dressyrprogram och form?

D

_Dimma_

satt och läste igenom lite gamla dressyrprogram från "förr i tiden" när jag red min underbara lilla pålle :love: som jag inte har kvar nu :(
men iaf undrade jag bara,behöver hästen verkligenm gå i form i en lc:2 :confused:
för som kommentar hade jag fått "hästen måste gå på tygeln hela programmet"
tvivlar på att min häst gick "på tygeln" nån del av det där programmet då jag inte kan påstå att jag kunde det då lr ens försökte :p
men trodde det var först i lite "högre" klasser (typ lb lr nåt) som dom hade krav på korrekt form,lr har jag helt fel :confused:

Sv: dressyrprogram och form?

_Dimma_ skrev:
satt och läste igenom lite gamla dressyrprogram från "förr i tiden" när jag red min underbara lilla pålle :love: som jag inte har kvar nu :(
men iaf undrade jag bara,behöver hästen verkligenm gå i form i en lc:2 :confused:
för som kommentar hade jag fått "hästen måste gå på tygeln hela programmet"
tvivlar på att min häst gick "på tygeln" nån del av det där programmet då jag inte kan påstå att jag kunde det då lr ens försökte :p
men trodde det var först i lite "högre" klasser (typ lb lr nåt) som dom hade krav på korrekt form,lr har jag helt fel :confused:

Hästen ska gå i form, dock är kravet inte lika högt som i högre klasser. Hästen får med andra ord gå i lägre form.

Mvh//LG

Grejen är väl att man ska kunna få godkänt, alltså 5-6or även om hästen inte är på tygeln. Däremot ska den ju vara avslappnad och helst söka sej framåt-nedåt.

Fast det står väl i TR att hästen ska vara på tygeln så varför skulle det vara grejen? Eller menar du att du själv tycker att det ska vara så?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: Hanna2021
·
Dressyr Det kan väl inte bara jag som har favorit resp. "sämre" dressyrprogram? :) Vilka program gillar ni mer/mindre och varför då? Om man...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: warg
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama