Dressyrövningar

S

Shadowe

Hej, tänkte fråga vad ni gör för övningar när ni rider?
Tycker att de blir väldgt mycket fokus på hästens form o att rida volter övergångar o tempoväxlingar inte några speciella övningar. Har ni några tips eller konkreta övningar? Har många bommar som jag kan använda.
Min foderhäst har gått SM i dressyr men är nu pensionär, så han kan. Gör jag rätt så gör han rätt men jag vill gärna höra tips på vad som får honom att vakna till när jag rider.
Efter 15 år som dressyrhäst/tävlingsponny är det inte det roligaste att bli riden på banan...
Tacksam för svar. //Emilia

Sv: Dressyrövningar

Öppna, sluta och skänkelvikningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar etc...beror lite på vilket humör jag är på. :)
Tempoväxlingar och övergångar är något jag också gör en hel del.

Jag gör samma övningar när jag rider ut som när jag rider i paddock/ridhus.

Grundridning är ändå det viktigaste, krumelurerna behöver man inte träna ihjäl sig på. När du skriver att det är mkt fokus på hästens form, hur menar du då?

Det känns bara som man gör samma saker hela tiden. Om du förstår?
Med fokus på formen menar jag att det är mycket fokus på att ha hästen i form inte så mycket fokus på träning för att få den att gå i form utan mera bara att den ska gå i form. Jag är väldigt noga med att inte såga ner hästen därför kanske jag tänker mycket på det. Tack för svaret.

Grundridning är ändå det viktigaste, krumelurerna behöver man inte träna ihjäl sig på. När du skriver att det är mkt fokus på hästens form, hur menar du då?
Med fokus på formen menar jag att det är mycket fokus på att ha hästen i form inte så mycket fokus på träning för att få den att gå i form utan mera bara att den ska gå i form. Jag är väldigt noga med att inte såga ner hästen därför kanske jag tänker mycket på det.

Tack för svaret.

Öppna, sluta och skänkelvikningar, framdelsvändningar, bakdelsvändningar etc...beror lite på vilket humör jag är på. :)
Tempoväxlingar och övergångar är något jag också gör en hel del.

Jag gör samma övningar när jag rider ut som när jag rider i paddock/ridhus.
Tack för svaret. Självklart rider jag även dressyr i skogen :)

Med fokus på formen menar jag att det är mycket fokus på att ha hästen i form inte så mycket fokus på träning för att få den att gå i form utan mera bara att den ska gå i form. Jag är väldigt noga med att inte såga ner hästen därför kanske jag tänker mycket på det.

Tack för svaret.

Jag undrar vad du menar med att det alltid är samma saker hela tiden.
Hela tiden under ett och samma ridpass eller samma sak varje gång du rider?

Det räcker inte med att träna på en sak en gång, utan det är repetitioner som ger resultat längre fram.
Borde inte träning
för att få den att gå i form
leda till
mera bara att den ska gå i form
?

Att hästen ska "gå i form" är på inget sätt ett slutmål, även om det kanske känns så för er nu, utan eg en grundförutssättning för allt fortsatt arbete - därför krävs mkt träning om man inte behärskar detta :)

Hej!
Jag brukar alltid ha en övning förberedd i huvudet som jag ska öva på för dagen. Framridningen är dock alltid den samma…
Jag brukar ha planerat ungefär som en programmpunkt (eller några på raken ;)) skulle kunna vara. T.ex. tänker jag att jag ska i börja i höger varv. Vid C gör jag en skänkelvikning och kommer ut mellan B och F, på en gång jag kommer ut på spåret gör jag en 10 m volt. Halt och ryggning 4-6 steg vid A. Snett igenom i mellan trav vid K. Sen samma sak i andra varvet.
Ungefär så brukar jag ha planerat mina pass innan. Man kan lägga in lite öppnor och slutor och galopp m.m. På så sätt har man alltid någon rolig övning att rida och man kan variera sig mycket från dag till dag.
Man kan ju alltid lägga in lite travbommar. Man kan ju lägga dom så att man kan göra en skänkelvikning mot dom för att sedan rida rakt de sista metrarna mot bommarn (om man lägger dom lite högre eller längre ner på medellinjen.

Hoppas det var till lite hjälp!

Nu kommer det här bli rörigt men jag ska försöka få ihop det någorlunda :D

* Öppna i trav efter långsidan, rakrikta på kortsidan (eventuellt lägga in en liten volt också där jag ställer hästen utåt), sluta efter nästa långsida

* bryt av till skritt, antingen efter långsidans slut (dvs på nästa kortsida :D) när hästen är rakriktad eller i slutan

* Bakdelsvändning ett halvt varv

* Gå fram några steg, halt, rygga, galoppfattning

* Öppna efter långsidan (kan köra halva öppna, halva sluta också)

* Rakrikta efter kortsidan

* Sluta på nästa långsida (kan dela av denna också)

* Skritt, bakdelsvändning, trav

* Skolorna efter långsidan igen

Tycker den gör hästen lite mer uppmärksam eftersom det händer någonting nästan hela tiden. Dessutom går den att variera mycket beroende på hur hästen är att rida.

Du kan ju också börja i galopp och göra en stor galoppiruett eller volt med tagen bakdel för att vända tillbaka och sen bryta av till trav eller skritt eller fortsätta i galoppen.

Egenkomponerad övning :p Tycker jag får ett kvitto på hur hästen svarar framåt, bakåt och åt sidorna. Dessutom är den lösgörande och samlande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Hanna2021
·
Ridning Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång...
Svar
11
· Visningar
1 532
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈