Dressyrknoppar!?

Sv: Dressyrknoppar!?

jag har hört att brylcreme ska vara bra! Så de ska jag prova i helgen.

Maria- som är "privatknopparen" hos Welsh ;)

Jag flätar helst manen när den inte är helt nytvättad. Bukar tvätta den några dagar innan tävlingen annars blir den så himla hal.
Delar manen i 9-10 tofsar med mankam. Ser till att benan är rak mellan varje tofs o flätar sedan ganska hårt. Viker in sista tofsen med en gummisnodd, viker flätan två gånger och syr den sedan.
Måste sy monstermanen eftersom gummisnoddar inte håller.
Blir alltid stora knoppar.

Charlotte1975 tog kort på dem på förra tävlingen.:D
hedvig1.jpg

Hej!

Vilka supersnygga knoppar! Jag gillar att man ser knoppen mer som en ros. Har, för si så där 15 år sedan, jobbat som hästskötare åt en dressyrryttare och då var det alltid rosor som gällde.

Vad syr du dina flätor med? Garn eller björntråd? Annat?

Ett litet tips är dom "nya" gummibanden som har kommit ut som är lite bredare, tror att dom är gjorda av silikon?

I alla fall, dom är Kanon bra! Till o med jag som är urkass på att göra flyingeknoppar kan göra dom eftersom man kan dra nästan hur mkt som helst i snoddarna:idea:

Så nu du Hedwig, jag har nästan gett upp allt som heter nål o tråd;) men bara nästan.....:angel:

Jag har både silikonsnoddar nu och ska sy knopparna till på lördag.:D De borde sitta som berget!

Hej!

Vilka supersnygga knoppar! Jag gillar att man ser knoppen mer som en ros. Har, för si så där 15 år sedan, jobbat som hästskötare åt en dressyrryttare och då var det alltid rosor som gällde.

Vad syr du dina flätor med? Garn eller björntråd? Annat?
Tack!

Jag köpte en rejält grov tråd av en tapetserare, ca 1-1.5 mm. Som vanlig tråd, bara mycket kraftigare. :)

Jag gör Flyingeknoppar. Hittills har jag kört rätt små (hästen har monster-man á la ponny :crazy:), men i morgon tänkte jag göra lite färre/tjockare. Får se om det blir bra eller inte.
Brukar vanligtvis lyckas få till ca 13. Måste Alltid ha ojämt antal, skrockfull som jag är. ;)
Jag delar alltid upp manen i tofsar först och sen har jag i lite man-gel och flätar/fäster upp så hårt det bara går.

Jag har försökt sy men det blir bara skräp så jag har gett upp. Och som någon nämnt så är silikonsnoddarna helt underbara och knopparna sitter som berg.

Sista tävlingen;
retP8054540.jpg

Ryckt man;
DSC01242.jpg

Helt outtunnad man med förtifjorton knoppar;
DSC00974.jpg

Senast ändrad:

Nu vill jag ha goda råd från flätningsproffsen :laugh:

Jag tävlar dressyr(-körning) med min shettis och vet inte hur jag ska få till "frisyren". Jag tycker egentligen att det ser helt fel ut med knoppar på shettis. Så hittills har jag försökt med ardennerfläta eftersom jag tycker att det passar bättre.

Men... när hon står vanligt i stallgången så har hon väldigt kort överlinje (har gått på travet innan, så det är en del att bygga om) Sen när hon länger ut halsen och går i form så blir överlinjen betydligt längre och det gör att flätan dras ur väldigt snabbt. Att komma in på banan med en halvt urdragen fläta som spretar åt alla håll, det känns inte särskilt elegant :o

Hur tycker ni att jag ska göra? Försöka igen med en normal ardennerfläta och sy ihop den? Försöka få till en ardennerfläta som inte ligger tajt mot mankammen utan så att själva flätan hänger en liten bit nedanför - kan det göra att den blir mer "elastisk" eller skulle det bara se konstigt ut? Knoppa..?

Jag gör vanliga flyingeknoppar, antalet beror på hur lång hals hästen har. När jag knoppar vill jag att manen ska vara ca 10-11 cm lång och den ska vara ryckt inte klippt! Med en vanlig mankam minus två "pinnar" blir det ett perfekt mellanrum mellan knopparna sen är det bara att fläta stenhårt. I pannluggen gör jag en inbakad man jag flätar "underifrån" så flätan liksom lägger sig uppepå! Sen brukar jag använda vanlig hårmousse eller gelé och det är några hårstrån som sticker ut! Lätt som en plätt!!:)

Dom här gjorde jag till HÖÖKS-katalogen (höst)!
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168273.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168272.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168277.html

*kl* Vad fina knoppar alla har!!

Själv har jag en privatknoppare - Corax (här på buke).

Men när hon inte kan så har jag ett nytt vapen, ska testa senare idag så kanske jag berättar sen ;)

Bild på knoppar av Corax:

Nygjorda:

22309532.jpg

Dagen efter, efter tävlingen:

knupp.jpg

jisses vilka snygga knoppar!

hur är pannluggen gjord? inbakad och sedan gjord som en knopp?
Hur lär man sej egentligen göra inbakad fläta? Har testat några ggr och ser ut som en treåring har gjort det :p

Jag vill med lära mig göra inbakad! Har aldrig fått till det! Gärna steg för steg i bilder om nån möjligtvis har! :o

Hade jag haft Seabaz hemma så hade vi kunnat gjort en bildserie på hur jag flätar pannluggen.
Jag är faktiskt osäker på om jag gjorde inbakad på den bilden och sen knoppade eller om jag drog igenom flätan. Brukar nämligen försöka pilla in flätan igenom den inbakade. Det funkar jättebra på hästar med tjock/lång pannlugg som man inte vill klippa. Annars blir ju knoppen som en hel fotboll i pannan på hästen. :D

kl

Vilka supersnygga knoppar alla gör! Jag som tidigare varit rätt stolt över mina börjar få lite komplex...

Hahaha jag märkte det! Testade på min unghäst och de stod så fint upp när jag rullade upp istället för in:D

Jag gör vanliga flyingeknoppar, antalet beror på hur lång hals hästen har. När jag knoppar vill jag att manen ska vara ca 10-11 cm lång och den ska vara ryckt inte klippt! Med en vanlig mankam minus två "pinnar" blir det ett perfekt mellanrum mellan knopparna sen är det bara att fläta stenhårt. I pannluggen gör jag en inbakad man jag flätar "underifrån" så flätan liksom lägger sig uppepå! Sen brukar jag använda vanlig hårmousse eller gelé och det är några hårstrån som sticker ut! Lätt som en plätt!!:)

Dom här gjorde jag till HÖÖKS-katalogen (höst)!
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168273.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168272.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id29168277.html

Hej!

Mycket imponerad av dina knoppar! Vill (och kan) du beskriva hur du gör pannluggens fläta så att flätan ska stå upp? Jag kan göra en vanlig, d.v.s. inbakad (s.k. fiskbensfläta tror jag), men då syns ju inte flätan. Vill du förklara? Gärna med bilder också, om du har möjlighet.

Tack på förhand!

Tycker absolut du kan satsa på en fläta som inte ligger tätt mot mankammen utan "hänger ner" lite. Du kan ju fortfarande fläta den hårt men lämna lite utrymme så ska hon nog kunna länga på halsen :) Är du riktigt pillrig och vill vara fin kan du göra en fiskbensfläta ;)

Min nordis brukar ha sådan fläta i hagen på sommaren och den ser okej ut i ett dygn innan det börjar komma tesar här och var. Hade jag flätat riktigt hårt hade den nog suttit en vecka!

Fast på min lipizzaner så fungerar inte den typen av inbakad fläta heller. Han har mjuk och ganska tunn man så flätan åker ur, hur mycket gelé och spray jag än har. Så efter 1 mil ungefär finns ingen fläta kvar och vid hoppning är den risig väl till start, liksom vid dressyren. Inte kul alls. Så jag tänker nu rycka av manen och pröva med knoppar. Manen växer ju alltid ut, om jag skulle ändra mig.

Hej!

Mycket imponerad av dina knoppar! Vill (och kan) du beskriva hur du gör pannluggens fläta så att flätan ska stå upp? Jag kan göra en vanlig, d.v.s. inbakad (s.k. fiskbensfläta tror jag), men då syns ju inte flätan. Vill du förklara? Gärna med bilder också, om du har möjlighet.

Tack på förhand!

Tack så mkt, det är alltid kul och höra att man gör ett bra jobb:)

Det är en vanlig inbakad fast man gör det baklänges, istället för att lägga varje "ny" slinga över den gammla så lägger man den under! Hela flätan ska flätas så man lägger slingorna under varann iställer för över. Usch vad jag är dålig på att förklara:p Det är lite pilligare men det gäller att fläta jättehårt så blir det så fint så:laugh: Hoppas du förstår!:)

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 035
Senast: Mammas
·
Dressyr Nu när det är vinter och mörkt tänkte jag peppa mig själv genom att träna på att göra stora fluffiga sydda knoppar (och fantisera om hur...
Svar
14
· Visningar
7 252
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka