dressyrövningar?

Modest

Trådstartare
någon som har en bra övning/ar för en lite stel och ovillig ponny?
vill ha honom mjuk och fin..
ganska pigg ponny för övrigt:bump:

tack på förhand! :love:

Sv: dressyrövningar?

Hej !
Rid serpentiner , skänkelvikningar, volter, öppna och sluta m.m
Tänk på att ställa hästen i hörnen och att räta ut den på rakorna :)
Lycka till !! :)

Att använda hinder för att få en mjuk häst på dressyrbanan är ett bra tips! Hoppa studs, trava över höga cavalettibommar, kanonövningar så blir hästen lite mer gummi, sen är det lättare med böjningen! Börja med lång och låg och försök höja formen efterhand :)

Kan bara hålla med de andra och även lägga till att man kan göra skänkelvikning längs spåret, med huvudet ställt mot väggen/lite dit ni ska. Var noga med att han är rak i kroppen då och rumpan är en bit innanför spåret (gör inte så mycket om hästen flyttas i en svag skänkelvikn här).
Tycker även det brukar funka bra med att börja passet i skritt och göra famdelsvändningar(gärna bara en del av vändn.) och skänkelvikningar (både diagonalt o längs spåret). När det sen känns lite mjukare så går man vidare i trav.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka