Dressyrkommentatorer i radio

Sv: Dressyrkommentatorer i radio

Det brukar klagas högljutt på att det aldrig visas hästsport på TV, kan ni inte vara nöjda nu när det visas? Ett tips (dock inte för radiolyssnarna:D) är att stänga av ljudet om kommentatorn stör?

Anledningen till de dåliga kommetarerna är naturligtvis en låg kunskapsnivå som är en följd av att det visas så sällan på TV. Det blir en "hönan eller ägget"-diskussion. Samtidigt så kan jag förstå att SVT inte har råd att skicka ner en expert-kommentator för varje gren i varje idrott...

Fast Svanlund har kommenterat ridsport i rätt många år nu (borde vara 15 i alla fall). Även om det varit mest hoppning så kan man ju tycka att han ska ha lärt sig de mest elementära reglerna som t ex att man får poäng avdrag för felridning och inte blir utesluten första gången iallafall. Det tyder på ett ganska stort ointresse och ingen direkt vilja att göra att bra jobb att inte ha koll på det. Att han sen inte har nån som helst känsla för dressyr och dess detaljer är mer förståeligt men som sagt de basala reglerna är inte SÅ svåra att lära sig och borde ingå i hans jobb.

De har inte skickat ngn!
GB satt här hemma.

det skulle blir ramaskri om ngn refererade fotboll eller hockey på det här helt okunniga viset.
Det finns HUR många kunniga som helst. Välj o vraka.

Saken är väl den att han tycker själv att han har lärt sig en del.
Han kunde ta en snabbkurs i att hålla klaffen- i vissa moment:angel:

Det står numera i rutan vad rörelsen heter.

De har inte skickat ngn!
GB satt här hemma.

det skulle blir ramaskri om ngn refererade fotboll eller hockey på det här helt okunniga viset.
Det finns HUR många kunniga som helst. Välj o vraka.

Nej de har inte skickat någon, och det var ju det jag menade... Om alla grenar i OS skulle kommenteras på plats av en expert, så hade det blivit väldigt dyrt. Kanotslalom, lerduveskytte osv...

Jag är helt övertygad om att alla som är så insatta i en sport som ni är, blir fullkomligt galna på TV-kommentatorn. Arne Hegerfors och fotboll är minst lika illa som Svanlund och hästsport liksom.

Allt jag tyckte var att ni skulle vara glada över ATT det visas på TV istället för att gnälla om hur det kommenteras...

*kl*

Jag jobbade igår och kunde då kolla på danska kanalen som visade direkt från dressyren:bow:. De visade även sekvenser från framridningen på både Jan och Anky! Även om jag inte förstår danskan helt hundra så uppfattar kag kunskapsnivån mycket högre. Den manliga kommentatorn var helt underbar och sa hela tiden "majed flott" när något var bra med en underbar entusiasm!

Halleluja för danskarna:bow:

Fast Gunilla Byström delar också ut mycket beröm. Att jag inte alltid håller med henne visar ju bara att det är en bedömningssport! :p

Hmm, då tycker vi nog samma för jag håller väldigt sällan med henne. Däremot den danske var jag överens med:D

FTR: Jag har inget emot Gunilla Byström på något vis. Hennes uppvisning på Quite A Miracle i Falsterbo var superb.

Hon är ju väl insatt i sporten o pratar som en god domare skull- ser de goda sidorna- även i elände:bow:

Ja, det är jätteviktigt!

Men jag håller ändå inte alltid med henne. Och så är det ju med bedömningssport!

Har du ngt ex?

Jag tycker att hon har rätt. sen att hon är väldigt diplomatisk är ngt annat.
-Den har väldigt fina framben, men skulle behöva ha lite mer energi bak-oxå:angel::rofl:

äh svanlund äger ju, bäst är han på hoppningarna, värsta skvallertanten :D

Nej men seriöst, jag tycker han är helt okej, han tar ofta upp en del intressanta saker, stammar, tidigare resultat etc, han har blivit bättre med åren! Saknar dock Lars Parmlers kommentarer i hoppningen :(

*kl*

Jag tycker det är superkul med all livesändning av ridsport. Tänk hela terrängmomentet, från första ryttares start till siste ryttares målgång, utan avbrott. Helt fantastiskt ju! :bow:

Sen är jag lite tudelad när det kommer till Jan. Kan bli lite lätt irriterad på honom och hans okunskap. Ser man det dock från den oinvigdes perspektiv så ställer han nog en hel del relevanta frågor, tex om man blir utesluten vid felridning. Detta förutsätter dock att det sitter någon bredvid honom som kan det rätta svaret. Sen har han hyffsat bra koll på stammar osv och kul att han rabblar siffror under dressyrprogrammen, ger en helt annan dimension och så Gunilla som kan förklara varför det blev si eller så. Dock kan han ju "erkänna" sin okunskap istället för att ändra åsikt på en halv sekund när expertkommentatorn säger emot honom samt att lite bättre koll på resultaten kunde han ju gärna ha. Där säger han ju helt uppåt väggarna ibland.

Så jag försöker att ignorera de där dumma kommentarerna han kläcker ur sig, skrattar åt de andra och lyssnar på det intressanta. :)

Jag såg sändningen från Finsk tv och även där var nivån betydligt högre än på SVT... intresset för ridsport, ffa dressyr torde vara aningens större i Sverige än i Finland, men baserat på kommentatorerna verkar det inte så...

När det gäller hoppning och fälttävlan finner jag Jan underhållande, men i dressyren får det ändå vara lite kunnigare kommentatorer! Jag må vara aningen partisk men samtidigt är det viktigare med en kunnig kommentator i dressyren :angel:

*kl*
Visst hoppar det en hel del grodor ur Svanlunds mun och han har inte så djupa kunskaper, men det är ju därför det även finns en EXPERTkommentator. Att ställa grundläggande frågor tillhör hans jobb för att göra sporten begriplig för de som inte är insatta, ex det här om uteslutning vid felridning. Om man inte kan sporten finns det ju inget givet svar på en sådan situation. Analyserna, förklaringarna och kommentarerna ska, enlig mig, experten stå för, därför tycker jag det är viktigare att det finns en riktigt bra och kunnig expertkommentator med.

Jag bara älskar Jan Svanlund! Jag dör varje gång han kläcker ur sig sina kommentarer! Visst kan det vara jobbigt när han inte kan reglerna eller men men. Han är rolig iallafall!
Sen tyckte jag inte så speciellt mycket om hon som kommenterade dagens dressyr tillsammans med Jan. Hon kunde sina saker men hon sa samma sak om alla ryttare "Fina framben men det behövs mer driv i bakbena"...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka