ska väl vara med böjen fram? Det är iaf vad jag fått lära mig. ;)

Jag har fått lära mig att böjen ska vara bakåt för att inte klämma hästen i armhålorna :) Har fått en j*vla massa skit för att jag har den som jag har också! :S

Min sadel glider fram så att det stör tyvärr :( Den hamnar visserligen inte PÅ, men ändå så att den blockerar hennes bogblad :(

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Silje
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
891
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är på jakt efter en dressyrsadel till vår c-ponny. Han har idag en prestige versailles 16" bomvidd 33 som ligger bra. Vad ska jag leta...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: ako
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat