Dressyrkörning

hag391

Trådstartare
Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när de kommer till dressyrkörning i paddocken så har travsele och sulky (hon har misstänkt ks och fick då problem med bakknäna så ville ha så lätt som möjligt för henne att dra) sina nackdelar. Känns som först och främst skaklarna hämmar på volt när de går framför selen.

Min tanke är framöver en nylonbröstsele (eller om man hittar någon ok begagnad till bra pris) och en empathy brösta då hon har lågt ansat hals

Men när jag kollar annonser så har alla vagnar jag kan få råd med långa skaklar som går framför selen. Men hämnar skaklarna mindre om de är lösa än fastnurrade?

Som sagt så kommer jag från travvärlden och har bara använt travselar och lokselar. Så tacksamma för alla tips

Min dröm är en rockard modell de här (http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/Hemma147.jpg) men de finns inte en chans att de kan bli en sån då jag är sjukpensionär.

Ni som dressyrkör. Vad har ni för vagnar?
 
Sv: Dressyrkörning

Vi kör med 2 axlade vagnar med lösa skaklar och vi använder oss av empathybrösta.

Tanken är ju att skaklarna skall komma upp mot ryggen där de inte "stör" mindre och att draget skall komma i linorna istället. Med fastsnurrade skaklar så blir väl draget i däckeln istället om jag har förstått travet rätt. Sen har man väl bröstan så att inte däckeln åker bakåt.

Våra skaklar åker ju lite fram och tillbaka och när hästen ställer så blir ju inner skakel lite för lång och ytter lite för kort men hjälp av linor och svängel så blir ju ändå draget jämt i ytter och inner.
 

Liknande trådar

Körning För maxad C-ponny. Hon är just nu hagprydnad men drömmer och hoppas hon kan köras i framtiden. Hon har fel i ryggen så får problem med...
Svar
5
· Visningar
1 696
Senast: fjordtokan
·
Körning jag har en liten shettlands ponny som är under inkörning (dock 14 år gammal) och har en gammal brösta som tydligen inte ska passa till...
2
Svar
22
· Visningar
2 561
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har äntligen fått hem min rockard. Visst är den väl fin ....? Nu ska skaklarna på och längd på draglinor o skaklar anpassas...
2
Svar
21
· Visningar
8 329
Senast: Targa
·
B
Körning Hejsan! Jag är jätteglad för jag har fått förmånen att ta över ett äldre varmblodssto - som annars gått till slakt... Det är en dam på...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp