Dressyrsadel -experthjälp sökes?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kalusha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 949
K

Kalusha

En nöt för er där ute som är duktiga på dressyrsadlar och mankar! Min häst har hög och lång manke, ganska kort, normalt bred rygg men något svankig rygg. Har provat en hop med sadlar utan framgång. (Behöver förmodligen en cut back men har inte hittat någon lämplig begagnad än).
Manken ställer till det -samtliga sadlar är för nära.

Jag älskar Zaldi sadlarna och vill ha något i samma stil (underbart sköna). Zaldi Atlanta var nära men var fortfarande för nära manken :cry: . Om någon har länkar till BRA återförsäljare med begagnat emottages även detta tacksamt...
Hjälp?!

Sv: Dressyrsadel -experthjälp sökes?!

Appalosas dressyrsadlar för 9.900 storlek 32 eller 34 passar sådan rygg. Min pålle ser nog ut som din...

Vilken sitsstorlek behöver du? Vad är hästen för ras och ca hur stor?
County kan nog vara ett bra alternativ, men tänk på att de är långa (men små i sits) , men behöver du en 17" eller så kan det nog funka ändå.

Hur lång rygg har hästen fram tills sista revbenet?

Jag behöver 17". Vet faktiskt inte längden -kan iofs mäta...

Jag har en prestige hoppsadel men den ligger inte riktigt bra, lite tajt runt manken men det är en 34 - för vid?! Kanske kan hjälpa om man går ner till 32 el 33? Är så tröstlöst kass på sadelstorlekar men visst mäter man vidden i framkanten vid manken?

Nej jag har ju inte det. Men har insett att det är det enda rätta. Jag bor i Göteborg -du vet möjligen inte någon som rör sig i området som är bra?

När du inte vet så mycket om sadlar tror jag nog det är bäst...
Om du lägger upp bilder på din häst kan vi ju hjälpa dig mer.

Haglunds hjälper till med sadelprovningar, du kan höra om det är de själva som är utprovarna eller om de anlitar nån mer som utprovare. Sedan pmar jag dig ett nummer till en väldigt duktig person i Varberg.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 596
Senast: caballus
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag letar efter dressyrsadel till min lilla hopphäst, men eftersom jag varit mest inriktad mot hoppning så har jag inte så stor koll i...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Ignalina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka