Dressyrprogram

A

Anieee

Jag är helt HOPPLÖS på att komma ihåg dressyrprogram. Jag kan plugga in dom i två veckor, och kunna dom nästan i sömnen. Men när det väl gäller tappar jag bort mig. Jag har ridit dressyrprogrammen också med häst, och det har gått bra. Men det går bara inte när jag ska tävla. Är det nån som har samma problem som jag att man glömmer vilka vägar man ska rida? Skulle vara jätteschysst om nån hade nått litet knep att låna ut till mig.. ?
KM i morgon och allt, och jag hamnar alltid längre ner på listan för att jag får avdragspooäng för min felridning. VAD SKA JAG GÖRA?:confused:

Sv: Dressyrprogram

Spring programmet själv hemma på gräsmattan. Det brukar fungera för mig. Spring det till du kan det riktigt bra. Jag brukar sitta och tänka igenom det otroligt mycket innan, flera veckor.
Har du egen häst kan du ju rida det hemma flera gånger om till hästen lär sig det, och du bara kan åka med :rofl: haha, nej men bånka in det i skallen, så det etsar sig fast.
Nervositeten brukar göra att man får minnesluckor, tyvärr. Men man får koncentrera sig ordentligt.
Är inte heller toppenduktig på det här heller, men jag tror jag kan det nu i alla fall :smirk:

jag brukar visualisera det. blunda o rid igenom det i huvet. med alla halvhalter o hörnpasserningar alla detaljer.

lycka till!!

Om det bara är på tävling som du glömmer programmet så handlar det säkerligen om dina nerver. Du har ju inga problem med inlärningen eftersom du som du säger kan dem i sömnen, däremot så låser det sig på tävling, och det är mycket vanligt.
Då behöver du träna mentalt och visualisera som remmis skriver om. Det tar tid att lära sig, så det är antagligen ingenting som du har lärt dig till i morgon, men gör så gott du kan och jobba ännu mer med det sen.
En bra bok att läsa om man bland annat har problem med tävlingsnerver är boken "Bäst till häst", minns inte vad författarna heter just nu..

Lycka till i morgon, och glöm inte att andas! :)

Jag brukar tänka igenom programmet några gånger när jag ligger och ska somna kvällen innan, sedan i bilen på väg till tävlingen kollar jag i dressyrprogramboken och ifall jag känner att jag behöver det brukar jag tänka igenom det när jag skrittar till framridningen (men bara om pappa leder pållen, så jag kan vara lite disträ). Det har funkat för mig iaf, har aldrig någonsin ridit fel *ta i trä*.
Hoppas det gick bra på tävlingen!

glöm bort att du är på tävling och rid som om du vore helt själv hemma på banan. det funkar jätte bra för mig:D
du kan ju oxå prova rida igenom det på framridningen precis innan du ska in:idea:

Lycka till!

Jag springer det någonstans ;) Sen får någon läsa medans jag gör det!:bump: :p

Själv tillhör jag visserligen dem som lär sig programmet 5 min före start (nä, inte riktigt kanske, även om det nog har hänt :smirk: men i bilen på väg till tävling i alla fall), men mitt tips är att du först lär dig programmet som ett sammanhängande "flöde" eller linje om du förstår vad jag menar?

Brukar själv sitta och dra med fingret eller en penna på en banskiss i ganska högt tempo ett par gånger tills jag får en känsla för själva koreografin, vilka vägar programmet är uppbyggt av. Ofta gör man ju först en sak och sedan samma sak spegelvänt, vilket kan vara något att fokusera på lite extra. På lägre nivå är det ju rätt rena, enkla linjer det rör sig om. Programmet är oftast uppdelat ganska tydligt i ett trav-, skritt- och galoppass också, vilket är nästa sak jag noterar, dvs. punkter för igångsättningar och avbrott. Men det viktigaste, som jag ser det, är att hela tiden veta vart man är på väg. Det är först efter att jag fått en känsla för linjerna jag börjar tänka mer detaljerna, t.ex. var och hur jag tänker börja förbereda för volter och ökningar och annat. Börjar något gå fel inne på banan (spänd häst eller liknande) vill jag alltid veta vart jag är på väg åtminstone, även om det inte går att få med alla detaljer och följa den exakta planen. I vissa sammanhang är det ju mer en fråga om att bara "ta sig runt"... :crazy:

Sedan misstänker jag förstås att det blivit någon typ av psykisk låsning för din del (eftersom du uppenbarligen kan lära dig programmen, men inte klarar av själva tävlingssituationen) och det enda jag tror fungerar i det fallet är: RUTIN. Tävla mera helt enkelt, så att situationen blir avdramatiserad. Har själv visserligen alltid haft lätt att lära mig dressyrprogram, men det faktum att jag började tävla dressyr som 10-åring och ridit ett par hundra klasser på olika nivåer och med olika hästar sedan dess är ju naturligtvis det som spelar störst roll för mig idag.

Annars har du ju fått en rad bra tips från andra här ovan (även om jag kanske inte rekommenderar att rida igenom programmet på framridningen, brukar vara alldeles för trångt och blir oftast bara irriterande för både dig och framförallt dina medtävlare) och om du bara lär dig slappna av och lita på din egen förmåga att minnas program kommer dina felridningar snart vara ett min blott - det är jag säker på!

Jag är jätte bra på att komma ihåg dreyrbanan. Ett tips: Träna på programet dagen inan tävlingen, det brukar jag göra:)

Jag brukar skritta igenom hela programmet när jag skrittar fram hästen.. Det är ändå så tråkigt att bara skritta runt runt så då får jag något att göra. Och det blir på ett annat sätt när man ser vägarna från hästen än när man bara ritar programmet på ett papper...

Det var ett bra tips! Det ska jag komma ihåg:)

TS: Annars brukar jag, som någon annan skrev, springa programmet på gräsmattan/vardagsrumsgolvet. Det brukar vara lättare att få det 'i kroppen' då än om man ritar det.
Sedan brukar jag också rida igenom program då o då med hästen, dels för att lära mig dom för framtiden, o dels för att kolla av att hästen är med hjälperna.

/Sanna

Precis så brukar jag också göra:D .
Man vill inte gärna missa poäng på ngt man kan träna innan...

Spring programmet själv hemma på gräsmattan. Det brukar fungera för mig. Spring det till du kan det riktigt bra. Jag brukar sitta och tänka igenom det otroligt mycket innan, flera veckor.
Har du egen häst kan du ju rida det hemma flera gånger om till hästen lär sig det, och du bara kan åka med :rofl: haha, nej men bånka in det i skallen, så det etsar sig fast.
Nervositeten brukar göra att man får minnesluckor, tyvärr. Men man får koncentrera sig ordentligt.
Är inte heller toppenduktig på det här heller, men jag tror jag kan det nu i alla fall :smirk:
det brukar jag göra på sommaren, grannarna bara stirrar och tror jag är konstig:D:rofl: men det funkar iallafall

Jag har har/haft precis samma problem. Har blivit utesluten pga felridningar, total blackout kan man säga..

Jag har kommit på en grej som fungerar för mig, det liknar väl lite Nancys tips.

Det som fungerar för mig är för det första att plugga in programmet och sedan hela tiden tänka vad som kommer efter rörelsen. Ex: inridning halt, vad kommer efter inridning och halt?, jo framridning i höger varv, vad kommer efter framridning i höger varv, jo mellantrav snett igenom osv genom hela programmet.

Vidare så måste jag oxå rida igenom programmet ett antal gånger innan jag tycker att det sitter. När jag sedan är inne på tävlingsplanen så försöker jag focusera på vägarna och hela tiden planera frammåt genom att tänka precis som jag gjorde när jag lärde mig programmet, om jag då kommer bort mig så kan jag bara tänka, vad kommer efter den rörelse jag just är mitt i och för det mesta (efter en lätt panikänsla) så brukar det lösa sig.

Mitt problem har varit att jag har varit för focuserad på hur hästen går och glömmer då vad jag är i programmet.

Annars tror jag det bästa är att analysera din tävling, vad som hände precis innan du glömde bort vägen, om du kände dig jättenervös eller stressad osv. En annan idé kan vara att försöka ställe upp på programridningar och träningstävlingar för att försöka avdramatisera tävlandet.

Läs igenom programmet, skissa gärna upp det framför dig på ett papper tills du kan det utan till. Memorera upprepat antalet gånger. Gå gärna programet hemma på vardagsrumsmattan, skriv ut alla bokstäver ;) på din "ridbana" (mattan :angel: ) . Rid igenom programet flera gånger, tänk igenom efter varje gång du tränat på det vad du kunde ha förbättrat osv. tänk igenom programmet i huvudet noggrannt, precis varenda liten detalj, i bilen på väg till tävlingsplatsen, på tävlingsplatsens framridning och precis innan du ska in på banan eventuellt. Nöt in det så det fastnar! :p

ja e en sån med långt minne så ja brukar börja träna på prog. lååååångt innan tävlingen ofta redan 3 månader innan själva tävlingen...samma sak som med eng glosor lär man sig de under en längre tid sitter de längre och glömms inte bort i pressade citivationer(tävling, uppvisning mm)

hoppas du fått lite hjälp av detta
:)

öva på programmet i vardagsrummet eller liknande, med en kompis.
din kompis kan sitta och låtsas vara domare, och ropa ut vilka vägar
du ska rida. själv låtsas du att du rider på riktigt. om det hjälper så
kan "domaren" också sätta ut poäng på ridvägarna som du springer.
lek till det lite, jag lovar, det är superbra för att lära sig programmet!
:p lycka till :)

kanonbra tips!!! :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det var länge sen jag skrev och mycket har hänt sen dess. Jag hade/har en ätstörning och en del andra diagnoser. Mitt mående är svajigt...
Svar
17
· Visningar
2 004
Senast: Qelina
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka