Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Men fy vad tråkigt. :(

Det är några bukehästar som fått lämna alldeles för tidigt det här året... Zvea din häst låter nästan som min var, gudomligt snäll men ändå med kapacitet och arbetsvilja för större uppgifter... tänker på min Ninja varje dag och kan knappt förstå att hon inte finns längre.

Jag blir faktiskt lite full i skratt kryddan....:laugh: I alla år har du hållit dig utanför de flesta diskussioner, i mångt o mycket iaf, du har inte lagt ut så mycket bilder o inte så mycket filmer. Sen helt plötsligt bestämmer du dig för att det är dags, lägger ut filmen där jag mfl kan konstatera att du mycket riktigt rider otroligt bra, har en underskön häst och därtill sunda åsikter! Vad händer då??? Jo bukefalos i ett nötskal, ngn, i detta fallet Linnda, dyker upp ur tomma intet, har fantastiskt nog raka motsats åsikter mot oss andra och "hoppar på" just dig!:rofl::rofl: Om det hade gällt mig, fio eller breccia t ex så hade det iaf varit mer befogat än dig som hållit dig i kulisserna i alla år....därmed inte sagt att jag tycker Linnda har rätt i ngt hon uttalat för se det tycker jag inte!:devil:
Är detta Bukefalos-diskussioner i ett nötskal? En inbördes förening, där "utomstående" icke göre sig besvär? Vill åter förtydliga att jag inte har en aning om vilka personerna är som döljer sig bakom nicken, och är INTE ute efter att hoppa på någon. Jag hade kommentarer och frågor till ett inlägg - det var allt. Nu verkar det som om jag inte borde gjort det, eftersom jag har åsikter som är "raka motsats mot oss andra". Trodde att en s.k. snacktråd var ett ställe där det var meningen att man kunde diskutera och debattera kring lite av varje som var kopplat till dressyren. Trist stämning blir det då....:(

Klart du ska ha kommentarer o inlägg!:) Annars blir det ju inte ett diskussionsforum, jag förstår att du blir fundersam men egentligen var inte mitt inlägg alls riktat "mot" dig på nåt sätt men för mig blev det komiskt att du just kommenterade Kryddan eftersom jag hängt här mycket o vet hur litet just Kryddan skriver o kommenterar. Jag vet inte vem Kryddan är IRL, det är inte det som känns viktigt för mig, Kryddan är just Buke-Kryddan för mig o inget annat. Vissa här vet jag ju självklart vilka de är och vissa vet man inte, så är det ju.

Sen att jag inte håller med dig är en annan femma....det är ju det som gör att det blir en diskussion!;)

KL

Zvea: Vad otroligt tråkigt för dig, känner verkligen med dig men det enda som får mig att inte tänka på Grå varje dag är min lilla nya häst. Det var rätt lösning för mig men kan ju inte passa för alla.

haha jag fattar inte? eller vadå, gillar folk att hacka på oss? gud, alla dessa saker jag inte förstår :p

IW och Zvea: jag beklagar verkligen, det är så otroligt tråkigt. och på så himla trevliga hästar. hoppas att ni inte slutar med ridning och allt sådant, jag har varit på väg att göra det, ffa efter min Wille men det är svårt som tusan att faktiskt sluta...

haha jag fattar inte? eller vadå, gillar folk att hacka på oss? gud, alla dessa saker jag inte förstår :p

Nej det är inte lätt när man är blond!:devil:;):D....jag menade bara att vi o fler med oss har ju skrivit oändligt många inlägg om vår ridning än kryddan o att det är så himla typiskt att det INTE var ngn av oss som fick försvara oss utan den som gjort minst antal inlägg här....Murphys lag alltså!:laugh:

haha sorry, håret e svart ;) fast det blonda skiner alltid igenom, sjukt jobbigt.

men jaja, då förstår jag hur du menade haha blev så förvånad när jag såg mig själv i ett inlägg bara.

*kl*

Någon som vet varför Hviderups ryttare och hästar inte kommer till start i Globen (Mattias Jansson med Brisbane och Shooting Star samt Maria von Essen med Ferdi)? Tycker det är himla tråkigt att MJ och Brisbane inte är me:(.

Och ni som sett cinicen för PK, vad tyckte ni? Var det bra? Ledord? Vad tog ni med er hem?

Jo, men det framgår inte varför de ströks. Även Shooting Star var struken så blev därför fundersam:/.

Och ni som sett cinicen för PK, vad tyckte ni? Var det bra? Ledord? Vad tog ni med er hem?

Variera hela tiden, kontroll över tempot, inget nötande på volter, lätta fina hjälper, ja mycket grundläggande som vi hobbyryttare alltid glömmer och missar :idea: Tycker att det han sa var mycket samma som Anky, tex. Jag gillar verkligen Patrik, han är otroligt sympatisk. Han berättade hur han tänker och rider.

Han red själv, och det var nog bra, clinictiden på Globen är för kort för att ha olika ryttare tycker jag. Skulle gärna se att man skippade både Lövstas och unghästarnas klasser och hade en riktig längre clinic med flera ryttare.

Sen saknar jag värmningen man fick se förrut.

På clinicen han hade hos oss så red han ju och hade lektion och det var stor skillnad på alla hästarna. Så det var verkligen kul att se.. men det är ju skillnad för om jag inte minns fel så var den clinicen 2-3 timmar.

Men där var det ju det gamla vanliga att svenskarna sitter med handbromsen i och att kontroll över tempot inte handlar om handbromsridning ;) Kvickt och alert var ledorden och övergångar och tempoväxlingar och sitt inte mer än typ 5 steg i samma utan ändra något hela tiden så att hästarna blir alerta och uppmärksamma.

Det är ju grymt svårt när man sitter där själv och inte mala på utan faktiskt förändra något hela tiden.. jag måste ju förbereda i 2 varv innan typ innan jag kan göra något " så att det känns bra" Haha ja man känner sig verkligen kass när man tänker efter och ser någon annan så och hur mkt dom hinner med att göra på en halv långsida. :p

*kl*

Nu såg jag inte just denna clinicen, men jag har varit på två andra som Patrik har haft. Ledord nummer ett är att det råder spöförbud när man rider. Skall man ha ett spö så skall det finnas en väldigt stark orsak, han kunde inte namnge någon, men jag skulle kunna tänka mig att det är om man är handikappad och inte kan använda sina skänklar - så att man behöver något att peta lite med.
Sen säger han att man skall hålla sig borta ifrån väggarna och rida ett par meter innanför spåret och mycket på medellinjen, så att man lär sig att rida sin häst rak.
Han är även väldigt noga med tempoväxlingar och reaktioner som är omgående och inte sen, när och kanske. Seg deg är inget han gillar. Kvickt skall det vara även om hästen självklart skall vara mentalt avspänd.
Det är väl vad jag kan komma på just nu. Patrik Kittel är en otroligt sympatisk och rolig person som har väldigt bra clinics! Gå på en om du får chansen! :)

En sak som han sa rätt många gånger när jag var och lyssnade på honom första gången var att man måste våga att göra fel också. Man behöver inte ta allt på så blodigt allvar utan man kan bara se saker som en lek och se vad det leder till. Jorden går inte under för att man frågar sin häst om den kan göra ditten och datten. Bara att testa och se om det går. Man kan absolut rida lite mer lättvindigt och tacka och ta emot för det man får, får man inget så är det inte mer med det. Då får man väl försöka en annan gång då.

Ja Kryddan han kom in på allt det där också.:D Orkade inte skriva så långt, men absolut, du har rätt. Han tog upp allt detta. Ja visst är han sympatisk:bow:

Fio: Ja han tyckte också att många svenska ryttare mal runt på volten alldeles för mycket, många rider med för mycket "jobbande" mycket hand, och då mycket skänkel istället för lätta hjälper och lydig häst. Handbromsen i ja. Framåtbjudning och kontroll över tempot och variera, det låter ju så lätt, :crazy: Eller inte.

Men ja jag hade verkligen velat se mycket mer, satt ju där 2-3 timmar men Patrik var bara en liten del, kanske 45 minuter.

KL
Ska man ha såna här dagtidspass så tycker jag att man nästa år ska ändra och ha en lång riktig clinic. Skippa det andra, det kan man vara utan, även unghästarna.

Visst, kul för dom ryttarna att rida i Globen men lagom kul att se, jämfört med en världsryttare som håller clinic :mad:
Man blir lika sur varje gång att clinicen är för kort.
Lägg unghästarna vid 9 ex så kan man välja om man vill se det.

Senast ändrad:

ja, en stor anledning till att jag för första gången inte gick igår var ju att dom plockar allt kul, samt att unghästar (!) INTE är roligt. åhh. mer clinics, mer dressyr så! det får till och med vara lite dyrare, förstår ni om man kunde få se en clinic med en svensk ryttare och en med nån från något annat land (okej, jag säger det rakt ut, en holländare :p) - satan vad man skulle vara lycklig :love:

sen känns det ju som att det där är ledorden på dom flesta clinics som hålls, sen att det inte slår igenom lägre ner är lite surt. men det är så svårt det där, framåt - elektriskt men samlat.

idag ska jag glo på dressyren, vaknade innan min treåring här hemma, är som ett barn på julafton :D dessutom har jag ALDRIG haft så bra platser, vi sitter med SvRF så det känns fett nice!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka