Dressyrövningar

E

Elmblad

Hej!
Jag skulle vara jätte tacksam om någon eller några kunde ge mig idéer om lite roliga dressyrövningar som hjälper hästen att få en bra balans men ändå tycka att det är kul. Har ni även bra idéer med hoppning så tar jag det med :)

MvH Elmblad

Sv: Dressyrövningar

Tempoväxlingar och övergångar. Övergångar mellan skolor. Rid öppna en bit längs långsidan, lägg en 10 m volt och fortsätt i sluta. Cavaletti.

Just övergångar finns i hur många variationer som helst, det är bara att använda fantasin! :laugh:

Det tråkiga med hippson är ju att man måste betala för att se ridövningarna, eller har dom ändrat? Annars finns det många bra idéer där!

Det viktigaste av allt är ju att du hela tiden varierar övningarna, och ger mycket med beröm. Att rida över bommar gillar de flesta hästar, och min förra foderhäst var fullkomligt galen i att rida i ökad trav över bommar med rejäla avstånd. Rid i kort galopp på kortsidorna, och ökad galopp på långsidorna, eller rid på en stor volt och ta halva i trav och halva i galopp. I hoppningen kan man ju alltid öva snäva svängar på små hinder, typ 40-60 cm höga. Eller varför inte göra en "hinderbana"; först ett hinder, sedan sick-sack mellan koner i trav, fatta galopp och göra en volt vid markerat ställe, trava eller galoppera över bommar, gör halt mellan två hinderstöd och slutligen hoppa en studs. ;)

Sammma här:angel: Varför betala för det som var gratis innan liksom?!:devil:

Hej!
Jag skulle vara jätte tacksam om någon eller några kunde ge mig idéer om lite roliga dressyrövningar som hjälper hästen att få en bra balans men ändå tycka att det är kul. Har ni även bra idéer med hoppning så tar jag det med :)

MvH Elmblad

Cavaletti är både kul och ger ryggmuskler och balans. Det är bra att variera sin träning så rida i serpentin bågar när man tränar cavletti är kul och givande.

Träna även på tempoväxlingar då tränar man uppmärksamheten på hästen.

Min gamla hast hade svart att komma loss i ena sidan till och fran i borjan nar jag hade henne. Red mycket bojda spar och bagar, okade och minskade volter, skanelvikningar, oppnor och slutor.
Mycket serpentinbagar och liknande for att inte fastna at ett hall och jobba ihjal mig i den stela sidan. Efter nagra manaders arbete pa det sattet var hon mycket mer liksidig

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 514
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve