Dressyrknoppar!?

L

Lollipop

Jag undrar hur ni gör era dressyrknoppar. Själv tycker jag inte att jag är usel bara att det inte sitter utan går upp.

Jag är inte så förtjust i små knoppar lite mer BULLIGA knoppar är min favorit :p

Hur gör du dina knoppar. Jag tycker då själv att BULLIGA knoppar är snyggare än små.

Så här gör jag mina knoppar:

1. Sprayar hela manen så att den nästan är genomblöt.
2. delar upp det i ca 6-9 toffstar. Så att det blir ett rakts strek ungefär. Så att hår från ena snodden inte kommer i andra knoppen.
3. Borstar igenom manen (fortfarande blöt) och flätar hårt.
4. Fäster.
5. Tar snodden och virar 1-2 varv runt snodden men så jag fortfarna har massor med snodd kvar.
6. Jag har den virade gummisnoder runt fingret och RULLAR upp flätan hårt.
7. Fäster sen 1 varv och tar en ny gummisnod och snor åt 2 varv.
8. Tar en svamp med baby-olja på knopparna.

Så här der de ut.

82697_1243955917.jpg

46074_1242491385.jpg

72965_1242491540.jpg

19974_1243956834.jpg

HUR SER DINA UT? :rofl:

Sv: Dressyrknoppar!?

Jag gör dom du förutom att jag inte dränker manen utan fuktar den med svamp, använder oftast bara en gummisnodd per knopp och har iingen olja. Vill jag förhindra spretande strång hit och dit så använder jag lite flytande hårgele i sprejform.

Absolut ingen olja eller pälsglans för det gör knoppen hal och gummisnodden slirar lätt av.

Jag gör sk flyingeknoppar, dvs rullar som du gör fast jag änvänder bara en snodd. Har tyvärr inga bilder.

6-9 stycken låter lite? Eller den kanske har tunn man, ser inte bilderna...

Jag gör såhär:
Borstar manen ordentligt. Gör 11-13 tofsar, med hovkrats för att få mellanrummen raka. Blöter tofsen, flätar hårt. "Stänger" flätan med en snodd och viker upp tofsen längst ner i samma snodd. Viker änden på flätan in till halva flätan på undersidan, viker resten in till halsen. Sätter 2-4 snoddar runt hela knoppen, HÅRT. Inget gelé eller liknande, klipper bort oönskade strån och sånt. Längst ner vid manken brukar jag göra flätorna lite lösare, annars lossnar det så mycket hår när hästen tar ner huvudet. Flätar ALLTID luggen! :)

Bild: (tyvärr har han krubbitarrem, så han är lite skalle-pär där framtill... ;) )
27871692.jpg

1. Blöter/Fuktar manen
2. Delar upp i 8 tofsar (9 med pannluggen). Spikraka benor i mellan mha mankam. Blöter i benorna och "kammar in" håren i varje tofs.
3. Håller toffsen rakt upp och tar de första flättagen ur det läget. Blir lite att fläta "baklänges".
4. Tar ner tofsen och flätar resten. Fäster snodden två varv.
5. Vikar in spretet längst ner och fäster upp detta på baksidan av flätan med samma gummisnodd (pilligt som tusan men hjälper mot spretande hår senare)
6. Rullar sedan ihop flätan innåt halsen, ser till att hålla i snodden på utsidan.
7. Fäster snodden så nära mankammen jag kan. Säkrar med en extra snodd runt om.

Varannan gång går det på löpande band och blir jättebra. Varannan gång fungerar ingeting alls och jag får slita i en timma :p

Jag gör ungefär som du, fast jag syr istället. Dessutom svär jag förmodligen mycket mer (hästarna är stora och jag är kort och måste stå på en hink). :D Jag brukar gnugga in en liten smula hårgele i mantofsarna innan jag börjar fläta. Det fungerar bättre än plaskblöt man tycker jag.

Jag flätar helst manen när den inte är helt nytvättad. Bukar tvätta den några dagar innan tävlingen annars blir den så himla hal.
Delar manen i 9-10 tofsar med mankam. Ser till att benan är rak mellan varje tofs o flätar sedan ganska hårt. Viker in sista tofsen med en gummisnodd, viker flätan två gånger och syr den sedan.
Måste sy monstermanen eftersom gummisnoddar inte håller.
Blir alltid stora knoppar.

Charlotte1975 tog kort på dem på förra tävlingen.:D
hedvig1.jpg

*kl*

Jag gör likadana knoppar om hästen ska hoppa eller dressyra:). Är för det mesta stressad när det ska flätas och kör den snabba varianten.
*fäster bort närmsta manen och gör en rak bena.
*blöter tussen men svamp och flätar hårt.
*viker in ändan på flätan och rullar upp, fäster med samma gummiband.
Antalet flätor räknar jag aldrig, men flätar alltid luggen.

26790567.jpg

27339844.jpg

Tvättar häst o man kvällen innan tävling. Blötar ner man innan flätning. Flätar ganska hårt och fäster med gummi snudd. Ca 6- 8 cm mellan varje tofs. Viker sedan toffsänden. fäster med ny snudd ett par varv ( beroende hur tjock man man har. Håller snuddstumpen och drar överblivna gummisnudden från flätstumpen åt mig. Sticker i min tång i avslutningsstumpen och rullar upp så långt jag kan. Snudden rullar med på utsidan när jag rullar. Vänder varv på snudden och virar runt så många ggr det går hårt. Det kanske är flyingemodellen jag kör. Min tång är himla bra i alla fall. Den ska inte vara tandad. Då fassnar det bara när man dra ur den.

Tack för alla jätte bra tips ;P Ursnygga knoppar :love: Jag är tvungen att pröva sytråd och hårgele.

Jag ni är ju inte den enda som svär iaf :D Fast inte att jag kan det när jag har 20 gummisnoddar i munnen ;)

Jag bryr mig inte om antalet knoppar så mycket, utan att jag får lagom stora tofsar så knopparna blir snygga. Flätar alltid i torr man, tycker det glider annars. Gör också som Hedwig, tvättar manen några dagar innan så det inte är för slinkig.

Efter jag har delat upp manen med rakar "mellanrum" så tar jag de första flättagen lite lösare och sen flätar jag hårdare och hårdare ju längre ut jag kommer. Lite beroende på om det spretar och vad som spretar så klipper jag bort det, men inte om det förstör manen så den blir fulare när den är utsläppt.

Jag fäster en gummisnodd längst ner på flätar och viker innan den överblivna tofsen så flätan får enn riktigt avslut. Tar sedan en ny snodd och fäster längst ner, rullar sedan upp flätan och fäster med samma snodd. Klart!

Kan se ut så här:
LA3LB220755.jpg

eller så här:
blandadkompott015.jpg

Här är mina sydda knoppar, nu va jag lite ringrostig när jag gjorde just dom där men dom sitter som berget.. Lika fina när man kommer hem efter en hel dag:banana:

kamera041.jpg

kamera045.jpg

Det är en vanlig liten tång. Den ska vara smidig att hålla i. Min sambo slipade bort tänderna på tången.

Jag är hoppryttare och knoppar inte särskilt ofta. Men när jag gör det gör jag flyingeknoppar. Ganska stora.. Tycker det är snyggare än små, men det är ju en smaksak såklart :)

29074090.jpg

Godkänt?

(Dock är kortet taget när vi kommit hem efter hopp rundor på banan och en heldag i regn.)

Steg ett för mig är att se till att manen drygt 12cm och inte alltför tunn utan att vara tjock. Då tycker jag att det är lättatst att rulla ihop flätorna.

* Först tittar jag på manen och bestämmer mig för hur stora knoppar jag vill ha, därefter sätter jag ett gummiband på mankammen vid rätt storlek för att kunna mäta upp varje ny knopp.
* Jag gillar att knoppa manen när den är fuktig efter bad, inte genomblöt. Annars blöter jag den knopp jag håller på med med en svamp.
* Jag har köpt en stor hårklämma (finns fula och väldigt billiga på de flesta större varuhus) som jag färster unden resterande man.
* Början på flätan är väldigt viktig, här flätar jag ner mot halsen och hjälper till men tummarn att för att också få ihop allt hår.
* Flätar
* Tar ett nytt gummiband som jag fäster upp tofsen med, det nya gummibandet ska sitta ovan på den första, och sen rullar som flyingeknoppar.
* När jag sedan drar gummibandet över hela knoppen ser jag till att få med eventuellt hår som spretar.

*Flätar alltid pannluggen. Pannluggen är mycket lättare att fläta om den är ren. Har också ett knep som underlättar mycket, börja att fläta som vanligt de första omtagen så man kommer man liten bit ner. Detta gör att när man börjar baka in slipper man alla glipor som annars lätt blir eftersom man nu tar hår som kommer uppifrån.

* Klar

Tycker Flyingeknopparna är superfina men jag förstår inte varför man bara ska använda ett gummiband, har alltid två. Om gummibandet går sönder får man ju göra om allt...

Inte världens tydligaste bilder men...

Jag knoppar alltid min häst när manen är helt nybadad.. skulle jag tvätta den några dagar tidigare skulle den vara smutsig på en gång igen (vit man) ;)
Delar upp manen i jämna tofsar med rak bena mellan varje tofs, sätter tofsar i varje för att dom inte ska blandas ihop.
FUktar manen med en sprayflaska
Har i lite stylinggele
Flätar hårt
Fäster änden och viker in den lilla tofsen, så det blir en snygg ände, med ett gummiband.
surrar sedan sytråd genom änden
viker in flätan till en knop, för varje vikning går nålen med tråd igenom knoppen.
När knoppen är klar surrar jag igenom tråden genom knoppen, och fäster.

Klart!

Så här ser resultatet ut, här var det dock första gången någonsin som jag sydde. :)
SP_A0303.jpg

dessa var för hopptävling därför är inte pannluggen knoppad

så här såg det ut förr när jag gjorde flyingeknoppar. aldrig mer ;) sydda sitter så mkt bättre, man slipper gummisnoddar som ramlar av etc!
P6190014.jpg

*kl* Vad fina knoppar alla har!!

Själv har jag en privatknoppare - Corax (här på buke).

Men när hon inte kan så har jag ett nytt vapen, ska testa senare idag så kanske jag berättar sen ;)

Bild på knoppar av Corax:

Nygjorda:

22309532.jpg

Dagen efter, efter tävlingen:

knupp.jpg

ni som skriver att ni använder spray, är det vanligt hårspray för människor då???

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 602
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 035
Senast: Mammas
·
Dressyr Nu när det är vinter och mörkt tänkte jag peppa mig själv genom att träna på att göra stora fluffiga sydda knoppar (och fantisera om hur...
Svar
14
· Visningar
7 252
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka