Dressyrknoppar!?

Sv: Dressyrknoppar!?

Nån som har testat flätningssprayen som ska finnas? Ska visst vara väldigt dyr, men om den verkligen gör manen lite sträv och mer lätthanterlig så kanske det är värt det?

Jag gör oftast 11 knoppar, flätar dem hårt med Quick Braid, fäster med gummisnodd och sen syr jag dem. Blir skitsnygga! :9

Jag brukar försöka "få upp" flätan på halsen istället för på sidan... Du delar upp manen i en bena på var sida om halsen och sen flätar du inbakat ovanpå halsen istället. Brukar ge en mer elastisk fläta som följer med halsen. Försök också ta smala "tåtar" ofta istället för tjocka, brukar också bli bättre. Kan vara svårt innan man får in tekniken men blir himla bra.

s/Luxusmts.jpg[/IMG][/URL]

OT men...
HJÄLP vad lik din häst är två av mina. (Helbröder)
Speciellt den ena. Har tyvärr ingen bra bild att visa, har inga upplagda på nätet förutom den Mattias har lagt ut...

rubinton1copy.jpg

Själv delar jag upp manen allteftersom, till storlek som passar, och försöker hålla den jämn allteftersom. Sen rullar jag upp knoppen på samma snodd som jag fäst flätan med, vissa knoppar sätter jag dit en extra över, om den blir lite lös eller så. Sen massvis med hårspray i, så håller det tills man är hemma igen!

Aha, det var en variant jag inte provat! Ska testa om det funkar :laugh:

Annars känns det som att jag försökt alla varianter med mer eller mindre "häng" nu och de resulterar i antingen utspretat trassel eller en vågig korv som vajar en bit ut från halsen :grin: Jag börjar bli aningen desperat, för vi ska på en stor tävling om två veckor och då vill jag förstås att vi ska se prydliga ut! Just nu lutar det annars åt vanliga knoppar, men det känns så fel på en shettis :o

*kl*

Så här ser mina sista ut, de blev jag faktiskt rätt nöjd med! :D

Flätar en hård fläta, fäster med silikongummiband och viker upp spretet i samma snodd.
Fäster ett nytt gummiband över med ett varv, håller ut öglan och rullar jättehårt inåt upp mot mankammen. Fäster ett par varv med gummisnodden.
Mankammen måttar exakt avstånd mellan knopparna och gör benan spikrak.

Så här ser det på en lite större bild, men ingen bra närbild tyvärr.

Ingen expert på knoppar, såhär såg de ut idag, ihopslängda på 20min!

Dålig bild, men man ser lite =)
Dressyrtvling200909067.jpg

Aha, det var en variant jag inte provat! Ska testa om det funkar :laugh:

Annars känns det som att jag försökt alla varianter med mer eller mindre "häng" nu och de resulterar i antingen utspretat trassel eller en vågig korv som vajar en bit ut från halsen :grin: Jag börjar bli aningen desperat, för vi ska på en stor tävling om två veckor och då vill jag förstås att vi ska se prydliga ut! Just nu lutar det annars åt vanliga knoppar, men det känns så fel på en shettis :o

Hej!

Ja, när flätan ligger uppepå, i stället för längs med halsen, är det lättare att få flätan något stadigare. Trots det tycker jag att den repas upp för lätt och blir utdragen och ful. Men pröva, det kanske sitter som ett smäck på din ponny. Går du in på lipizzanerforum (googla efter adressen) så hittar du en tråd om hur man flätar den typen av fläta med bl.a. hjälp av snoddar. Foton finns då i tråden.

Lycka till!

Jag flätar shettisens man uppepå, fast jag gör dubbla flätor. Om den övre flätan blir ful under transporten så går det väldigt fort att fläta om! :)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 035
Senast: Mammas
·
Dressyr Nu när det är vinter och mörkt tänkte jag peppa mig själv genom att träna på att göra stora fluffiga sydda knoppar (och fantisera om hur...
Svar
14
· Visningar
7 252
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka