Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 6

Är han fortfarande hingst?
Om du skär honom kanske han växer på sig lite.
Låter förvånansvärt liten annars, inte ens mamman är väl så liten?

jo, mamman är liten. Hon är 145 i mkh. (hennes bror är 155) Pappan är större. Vi hade räknat med att han skulle bli minst 155 eller större och det hade han blivit såvida han inte stannat av i växten efter lång boxvila. Han är valack, vi kastrerade honom i början av året.

*allmänt knapplån*

Ärligt talat, vad är det här för jävla huggsexa? Är ni så sjukt små på jorden att ni verkligen måste jaga i flock och angripa en användare t.o.m. för hur denna ser ut? Det är så osmakligt att jag inte sett maken här på flera år. Är det detta ni kallar debatt så antar jag att ni i alla fall är lyckliga nog att inte ha särskilt höga studielån, för vad i konceptet "trakassera ngn för att man tycker denna är för stor" som konstituerar någon form av debatt ser ni nog bara själv och fy fan säger jag bara. Äckligt, korkat och elakt och ett lågvattensmärke om något.

Skaffa er en jäkla sandsäck eller boka ett boxpass istället för att bidra till en än hårdare och kallare värld.

*allmänt knapplån*

Ärligt talat, vad är det här för jävla huggsexa? Är ni så sjukt små på jorden att ni verkligen måste jaga i flock och angripa en användare t.o.m. för hur denna ser ut? Det är så osmakligt att jag inte sett maken här på flera år. Är det detta ni kallar debatt så antar jag att ni i alla fall är lyckliga nog att inte ha särskilt höga studielån, för vad i konceptet "trakassera ngn för att man tycker denna är för stor" som konstituerar någon form av debatt ser ni nog bara själv och fy fan säger jag bara. Äckligt, korkat och elakt och ett lågvattensmärke om något.

Skaffa er en jäkla sandsäck eller boka ett boxpass istället för att bidra till en än hårdare och kallare värld.

Jag hoppas att en del användare läser ovanstående och funderar över vad ni skriver för inlägg.

Jag har raderat massor av inlägg eftersom denna tråd blivit trianglad (inte av SaraMara eller någon annan som skrivit i tråden ).

/break_a_leg, moderator

har mankhöjden i sig en så avgörande roll att en B ponny inte kan bära 58 kilo, men en C-ponny kan det? Intressant, det har jag aldrig hört. Snarare är det väl så att ponnyer, precis som stora hästar, är olika viktbärande pga sin exteriör, typ och även i viss mån ras. ditt exempel är oerhört malplacerat.

ang. för stora ponny ryttare så tycker jag diskussionen blir komisk. Titta på alla b-ponny ekipage som rider FEI och SM. Vissa är så sjukt för stora för sina ponnyer att de har benen ner till knäna - bokstavligen, utan överdrift. De blir inte utblåsta, och i alla trådar här på forumet som jag sett genom åren, så kommenteras det att de ser oproportionerliga ut och är för långa så tar det hus i helvete. Både från hejjarklacken och från ryttarna själva.

KL
det verkar som x antal användare, vissa med lämpliga tillfälliga nick som plockas fram vid behov, stör sig specifikt och särskilt på DT och är införtrogna med hela dennes historik, resume och gud vet vad. Har ni några liv? Jag tycker det är pinsamt och beklämmande.

Jag håller med Saramara. Sanslöst.

edit: och nej- mitt svar är inte till Ironwill givetvis, även om det förefaller så efter raderade inlägg, utan till Dagny1 nicket. Med flera.

Senast ändrad:

Nu är jag lite less på att du sätter på dig manteln o rycker ut som nån räddande ängel här o där på dressyr. Jag försvarar inte någon, jag jagar inte heller i någon "flock", jag klarar utmärkt av att svara för mig själv o mina åsikter o vägrar bli inmutad i nåt fack av dig eller någon annan.

Vem har utsett dig till allsmäktige här? Har du överhuvudtaget läst vad diskussionen handlade om innan den spårade iväg?

Dressyrteamet har dessutom visat i flertalet diskussioner tidigare att hon klarar sig utmärkt utan nån räddande ängel så din utryckning känns tämligen överflödig i det fallet.

*kl*
Citat forumregler:
För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Detta har man som användare godkänt när man blev medlem.

/break_a_leg, moderator

Är du less? På mina inlägg? Jag som skrivit säkert hundra inlägg totalt senaste året - max? Vad tråkigt för dig, måste vara jobbigt att bli uttråkad så fort. Kanske därför du försöker pigga upp ditt liv genom att mobba andra användare? Oavsett om ni gör det i flock eller ej - för självinsikt verkar inte vara den begåvning du fått mest av...

Det är alltid lätt att istället för att svara på inlägg försöka hitta på någon ny form av argument, denna gång blev det tydligen att det är långtråkigt att läsa mina nästan spammande inlägg här på dressyr och att försöka förminska mitt inlägg genom att projicera någon form av megalomani på mig som person. Det kanske fungerar för att få några ryggdunkar i dina sällskap bland andra användare som anammar samma jargong så be my guest. Men den typen av tekniker fungerar inte på mig och nej, jag är ledsen. Jag kommer inte upphöra med mina långrandiga och alltför frekventa inlägg här på buke i allmänhet och dressyr i synnerhet för att du tycker att de är tråkiga. Det går bra att scrolla vidare - eller ignorera. Även om jag förstår att du och några till väldigt gärna vill styra vilka och vad som är okej.

Varför skulle jag inte ha läst diskussionen? Hade jag inte gjort det hade jag ju knappast sett Riders första inlägg eller de andra som - hemskt otippat - hängde på. Det måste vara skönt att ha så mycket tid och energi över att man kan rikta den mot att näthata, även om jag måste säg att det känns ganska förlegat. T.o.m. de professionella näthatarna har ju lagt ner nu för tiden menar jag, men det tar kanske lite längre tid innan empatin hittar ut till alla hästgårdar i obygden.

Nu är jag lite less på att du sätter på dig manteln o rycker ut som nån räddande ängel här o där på dressyr. Jag försvarar inte någon, jag jagar inte heller i någon "flock", jag klarar utmärkt av att svara för mig själv o mina åsikter o vägrar bli inmutad i nåt fack av dig eller någon annan.

Vem har utsett dig till allsmäktige här? Har du överhuvudtaget läst vad diskussionen handlade om innan den spårade iväg?

Dressyrteamet har dessutom visat i flertalet diskussioner tidigare att hon klarar sig utmärkt utan nån räddande ängel så din utryckning känns tämligen överflödig i det fallet.

Nu har jag aldrig uppfattat SaraMara som en egenutsedd allsmäktig räddare och jag är jätteförvånad över detta inlägget. Även om DT inte behöver bli räddad torde det vara rätt skönt att veta att inte alla här är ute efter en hetsjakt på henne.

Men möjligen är jag inte så inkännande alltid, blir ganska ofta förvånad när drevet här går igång (till trots att jag numera har rätt många hp-poäng i beteendevetenskapens ädla ämnen:p).

*kl*

Vad det gäller min lilla sötnos till ponny är den avställd för en månads vila. Underlaget är shitty shitty shitty och utan ridhus har det helt enkelt inte funkat med nån vettig ridning. Så december ut får hon vila och måtte det vara ordentligt med snö i januari så vi kan rida igen!

Kollade dessutom tävlingsterminen för nästa år. Ska jag tävla som storhäst är första tävlingen 31/3. Ska nog kunna vara klara till dess:). Nästa tävling efter det är våra egna i mitten av maj... Det kryllar inte av tävlingar alltså.

Det är kanske två sidor av samma mynt, jag och säkert många andra är trött på er jargong att ni kan och vet allt och därmed får bete er som ni vill.

Att nån klarar sig utmärkt betyder väl inte att vi inte har rätt att yttra vår åsikt? Jag ville visa DT mitt stöd men först och främst reagerade jag på den
extremt låga nivån med anspelningar på folks vikt.

Håller med dig, varför skall ni vara så himla elaka hela tiden?? :(

Fattade först inte vem dressyrteamet är men nu är jag med, och den araben är mkt riktig hennes mammas häst, det minns jag hon skrev redan när de fick ponnyn. Nu försvarar jag knappast att vara överviktig (hälsoskadligt och man bör banta för sin egen skuld) men är man bara 158 så kan man vara ganska tjock utan att väga så himla mkt, att påstå att hon väger 90 kg är helt enkelt fräckt.

Och när det är sagt så brukar araber användes i distansridning där de rids av fullvuxna män på 80-80 kg i ett högt tempo i många mil. Då tror jag inte denna häst tar skada av att gå några dressyrpass med dressyrteamet på ryggen, även om hon nu skulle väga 90 kg (vilket jag inte tror att hon gör).

Jag tror inte heller att hon väger 90 kg, och att påstå det är verkligen ett personangrepp.
Hon är ju superkort och hon skrev ju själv att hon skulle gå ner i vikt!?

Sen så har ju alla olika viktgränser som jag skrev i ett inlägg som blev bortplockat; Regelbunden ridning = mindre vikt.
Någon enstaka gång så kan jag tillåta vuxna karlar att rida på min ponny och en vuxen karl väger väl sällan mindre än 80 kg.

Ja jag är less på att istället för att medverka i diskussioner så väntar du tills du anser att det är dags för "utryckning" då du utser dig själv till de "godas" riddare o alla andra är mobbare o totalt hjärndöda enligt dig. Det är ju knappast första gången du gör det. Att du sen adresserar dig till mig o försöker få det till att jag leder nån liga det stör mig ännu mer.

Jag adresserade det till drevet - men ja, jag anser att du var en del av det. Hjärndöd är dock ett epitet jag föredrar att inte ålägga människor som inte är medicinskt konstaterat hjärndöda, men jag har ju förstått att det är en del av din argumentationsteknik att projicera åsikter på meddebattörerna för att försöka plocka billiga poänger. Det fungerar kanske för dig och grattis i så fall, men den typen av pajkastning undviker jag helst.

Jag försöker leva efter devisen "den som tiger samtycker" och vägrar stå tyst i bakgrunden när ett gäng användare trakasserar någon annan. Det spelar ingen roll om det är skolgårdsmobbing, nazister som skrävlar på allmän plats eller näthat - det är inte okej att tiga still om man inte håller med. Det går inte som du gör att klassa era trakasserier och påhopp som "debatt" - det är ett så högtravande ord för rå och elak pennalism att jag häpnar över att du ens försöker, ergo: ingen debatt att delta i. Mitt/mina inlägg är lika väl en del av diskussionen som era och jag tycker det är intressant att du försöker projicera någon form av "allsmäktighetsmantel" på mig i samma andetag som du bestämmer vad som är en debatt och att jag inte uppfyller kraven för att delta i den. Rätt symptomatiskt för ditt sätt att argumentera faktiskt, men ingalunda något jag tänker acceptera som normgivande för hur inlägg får och skall skrivas här på Bukefalos.

Pinsamt är ordet, det är bara att hoppas att ni inte beter er lika illa i verkliga livet.

KL

Herregud vilken sandlådenivå det var här, missade tydligen mycket (eller egentligen inget alls) när jag inte var inne här igår. Att inte vuxna människor kan ha mer vett i skallen, i vissa lägen är det helt enkelt bättre att vara tyst. Ren elakhet och kritik som inte är konstruktiv ledar sällan någon vart. Jag förstår inte vad man vinner på att vara elak på nätet eller i verkligheten.

KL
För att istället liva upp stämningen lite så ser jag fram emot helgen då min relativt nya tränare kommer hit ifrån England. Det ska bli riktigt skoj att träna nu!

Knapplån

I lördags fick min fina lilla häst somna in på Skara Djursjukhus då hon drabbats om svår kolik på fredagen som inte gav med sig. Vi valde att inte buköppna henne då riskerna var större än chanserna att hon skulle klara sig. Ett svårt beslut som jag ändå i slutändan tror var rätt även om det känns tufft nu. Känns så orättvist att när man äntligen gjort så stora framsteg och hon fått hålla sig frisk och fin ett bra tag ( hon har varit lite otursförföljd genom de 5åren jag haft henne).

Sista träningen för min tränare för några veckor sen gick hon hur fint som helst, gjorde skolor lekande lätt osv och det kändes som att en start i msvc till våren inte var långt borta. Hon var en mycket speciell häst som hade ett stort hjärta, visst kunde man bli tokig på hennes krubbitande och att hon alltid var tvungen att va på tårna och kunde flyga i luften för att tex ett löv föll ner från trädet medans en lastbil med släp kunde åka förbi utan att hon brydde sig. Vilken mat som helst dög inte åt fröken utan ja fick åka flera mil för att köpa den sortens musli hon kunde tänka sig att äta lite mer av. Denna fina lilla häst låg mig otroligt varmt om hjärtat och jag älskade henne otroligt mycket och saknaden är enorm. Men en tröst i allt elände är att hon inte lider mer.

När man hamnar i sen sån här fruktansvärd situation är man så otroligt tacksam för alla hjälpsamma veterinärer och vänner som ställer upp och hjälper till och visar omtanke. Att man har en sambo som alltid finns och hjälper till och är en klippa i såna här situationer.

Just nu känns det inte så roligt att åka i stallet när hon inte finns där. Men man måste ju ta hand om de andra två som finns och med tiden kommer det ju att bli bättre....

Usch vad hemskt:cry:. Beklagar verkligen sorgen och jag vet precis hur hemskt det är när en häst bara rycks ifrån en så snabbt:(. Stor tröstkram och jag hoppas du har en massa tröst i dina andra hästar:).

Kl
Jag kom också in för sent i går för att läsa denna vikthistoria. Var nog lika bra det. Jag tycker det är tråkigt om man inte ska få känna sig lika välkommen som dressyr älskare oavsett hur man ser ut eller hur bra man rider eller vilken häst man har. Konstruktiv kritik som ges med en positiv anda är toppen! Men att trycka på något som personen i fråga redan vet om gör ju inte saken bättre. Det verkar ju inte direkt vara fråga om att hästen/ponnyn går av på mitten. Sen att man inte mår så bra av massa trivselkilon är en helt annan femma.
jag är själv väldigt rund, tyvärr, och försöker göra något åt det. Det går inte många dagar på ett år då jag inte önskskar mig en smal fin atletisk ryttarkropp :cry:
men även om jag bantar ner mig blir jag aldrig "slim" är inte byggd så. Det kanske inte DT är heller, så lite eftertanke och ödmjukhet innan man skriver något som verkligen kan såra vore nog inte så dumt...

Sen är det ju så att är man inte i "inne gänget" så får man inte så många kommentarer osv, men det får man väl räkna med på ett forum.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar